Hand som använder en brytbladskniv för att avlägsna linoljekitt från ett fönster, med fokus på kittet och fönsterramen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har påbörjat vår fönsterrenovering Använder brytbladskniv att ta bort kitt som är kittat för fem år sedan av proffs. Kittet släpper från ramen men sitter fint mot glaset. Kittet är mjukt så det lär vara linoljekitt eller vad det heter.
Närbild av ett fönsterhörn där gammalt kitt tas bort från träramen, med spår av kitt kvar mot glaset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En vitmålad fönsterkarm med borttaget gammalt kitt längs ena sidan, exponerande träramens yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett fönsterhörn där kitt har släppt från ramen med synligt trä och en del limrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sista bilden ser ni att glaset är typ limmad mot bågen, limmet har släppt på nederkant och jag skulle behöva fästa glaset igen, någon med goda tips?

Ska måla med linolja nösta helg.
Har köpt Alcro Fönsterkitt som innehåller vegetabiliska oljor.
Kom gärna med förslag
 
Stickan56
Glaset ligger nedtryckt i en bädd av kitt konstigt att inte inte är stiftat om det gjort av ett proffs.
Värm försiktigt med varmluft och lyft ut glaset så du kan skrapa rent i falsen.
Mätta falsen med kokt linolja. Montera, stifta och kitta.

Själv använder jag bara syntetiska kitt som håller betydligt bättre än traditionella.

Stickan
 
Redigerat:
Ett gammalt fönster på ett arbetsbord utomhus med hyvlad ram, redo för renovering, i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spräckte glaset, så det blev att leta fram alla gamla fönster.
Jag har hyvlat fönsterbågen så att den sitter fint i karmen. Så min tanke är att renovera det gamla fönstret helt klart och bara byta bort den som jag hade sönder.
Man kan säga att renoveringen har börjat
 
  • Sprucket glas i fönsterbåge med reflektion av trädgård, renoveringsprocess påbörjad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stickan56
Hillpinch Hillpinch skrev:
[bild]
Spräckte glaset, så det blev att leta fram alla gamla fönster.
Annars finns det ju dom som säljer glas.:cool:

Stickan
 
Ja fast jag är fundersam på varför glaset var limmad, ser ut som silikon. Det gamla fönstret som jag filar på nu är spikad.
Kan ha varit en snabbfix av tidigare ägare.
Har 4 fönster som låg längst in i garaget, dags att ge dem nytt liv, samt så blir jag några erfarenheter rikare
 
Stickan56
Hillpinch Hillpinch skrev:
Ja fast jag är fundersam på varför glaset var limmad, ser ut som silikon. Det gamla fönstret som jag filar på nu är spikad.
Kan ha varit en snabbfix av tidigare ägare.
Har 4 fönster som låg längst in i garaget, dags att ge dem nytt liv, samt så blir jag några erfarenheter rikare
Hur kändes kittet på utsidan då?

Om man gör på normalt sätt så lägger man tunt med kitt i falsen.
Trycker dit glaset och stiftar.
Kittar utsidan och rensar bort överflödigt kitt på insidan.

Stickan
 
Närbild på en fönsterbåge där gammalt kitt mejslas bort, med synliga svarta prickar och slitna ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svettigt att lyfta ur glaset! Men det gick fint!
Mejslar försiktigt bort all kitt.
Funderar på de svarta prickarna på ovansidan av fönsterbågen, ska jag tvätta bågen med alg/mögeltvätt eller hur går jag vidare innan jag grundar?
 
Stickan56
Nej, putsa av med slippapper.
Passa på att bryta de skarpa kanterna på bågen med några drag av ett slippapper så blir det lättare att få färgen att täcka.

Stickan
 
Fördiskrapade träreglar med fastsittande metallgångjärn och synliga svarta fläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fördiskrapade köksluckor med beslag på verkstadsbord, bekymmer över svarta fläckar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fördiskrapad!
Nu känner jag mig kluven, skulle vilja ta bort gångjärnen men jag har försökt lite på skruvarna. De sitter hårt och jag kommer skruva sönder dem. Tanken är att jag kör på nu med beslagen på plats.
Fortfarande orolig för de svarta fläckarna!
Kommer jag få problem med dem?
 
Stickan56
Nej jag tror inte det. Svårt att säga vad det är. Jag har målat gamla fönster i mycket sämre skick än dina.
Att det blir svart är ett tecken på att det blir kondens. Orsak till det kan bero på att det är för dåligt ventilerat mellan bågarna (tätningslist mellan bågarna) eller att det är för tight mellan båge och karm.
Metallbeslagen bör du måla med en rostskyddsprimer innan fönsterfärgen.

Stickan
 
Är träet inte dåligt kan du ju strunta i att lyfta ut glaset ur bågen så är det mindre risk det går sönder...
 
Om du behöver använda varmluftpistol för att få loss glaset kan du använda en fuktad/våt handduk över glaset medan du arbetar för att hindra att glaset blir för varmt och spricker.
 
Redigerat:
hsd
Bra tips (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.