C c_olsson skrev:
Varje kommun kan ha sina egna regler och även detaljplaner som t.ex. förbjuder lekstugor och vedbodar. Men det är ovanligt. En altan intill en byggnad räknas som en del av byggnaden med dess regler medan en fristående altan som är lägre än 0.5 meter i regel inte omfattas av några regler alls (räknas som markyta). Markens yta kan vara reglerad i detaljplanen dvs det kan finnas förbud mot ytor i trä t.ex.
Ett bra förtydligande.

Det är lite intressant att man i min kommun ofta ser hus byggda på sluttningar med stora altaner som gör att man får en mycket större plan yta på tomten. Dessa går dessutom ofta till tomtgräns (som sagt var). På ställen där det är små tomter så har vissa altan över hela tomten då det inte går att ha gräs i sluttningarna. Altanen är bygglovsbefriad, det är inte en stödmur som gör att man kan få en plan gräsmatta (enbart upp till 0,5m är marklovsfritt). Jag antar att man har så hög altanhöjd som 180cm för att man faktiskt skall kunna bygga på detta sätt då det ger en känsla av västkustska fiskebyar där husen klättrar på varandra utan att man måste ansöka om marklov hela tiden.
 

Bästa svaret

Föreslå för grannen att ni utbyter medgivanden. Om de medger ert cykelskjul så medger ni deras friggebod.

Omnämn inte planket. Det kan ni spara ifall ni behöver förhandla igen senare.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Om ni skiter i grannsämjan så bygg en pergola, som någon tidigare föreslog, men strunta i hjulen. Sätt sedan ett enkelt plasttak på den. Då blir den sannolikt ett svartbygge. Om grannen sedan gnäller så använd deras svartbyggda växthus som "gisslan". Blir ni ålagda att riva så plocka bort plasttaket, då har ni iaf en pergola. Anmäl sedan grannens svartbyggen.
 
Hemmakatten
Det där med att sätta små friggebodar och annat på hjul för att förhindra bygglov, är nån seglevad skröna som aldrig kommer att fungera i praktiken.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Det där med att sätta små friggebodar och annat på hjul för att förhindra bygglov, är nån seglevad skröna som aldrig kommer att fungera i praktiken.
Nja, man får se till att flytta dem ibland dock. Samma med en husvagn, den kräver också bygglov om den inte flyttas.
 
Hemmakatten
Håller inte med. I vår kommun var de väldigt aktiva för nåt år sedan med kontroller.
 
En lösning är att bara bygga. Klagar de är det ju bara att nämna att de har både plank och bod som är olovliga som ni kan kvitta medgivanden med.

Det verkar inte som om ni har den bästa av grannrelationer, så ytterligare en sak att vara oense om är kanske inte en så stor grej. Och får ni kommunen på er är inte nedtagandet av ett cykelskjul någon stor sak, medan grannen verkar ha en del att förlora.

Naturligtvis vore det bättre om ni kunde fixa relationen till grannen, men om inte så – tja, ni överlever nog.
 
  • Gilla
Anna_H och 8 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
En lösning är att bara bygga. Klagar de är det ju bara att nämna att de har både plank och bod som är olovliga som ni kan kvitta medgivanden med.
Problemet med den lösning blir att grannen väntar med att klaga på cykelskjulet tills dennes plank och bod har stått där i 10 år, och då är "svartbygget" preskriberat, medans cykelskjulet kanske bara är 8 år gammalt.

Då kommer grannen undan med sina byggen medans trådskaparen står där med skägget i brevlådan...
 
  • Gilla
Karl_Pedal och 1 till
  • Laddar…
L lavin skrev:
Nuläge: behöver medgivande från granne för att sätta tak över cykelparkering. Cykelparkeringen är placerad precis intill tomtgräns. Grannen vill inte. Jag behöver tips.

Bakgrund: bra grannrelation i 5 år som surnat till när vi frågat vilka ogräsmedel de använt, vi kom hem en dag och barnens jordgubbsland hade vissnat och krusbärsbuskar och rabarber tappade bladen. Efter detta monterade grannen upp ett högt plank. Baksidan (vår sida) häftade de upp svart ogräsduk på. Vi blev inte tillfrågade om utformning eller liknande. Grannen är snickare så vi tänkte att de var medvetna om att det var svartbygge men att de litade på att vi inte skulle ställa till med problem, nu när vi var så anti ogräsmedel på bären.

Vi har inget intresse av att bråka om det, bra om deras ogräsmedel inte tar sig in på våra bärbuskar. Nu verkar det tyvärr inte fungerat, det vissnar ändå när de sprayar, men struntsamma. Vi har inget intresse av att bråka med dom, vill de bygga in sig så är det väl bra om de får det. Barnen kan äta köpta bär.

Cykelskjulet. Vi hade tänkt en enkel konstruktion med fyra stolpar och överliggare, 2x2 kvm tak. Det är precis intill tomtgräns och vi har tidigare pratat med dom och de har inte invänt. Grovplaneringen på denna del av trädgården gjorde vi om för en 3-4 år sedan när vår relation var bra, så vi tog inget skriftligt. Själva cykelstället är ett gammalt nedgjutet från 50-talet, svårt att flytta. De har sitt garage och soptunnor på andra sidan planket. De kommer knappt se taket pga deras plank är 2.10 högt från vår sida, och det är inget ställe som de ser från huset.

MEN. I helgen fixade jag papper och gjorde en enkel situationsplan så att de lätt skulle kunna skriva under. Min sambo fick ta det för jag är lite rädd för dom, jag har aldrig bråkat med någon i hela mitt liv och gått rätt långt för att undvika konflikter. Tänkte att de i sitt eget intresse skulle signera och sen be oss om samma sak för sitt plank och växthus. Nix pix. Det kunde vi glömma eftersom brutit mot reglerna och planterat träd närmare än 2 meter från tomtgräns.? Min man blev förvånad över detta, helt oförberedda på att de irriterade sig på våra fina spaljerade träd också och orkade inte ifrågasätta. När han tog upp att de inte såg skjulet pga deras plank så sa de att regler är till för att följas, och att deras plank bara var 1.80 så det var ok.

Nej, det finns inga regler i vår kommun om att träd ska planteras mer än 2 meter från tomtgräns.
Nej, det finns inga regler om att plank i tomtgräns är bygglovsbefriade.
Nej, ett plank i tomtgräns är inte bygglovsbefriat bara för att det är mindre än 1.80.

(Det är inte ens träd, det är små söta spaljerade mini-äppelträd som inte blir högre än 1.60 meter och 10 cm djupa, alltså betydligt smalare än en vanlig häck. Och de är placerade 50 cm från staketet.)

Hur gör jag nu? jag har haft ont i magen hela helgen över detta, värmen har ju gjort sitt till och jag känner inte att jag kan tänka riktigt klart. Jag vill inte ringa kommunen och fråga om råd, att de får sanktionsavgift för svartbygge och får ta ner varannan planka hjälper ju inte mig. Jag har kollat möjligheten för bygglov utan medgivande på skjulet och det är enligt kommunen inte möjligt för en äldre detaljplan, som detta är.

Finns det någon som har bra råd hur jag ska förklara läget för grannen, jag tycker att läget är ganska glasklart. De har byggt ett 2 meter högt plank i tomtgräns utan bygglov och ett växthus inom 4,5 meter utan medgivande. Jag vill sätta upp ett tak över cyklarna som de inte kommer att se. Jag vill berätta på något sätt att de har fel och att det är i bådas bästa intresse att vi båda får som vi vill, men jag vill inte att det ska framstå som utpressning eller skapa mer ilska. Om jag frågar kommunen om råd så tänker jag att de inte går att komma vidare, då kommer de ju förstå att grannen har ett svartbygge och vi har ingen förhandlingsposition. Grannen måste ju fås att förstå att de behöver vår hjälp för att de ska undvika problem. På ett snyggt sätt...
Känner med dig!

Konflikter vid hemmet känns mer. Så är det för alla. Jag skulle börja med att reda ut precis vad reglerna säger om ert bygge och deras. Fakta hjälper.
Börja med Boverkets faktabank och ring kommunen utan att säga vem du är om du känner dig osäker. Tyvärr behöver du nog kolla med kommunen eftersom det kan skilja mellan kommuner. Å andra sidan kommer kommunen knappast rusande för att jaga grannens plank.
Anteckna och rita för din egen skull! Att övertyga är ofta väldigt svårt.
Om det sedan visar sig att ni kan göra som ni tänkt utan grannens medgivande är det bara att köra.
Att försöka bli vänner är inte alltid aktuellt och att få andra att förstå att de gjort fel kostar mycket mental. ibland är tid och fakta det enda som hjälper. När tiden gått kan det ändra sig.
Och den där ogräsduken, se den som en välsignelse mitt i allt. Den kan ju hejda en del sprej från ogräsmedel.
 
Om grannen är snickare så kanske han eller hon läser denna spalt, eller är medlem och skriver kommentarer här. Kanske lika bra det.
 
Gör som grannen gjorde med planket, bygg cykelskjulet ändå! Och anmäler han er för det, ja då får ni väl anmäla hans plank! :rolleyes:
 
Matzeball
Fråga grannen vad du kan göra för att ni ska försonas. Kanske är det något helt annat än du tror som de är irriterade över.
 
  • Gilla
dicliff och 3 till
  • Laddar…
Smäller du upp ngt i vid tomtgräns behöver du den grannens medgivande.

Får du inte det, får du inte bygga.

Du KAN bygga men det kommer att gå illa för att du har redan fått ett nekande.

Riskera inte att förvärra hela altet och gå till en situation som är ohanterbar.

Placera isåfall detta bygge 4,5 m från tomtgränsen.

Jag skulle ha bjudit in den här grannen på en kopp kaffe och några nybakade bullar och försökt få till en ändring för er sämjas skull primärt och sedan för bygget sekundärt.
 
Matzeball Matzeball skrev:
Fråga grannen vad du kan göra för att ni ska försonas. Kanske är det något helt annat än du tror som de är irriterade över.
Håller med Matzeball. Försök prata med grannen om vad ni gjort som de är upprörda över. Jag gick omkring i ett halvår och avskydde en granne som alltid ignorerade mig och min man när vi hälsade. Visade sig sedan att han aldrig sett oss hälsa.. Missförstånd uppstår lättare än man tror.
 
A
Friggeboden får man ställa på tomten där man får bygga. Det är oftast 4.5 meter men har en tomtgräns som det är ca 2.5 meter och kan i vissa fall vara upp till 11 meter. Allt beroende på var man bor.
Hemma får mitt staket inte vara högre än 30 cm om man inte har godkännande av grannen men det varierar mellan kommunerna.

Varför inte göra en överenskommelse om deras växthus som ligger för nära med dit cykelhus. Ni ställer båda upp ett godkännande för varandras byggnader. Det går att ni gör en anmälan till byggnadsnämnden också om de tycker att det blir bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.