Hej!


Tänkte göra lite fint i vintermörkret, har en maffig ek och en gran som jag tänkt belysa med någon slags belysning. Det jag har tänkt mig är någon slags uplight som man placerar på marken strax nedanför träden, tror att det blir grymt snyggt i mörkret. Någon som har tips på en sådan armatur samt inköpsställe?
 
Har gjort det på en ek på tomten ser himla maffigt ut specielt när det blir snö och rimfrost, ett mindre konstverk faktiskt.
Jag köpte en upplight på biltema, en strålkastare med ett litet spett som man trycker ned i marken.
 
ok tack för infon, då ska jag titta där.
 
Det finns så mycket att välja mellan..

Första skall du välja ljuskälla. Vanlig halogen eller någon typ av urladdningsglödlampa (natrium, kvicksilver, metalhalogen). En armatur för en vanlig halogenlampa är billig i inköp, men drar mycket el och vice versa..

Vilken typ av armatur vill du ha? En vanlig strålkastare är enkel och lättinstallerad och är för det mesta det "rätta" valet. Annars finns det markstrålkastare. Dessa grävs ner i marken och har därför den fördelen att man slipper se armaturen dagtid. En nackdel med markstrålkastare är ofta att eftersom den är vinklad rakt uppåt så samlas det vatten, löv och skit på glaset. En vanlig strålkastare "ovan mark" är normalt lutade en aning.

När du bestämt allt detta och tror att du är färdig så måste du även bestäma i vilken prisklass den skall vara. Från 200-6000.. +installation av behörig elinstallatör..
En del spottar drivs med 12-24V. Dessa kan du lagligt installera själv.

www.phosforos.com

(Vi hade en professionell ljusdesigner här på forumet. Vart tog han vägen?)
 
Redigerat av moderator:
Mitt emot mitt föräldrahem står en 40-50 år gammal enstammig katsura utanför ett "ålderdomshem". Den är säkert 10-15 meter hög och kronan är stor, rund och kraftig. Längst ner i klykan har de satt en dold uplight, så hela kronan belyses "inifrån".
Det funkar förstås bara på den typen av trädkronor, men är så otroooligt läckert :)
 
  • wcdrr.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
låter schysst.
 
Köp en armatur med metallhalogen eller kompaktlysrör (det tidigare blir nog bäst ljusmässigt). Högtrycksnatrium blandat med metallhalogen kan va ett häftigt alternativ om man vill ha kontrast. Köp absolut inte en byggstrålkastare, även om de är billiga, de drar ju förbannat mycket ström.

Markstrålkastare känns som överkurs, krångligare att installera och oftast dyrare. Vi använder ofta vanliga strålkastare på låg höjd även för underifrånbelysning.

Testa dig fram för bästa armaturplacering/placeringar.
 
  • phosforos.jpg
Räcker en halogen på 20W? Beror förstås på trädets storlek men jag trodde nog att 20w skulle försvinna bland grenarna. Måste man inte upp på 50 -150 eller är jag fel ute?

Mvh
///J.
 
Om det är i en väldigt förk omgivning kan nog ganska låga effekter ge effekt. Men jag tror nog att man ska upp lite högre ändå. Varför inte pröva med 35W CDM-T?
 
Den buskbelysning jag köpte är på 3 x 20W, lyser upp rätt bra men å andra sidan står trädet står en bit ifrån "vanlig" belysning så 2 x20 gör sig bra. E skitfint nu när det är snö på grenarna.
 
Urladdningsarmaturer och dess lampor är svindyra, används av bla kommuner där man  verkligen behöver spara ström. Satsade själv på vanlig halogen då jag inte står och bränner mer än några timmar / kväll.

Belyste stor ask med stor krona med två Bega-strålkastare med 60W/styck:
08_7380.jpg

En belyser stammen, och den andra lite mer av kronans ena sida.
Supernöjd med resulatet och strålkastarna som är av uber-kvalitet.
Kostar ca 2.200 kr/st med markspett. Inget att snåla in på...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.