Det börjar bli dags att begära offert på nya fönster och vi har bestämt oss för så kallade 2+1 fönster.

En 2-glas energiruta innerst och en enkelruta ytters med äkta spröjs.

Jag skulle behöva en lista på fönstertillverkare som tillhandahåller denna typ av fönster och har ni dessutom ett omdömme, eller en uppfattning om pris är det såklart en stor bonus.

Det handlar om ett rent fönsterköp. Vi mäter upp och monterar själva.
 
Traryd,Mockfjärd och SP fönster (Svenska fönster AB) är i grunden samma bolag.

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
nimhed
  • Laddar…
Jo, det hade väldigt lika hemsidor.
 
Y Ylva Lundin skrev:
Hej!
Svenska Fönster AB, där jag jobbar, tillverkar även [länk]. Spana gärna in dem (2+1-glas, äkta spröjs och de kittas för hand) och filmen om Lingbo Kulturföster som vi släppte förra veckan: [länk]. /Ylva, Svenska Fönster
Tack för det. Vet inte hur jag kunde missa er. Tror jag varit inne på hemsidan
 
  • Gilla
Ylva Lundin
  • Laddar…
Inga forummedlemmar som kan delge något kring sitt köp av denna fönstermodell?
 
Vad blev det för märke på fönstren?
 
Vi är precis i sluttampen på att beställa, men tyvärr var vi tvungna att frångå 2+1 fönster, då vi behöver högre bullerdämpning än vad de kan ge.

Så nu är det kompromiss som gäller. Supermodernt med så traditionellt utseende som möjligt
 
Men vi hann ändå göra en rejäl undersökning av 2+1. PM:a om du vill veta vem vi valde ut, innan bullerkravet kom på tapeten
 
En liten uppdatering. Vi fick göra rejäla avkall på fönstertyp eftersom vi hade för stora krav på bullerdämpning. Så istället för 2+1 blev det 3-glas alu fönster.
Har därför, tyvärr, inte så mycket input att ge till andra som söker 2+1.

Hann skapa viss kontakt med vinäs som var väldigt tillmötesgående, men de, och ingen annan heller, klarade att uppvisa tillräckligt med bullerdämpning för vår del.
 
Det jag läst förut är 2+1 bättre buller dämpning än 3glas?
 
Jag har hört samma sak, men vi behövde även dokumentation som styrkte det, och det kunde ingen visa.

Glasytan kunde de visa för, men inte för hela konstruktionen.
 
J JohanLun skrev:
Det jag läst förut är 2+1 bättre buller dämpning än 3glas?
Ja, det har de. Man vill ha en stor luftspalt för bra bullerdämpning, och även olika tjocklekar på luftspalterna (och på glasen). 2+1-fönster brukar även ha en extra tätningslist.
 
Thomas Söderström Thomas Söderström skrev:
Titta på detta: [länk]

Fönster med höga krav på U-värden och Rw är vår styrka.
[bild] U-värde: 0,58 W/m2K


Reklam för egna företaget?
Dessutom , har inte Skaala gått i konkurs i Sverige och/ eller bytt namn till Domlux?
P.s skulle personligen ALDRIG välja något av dessa märken efter många år i efterservicemarknaden.
Sliconat överallt, undermåliga plastdetaljer, idiotiskt spikade lister och allmänt dåliga lösningar, men det är min åsikt bara.
Välj något från Svenska fönster är mitt tips. Och skippa allt som heter tillägsrutor typ Grundels...
Tycker man att det ör för dyrt med nya fönster så rådfråga din glasmästare om hur man kan byta glasen till mer ljudisolerade.


Trafikverket byter till dessa (liknande) fönster på områden med bullerproblem. Många får stora problem med både företagen som monterar och själva produkten. Men folk tackar och tar imot för att det är gratis...

Med vänlig hälsning, fremax
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.