electroluxaren skrev:
är det mycket mat i skåpet som är varmare än inställt värde kan det ta mycket lång tid innan temperaturen går ner. jag kan inte på rak hand säga vad det är för infrysningskapacitet men dagens frysar har inte mycket kanske som max 10kg. på 24h dvs en till två hyllor i frysen.
Frysen i tråden har enligt tillverkaren 20 kg infrysningskapacitet per dygn. Men det gäller alltså nedfrysning från rumstemperatur (20 plus) till -18. Att frysa till ännu lägre temperaturer tar betydligt längre tid. Att frysa 20 kilo till -30 tar minst tre-fyra dygn.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
A
20 kg låter väl tilltaget
undras om det då är tom frys eller halv tom?
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
20kg låter som ett rätt bra värde. Om frysen är fylld eller inte kvittar. Det betyder att den har kapasitet att glytta ut den värmemängd som 20kg rumstempererat vatten innehåller på ett dygn, utöver förlusterna genom väggarna.
 
Jag var med om att en mängd jaktbyte hamnade i frysen samtidigt. En rådjursstek visade sig ha surnat inuti innan den hann frysa till, tunnare stycken var OK. Den söndagsmiddagen blev falukorv med gräddsås.
 
A
D Daniel 109 skrev:
20kg låter som ett rätt bra värde. Om frysen är fylld eller inte kvittar. Det betyder att den har kapasitet att glytta ut den värmemängd som 20kg rumstempererat vatten innehåller på ett dygn, utöver förlusterna genom väggarna.
klart det har stor betydelse hur mycket det är i frysen innan man lägger in nått nytt 20 kg är fortfarande för mycket för den kapaciteten har inte denna modell, den behöver 4h från +20 till -18 när den är tom.
 
Ja naturligtvis går det bättre om frysen redan är fylldmed kallasaker som kan buffra temperaturstegringen. Men det påverkar inte infrysningskapaciteten.
 
Frysen verkar ha gått till sig nu iaf :) förut kunde han gå ner till -10 å inte ta sig upp så mycket. Inställd på -18 men håller -21 ungefär. Är väll bra de är kallt men borde slå negativt på förbrukningen?
 
A
Kolla vad biffen eller strutsfilen har i mitten av köttet det är det intressanta.
Om även dessa är -21 så är det kanske onödigt but better safe than sorry.
5% öknkng per grad brukar man säga, så om skåpet gör av med 400kWh per år så blir det 460kWh i stället
Dvs ca 60krper år.
 
-18grader är gränsen för vad som är acceptabelt. -21 låter bra tycker jag. Inte onödigt kallt. 5% per grad låter mycket, stämmer det?
 
BirgitS
Jo, jag tänkte lite till och insåg att 5% är högst rimmligt. Ursäkta invändningen.
 
Men varför håller den mycket kallare än inställt, kanske ska sänka till -17 för å ha -18?
 
-21 är inte mycket kallare än -18. Det är en rellativt liten skillnad.
 
D Daniel 109 skrev:
-21 är inte mycket kallare än -18. Det är en rellativt liten skillnad.
17% är väl inte lite? Och elförbrukningen ökar ju med nästan lika mycket.

Men i absoluta tal är det en liten skillnad.
 
J
S sunqan skrev:
17% är väl inte lite? Och elförbrukningen ökar ju med nästan lika mycket.

Men i absoluta tal är det en liten skillnad.
Jag tror Celsius hade hållt med dig om det, men troligen inte Mr Kelvin.
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.