Jag har ett hus i tegel med ett ganska litet takutsprång över gavlarna och relativt litet över långsidorna också.

Jag står nu i stånd med att byta tak. Jag ska kasta betongpannorna, pappen och läkten och sedan måste jag även byta delar eller hela spånten också. Vindskivor och annat är också helt uttjänta.

Då det blir ett så omfattande jobb funderade jag på att ta bort takutsprånget helt. Endast av estetiska skäl. Vet att ett takutsprång skyddar lite mot sol och regn, men i mitt fall väger det estetiska tyngre.

Nu till frågan; är det bara så enkelt att man bara sågar av det, eller finns det massa annat att tänka på?
 
R
En takstol ligger ytterst mot gaveln och i den är råsponten spikad , även panelen går upp på utsidan om takstolen , kan vara spikreglar som lyfter ut en del med , så det blir inte kloss kap på råsponten , en fråga bara , det blir mycket påslag på väggen
Ligger huset direkt vid havet , så blir det som Gotlandstak för att inte blåsa av vid storm
 
  • Gilla
Sesoreri och 1 till
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
En takstol ligger ytterst mot gaveln och i den är råsponten spikad , även panelen går upp på utsidan om takstolen , kan vara spikreglar som lyfter ut en del med , så det blir inte kloss kap på råsponten , en fråga bara , det blir mycket påslag på väggen
Ligger huset direkt vid havet , så blir det som Gotlandstak för att inte blåsa av vid storm
Nej huset ligger i ett mycket skyddat läge, väldigt långt bort från vatten
 
R
Du får se hur mycket panel och annat ligger utanför takstolen , mera in går inte att kapa , det du ska tänka på är hur vinsskiveplåtarna kommer att bli , dom ska gå ut på pannorna och ha en vinkel som går över
90 grader så det inte rinner på utsidan
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Måste bli väldigt svårt att få till en snygg avslutning/övergång till tak med avsågade takstolar.
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
T topmount skrev:
Måste bli väldigt svårt att få till en snygg avslutning/övergång till tak med avsågade takstolar.
Nej jag vill inte såga av takstolarna!

Gavelvy av ett hus med plåtskarv där taket möter fasadklädd i mörkt trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänker mig något i den stilen. En plåtskarv/"vinskiva" mellan tak och fasad.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
R
Det var inte takstolarna som avsågs att kapa , det var råsponten för att dra in taket mot väggen , så
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
R
Angående vindskiveplåten så ska den vara enligt skissen för att det inte ska rinna vatten på väggen
 
  • Skiss av vindskiveplåt med angiven vinkel för att leda vatten bort från väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Ja precis! Jag tittade på en sådan hos plåtbutiken jag köper taket av. Skiss av en takprofil sedd från sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såg ut såhär typ.
 
Schematisk ritning av marklutning med texten "Mer än 95 grader" och en pilad text "droppfot" pekande nedåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

"Backen" som får vattnet att rinna mot huset var var spetsigare och det fanns en droppfot
 
R rävlyan skrev:
Angående vindskiveplåten så ska den vara enligt skissen för att det inte ska rinna vatten på väggen
Spelar ingen roll om det rinner vatten på väggen så det går att sätta plåten längre in
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
R
S Seet skrev:
[bild]
"Backen" som får vattnet att rinna mot huset var var spetsigare och det fanns en droppfot
Dom vindskiveplåtar som sälj på varuhusen är för korta och är i 90 grader på överdelen , när du fått
klart taket så mät hur du vill ha det och låt en plåtis knäcka dom , kostar ett par kronor mer men det blir bra
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Men så länge man löser det snyggt och funktionellt mellan fasad och tak, så ska det alltså inte vara några problem att dra in utsprånget över gaveln?

Jag vill även dra in det över långsidorna, men där är jag inte helt säker hur takstolarna ligger. Vet inte om det bara är spånt i det utstickande, eller om det även kan vara själva takstolarna. Typ att de ligger såhär:

Husgavel med utstick markerade med blå linjer för att illustrera möjlig placering av takstolar eller spånt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Det blir lite merjobb för att dra in takfoten , det blir ett tomrum mellan befintlig väggpanel och tak
det måste fyllas med något , Spikas igen och där tror jag nog att du ska det med en snickare för att
få det bra , inte helt lätt med en sådant arbete
Den delen står jag över med info för , då det är en platsbedömning som måste göras
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.