Det var en mäkta dyster bild.

Visst har vattenförbrukningen med grundvattennivåerna att göra, men de bevattningsförbud vi ser nu har nästan alla ett större samband med hur mycket vatten man hinner rena och vilket tryck man vill ha i systemet för att alla ska kunna ha tillgång till vatten genom ledningssystemet.

Sen förstår jag inte heller oron att det skulle vara relativt lågt grundvattenstånd för säsongen någonstans (rött). Det är bara ett mått jämfört med vad som är normalt för säsongen, att något är relativt lågt kan vara fullständigt oproblematiskt på en plats men ett stort problem på en annan.

Vi har en fantastiskt god tillgång på fint grundvatten i nästan hela Sverige. Det finns vissa bekymmer på exempelvis Gotland, men även de verkar hanterbara. Det är inget skäl att slösa på vatten genom att vattna alla gräsmattor mitt i en värmebölja, men inte heller skäl för hela befolkningen att lära sig (och investera i material för) droppbevattningsteknik.

Det är dålig journalistik som kopplar ihop nuvarande bevattningsförbud med grundvattenbrist. De har inte läst på innan de skrivit.
 
  • Gilla
catherineb
  • Laddar…
Hur mäter man nivån i brunnen? Vi har en borrad brunn, ~70 m ner i berget.
 
Man kan tex använda ultraljud till att mäta nivån i brunnen, men det gäller att det är tillräckligt stort hål.
Med ultraljud så kan du få mm-nivå.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Man kan tex använda ultraljud till att mäta nivån i brunnen, men det gäller att det är tillräckligt stort hål.
Med ultraljud så kan du få mm-nivå.
Kan det verkligen ha sjunkit undan så pass sedan det borrades förra året?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Hur menar du med frågan?

En ultraljudsmätare kan ha finare upplösning än en millimeter på långt avstånd.

Men i en borrad brunn så är det nog bättre att använda en tryckgivare till att mäta vattendjupet med.

[länk]

Tryckgivare, tex
[länk]
Jag menar att, det var bra nivå i brunnen när den borrades för ett år sedan, borde väl inte ha hunnit sjunka så mycket sedan dess.
 
@Demmpa menar nog att det kan mätas ner till någon millimeter när hur högt vattnet står, alltså exaktheten i mätutrustningen (exempelvis 2,043 meter snarare än ungefär två meter). Inte att det nog bara står några mm högt med vatten i brunnen.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
R
Har ni fiskegrejer , ( behövs inga dyra instrument ) billigast ,sätt en tyngd på linan och släpp ner , det kommer att höras när den träffar vattnet
Gör det en morgon innan ni börjar ta en del vatten och mät av linan , sedan när ni vattnar så får ni skillnaden i meter på nivån samt ser om den stannar på någon nivå
 
I Laholms kommun Stänger man av fontänerna på torgen och inför bevattningsförbud.
Men varför cirkulerar de inte vattnet i fontänerna, det verkar ju IQ fiskmås.

Och man har fina åar att ta vatten från, men det duger inte. Grundvatten från borrade brunnar i grusåsar skall det vara. Varför?

I mitt gamla Göteborg togs allt "dricks"vatten från Göta Älv, och renades.
Så borde väl vattenverken i Halland kunna göra också?
 
  • Gilla
Bykof
  • Laddar…
harry73
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
I mitt gamla Göteborg togs allt "dricks"vatten från Göta Älv, och renades.
Så borde väl vattenverken i Halland kunna göra också?
Men varför skulle man i Halland ta vatten från Göta Älven? har ni inte egna åar?

(harry73 som inte vill förstå ;))
 
  • Gilla
Bangan och 2 till
  • Laddar…
R
Lite längre bort :) men finns i massor:)
 
Vattet cirkuleras, det är bara påfyllningen som är dricksvatten. Det låter mer som en symbol åtgärd än som faktisk vattenbesparing.

Anledningen till att man tar gundvatten är att det knappt behöver renas alls. Ytvatten innehåller mycket mer bakterier ochannan skit.
 
  • Gilla
Kretikos
  • Laddar…
harry73
harry73 harry73 skrev:
Men varför skulle man i Halland ta vatten från Göta Älven? har ni inte egna åar?
I Skåne tar vi dricksvatten från Bolmen, den ligger i Halland. Hur känns det @KnockOnWood när jag vattnar min trädgård med halländsk vatten när ni nästan inte har vatten till att spola toan? :p
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Delar av Skåne iaf, Trelleborg har egna borror.

(Det var någon lokal centerpartist som tyckte vi skulle gå med i Sydvatten och få bolmenvatten för då kan man börja bespruta åkrarna nära dessa igen)
 
F
harry73 harry73 skrev:
I Skåne tar vi dricksvatten från Bolmen, den ligger i Halland. Hur känns det @KnockOnWood när jag vattnar min trädgård med halländsk vatten när ni nästan inte har vatten till att spola toan? :p
Gör den? En mindre del faller förvisso inom Hylte Kommun men Bolmen ligger i Småland.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.