Hej!

Fråga: Hur fräser jag ur 5mm runt om detta fönster?

Jag är mitt i ett källarprojekt och ska renovera 10 fönster från 40-talet.

Tanken är att limskruva ihop bågarna och fräsa ur så en 3-glaskasett ryms. När jag började testa på ett fönster igår med en kantfräs med kullager (tror jag det kallas) gick det bra att fräsa ur med ursprunglig nivå som referens (kassetten ligger på samma sätt som den tidigare innerutan).

Men på glasfirman sa dom att en kassett har en 12mm ram och man behöver ca 15mm kant för att inte få en svart ram/kant från insidan.

Så jag skulle behöva fräsa ur detta ca 5mm till runt om, hur gör man det? För dom där extra 5mm har jag ingen referens att dra något kullager mot och fri hand klarar jag inte.

Det rör sig om 10 fönsterx4=40 kanter så det får inte bli för stor förberedelse per kant.

Har tillgång till: handöverfräs, sänksåg, Fein, bordssåg, kap/ger.

Delvis urfräst träkant runt ett fönster med ett måttband som visar dimensionerna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trämätare mot en delvis renoverad fönsterbåge på betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En firma jag frågade ville ha 20000:- för dessa 10 fönster (vilket är ganska bra pris tror jag), men för att spara pengar tänker jag mig att jag borde kunna göra detta själv för 5000:-, där kassetterna är den stora kostnaden ca 3-400:-/fönster.

Bonusfråga: i hörnen där jag redan fräst blir det runt, hur får jag det vinkelrät, Fein?
 
Jag hade använt ett stämjärn för att få raka innerhörn.
 
  • Gilla
Tegelväggen
  • Laddar…
Är det inte bättre köra energiglas än glaskasdett? Lönar sig operationen? Är det pga ljud eller värme?
 
Har inte gjort något mer analys av lönsamhet mer än att jag vill renovera dom och det är billigare att göra det själv.

Tanken är att få "moderna" fönster där det bara finns två sidor att tvätta (därav kassett istället för den gamla tvåglaskonstruktionen), ljudmässigt är viktigt på tre av fönstren då det blir ett sovrum så där kommer jag kanske välja laminerat glas.

Stämjärn får det bli, var inne på någon maskin och det låste sig där :), men för att få ordning på stämjärnen som har använts till diverse rivning/renovering måste våtslipen fram så det blir lite maskin ändå...

Men som sagt det stora problemet är hur man fräser ut 5mm till.

Så här ser förövrigt fräsen ut, något av dessa tillbehör som jag bör lista ut hur dom används?
 
  • Öppen låda med uppsättning fräsverktyg och tillbehör för träbearbetning sorterade i fack med storleksindex på locket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett gult överhandsfräsverktyg med tillbehör såsom förlängningsrör och kanter spridda på ett betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det borde väl fungera med en falsfräs med kullager, ställ in djupet och kör kullagret mot den befintliga kanten.
 
När du satt i glaskassetten monterar du en list 5x16 mm eller vad som behövs, som döljer den svarta packningen.
 
M marka skrev:
Det borde väl fungera med en falsfräs med kullager, ställ in djupet och kör kullagret mot den befintliga kanten.
Jag behöver gå 5mm djupare än så.
 
L Leif i Skåne skrev:
När du satt i glaskassetten monterar du en list 5x16 mm eller vad som behövs, som döljer den svarta packningen.
Tänkte slippa list på insidan och fräsa lite djupare istället. Om det är rimlig arbetsinsats.
 
T Provrundan skrev:
Jag behöver gå 5mm djupare än så.
Jag kanske missförstår vad du vill göra men du vill väl göra öppningen bredare inte djupare ? Vill du göra den bredare så kan du använda något i stil med https://www.toolbox.se/sv/webshop/e...s-med-kullager-s8-frasdjup127-d349-i127-l594/ fast naturligtvis i korrekt storlek för ditt behov. Vill du göra den djupare så kan du använda en rak fräs med överliggande kullager.
 
M marka skrev:
Jag kanske missförstår vad du vill göra men du vill väl göra öppningen bredare inte djupare ? Vill du göra den bredare så kan du använda något i stil med [länk] fast naturligtvis i korrekt storlek för ditt behov. Vill du göra den djupare så kan du använda en rak fräs med överliggande kullager.
Ja det är inte lätt att förklara, måttet i första bilden (som tumstock visar) ska öka 5mm.

Men fräsen du länkar till (i rätt dimension) ser ut som en lösning!
 
Du kan använda djupanhållet du har till fräsen och ett rakt frässtål. Men kanske hellre bygga ett stöd med ett mothåll på lagom avstånd.

Ta en planka eller nått annat rakt och plant som är lika högt om karmen, så att du kan lägga karmen kant i kant och får en plan ytan för fräsen att få ordentligt stöd mot. Skruva en list på lagom avstånd som du kan dra fräsen efter och kör med ett rakt stål. 10 fönster är ju 40 sidor, så då kan det vara värt att lägga lite tid på att bygga en jigg (förutsatt att alla karmar är lika tjocka och breda).
 
Så tänker jag med: om fönstren är likadana så bygg en ram med de mått du vill uppnå som du tvingar (eller skruvar) fast och kör kullagerfräsen mot. Är alla olika så kanske det lönar sig att köpa en justerbar fräsmall typ den här för att spara tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.