Hej
Jag renoverar ett mycket gammalt hus och har nu rivit fram ett underbart trätak i vardagsrummet. Misstänker att detta är det ursprungliga köket i huset, för fetare och skitigare tak finns inte!!!
Jag tvättar med målartvätt och ammoniak som en galning men är rädd att gammalt smuts och fett i kvistar och springor blir kvar.
Jag vill måla taket med matt linoljefärg och då vitt. Hur ska jag göra för att inte få gula fläckar genom färgen eller färgsläpp...
Tvättar oerhört noga men det går inte att komma åt överallt....
Har ni några förslag är jag tacksam att få höra!
Med vänlig hälsning, Kristin
 
Renoverat träinnertak där ena halvan är rengjord och synligt ljusare än den andra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En bild på halva taket skurat...
 
Man brukar måla kvistar eller sådant som kan gå igenom med Shellac innan linonljemålning.
 
Du måste måla med en spärrfärg först annars kommer kvistarna att blöda igenom. Färghandeln vet vad du ska ha.
 
Ska jag spärrmåla hela taket?
Det är väldigt mycket fett jag tvättar ner, kan det gå igenom linoljefärgen om det blir nått kvar..
Jag skurar och skurar men nu är jag uppe i 3 gg med ammoniak och 2gg med målartvätt och vattnet är fortfarande inte renare än typ te...vet inte om det går att få helt rent...
 
När det är så mycket kvistar skulle jag inte bry mig om målning utan spänna papp. Det där taket är inte menat att synas.

Att få det i ett sånt skick att det kan målas och bli bra kräver oerhört mycket arbete.
 
  • Gilla
mlkjhr
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.