Hej. Hoppas någon kan svara på detta. Jag har ett hus sedan 6år som jag under senaste året har hyrt ut till min syster och hennes familj, då jag flyttat hem till barndomshemmet. Vår tanke är att min syster skall köpa vårt och att vi skall ta över barndomshemmet. Mina föräldrar lever ännu och står som ägare av det huset, kan man ge ett förtidsarv på barndomshemmet till min syster. Säg 25procent då vi är 4 barn, vilket är 700tkr och att hon kan använda dem för att köpa huset min syster bor i och endast behöver låna upp 350tkr då det huset ligger på straxt över en miljon med "familjerabatt". Eller kan man byta på något sätt. Hur gör man enklast?
 
Har föräldrarna möjlighet är nog det bästa att helt skifta ut huset. Alltså att ni får varsin fjärdedel och du löser ut de andra tre. Sen köper din syster ditt hus för pengarna hon fått.

Visst går det att bara systern får ut sin del, men det blir lätt osämja längre fram om olika stora delar. Bäst är om alla kan få lika mycket samtidigt.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Har föräldrarna möjlighet är nog det bästa att helt skifta ut huset. Alltså att ni får varsin fjärdedel och du löser ut de andra tre. Sen köper din syster ditt hus för pengarna hon fått.

Visst går det att bara systern får ut sin del, men det blir lätt osämja längre fram om olika stora delar. Bäst är om alla kan få lika mycket samtidigt.
Men hon får en lika stor del nu som vi andra får sen tänkte vi, tänkte mer om det går att göra så och vad som är nackdelen med det
 
Värden på fastigheter (och annan egendom) går upp och ner över tid. Att värdera ett förskott idag mot tre ”dödsfallsarv” i framtiden är inte helt lätt. Och även om det är lätt är det inte säkert att alla parter tycker att det är rättvist, antingen idag eller vid slutavräkningen.

Och då talar vi bara om det rena arvet. Hur ska det värderas att du hyr(?) föräldrarnas hus? Ska de pengarna (om de läggs på hög) delas på fyra eller tre (systern har ju redan fått ut sin del av husets värde idag)?

Det finns förstås juridiska sätt att lösa detta på, men bäst är om man kan dela så att alla upplever det rättvist utan att blanda in jurister. Och enklaste sättet synes mig att helt skifta ut huset.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.