I källare och köket och hall har vi golv värme och resterande rum av huset radiatorer.Frågar är kan jag stänga av pumpen helt när vi åker bort en hel månad. Hörde att golvvärme system påverkas om man stänger av pumpen.
 
R
Det är väl sommartid du skriver om och vem säger att det ska påverka GV i negativ riktning ,
klart det tar ett tag att få upp värmen igen om den är ingjuten
Det med källaren , är det isolerat riktigt , bäst är att ha lite värme för att driva ev . fukt åt rätt håll ,
kanske ca 18C min , jag stänger inte av källarvärmen
Enklast är väl att ställa ner kurvan till ett minmum på VP annars ingen fara , cirkpumparna ska gå så dom inte fastnar , vill gärna kärva efter en längre tids stopp
 
  • Gilla
magwis
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Det är väl sommartid du skriver om och vem säger att det ska påverka GV i negativ riktning ,
klart det tar ett tag att få upp värmen igen om den är ingjuten
Det med källaren , är det isolerat riktigt , bäst är att ha lite värme för att driva ev . fukt åt rätt håll ,
kanske ca 18C min , jag stänger inte av källarvärmen
Enklast är väl att ställa ner kurvan till ett minmum på VP annars ingen fara , cirkpumparna ska gå så dom inte fastnar , vill gärna kärva efter en längre tids stopp
Ja ,jag menar sommartid förstås . Huset är väl isolerad och källare med .
 
Vad är det för modell på värmepumpen? De flesta någorlunda moderna modeller sköter sommaravstängningen själv och motionerar cirkulationspumparna med jämna mellanrum.
 
  • Gilla
magwis
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad är det för modell på värmepumpen? De flesta någorlunda moderna modeller sköter sommaravstängningen själv och motionerar cirkulationspumparna med jämna mellanrum.
IVT optima 500-900 elpanna IVT 290A/W
 
Då borde den sköta sig själv om du ställt in gränsen för värmesäsong rätt i rego'n.
 
useless useless skrev:
Vad är det för modell på värmepumpen? De flesta någorlunda moderna modeller sköter sommaravstängningen själv och motionerar cirkulationspumparna med jämna mellanrum.
IVT Optima 5000-900 / elpanna IVT290 A/W
 
useless useless skrev:
Då borde den sköta sig själv om du ställt in gränsen för värmesäsong rätt i rego'n.
vet ej ,men vi ska kolla det ,tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.