Ny i forumet!

Har ärvt en gammal timmerstuga där man någon gång på 70-talet har tagit bort stengrunden och gjutit en betongplatta direkt mot mark. Syllar är torra och fina pga ett lager syllpapp, men givetvis kommer det upp en del fukt genom golvet.

Vill nu lägga ett tidsenligt kilsågat trägolv på detta. Överväger Platonmatta, men ytan är inte 100% plan och jag vill helst slippa flytspackla – tror ni att mattan kan fungera även fast det säkert är ca 5 mm nivåskillnad här och där?

Kan man annars kanske regla med stålreglar mot plattan och sedan lägga trägolvet på för att få till en luftspalt?
 
  • Bild på insidan av en gammal timmerstuga, med synlig timmervägg och en gjuten betongplatta på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det fukt i hörnet?

Du har väl inte takhöjd för ett Nivellgolv, men det tycker jag känns säkrast. Blir också en bra metod för att balansera ut ojämnheter
 
P Per i Hamrånge skrev:
Är det fukt i hörnet?

Du har väl inte takhöjd för ett Nivellgolv, men det tycker jag känns säkrast. Blir också en bra metod för att balansera ut ojämnheter
Hörnet har precis lagats när bilden togs, därför ser det lite fuktigt ut. Däremot är det lite gamla fuktfläckar längs med hela gaveln som du ser.

Som i de flesta stugor från slutet av 1800-talet är det tyvärr väldigt lågt i tak så Nivellgolv är nog inget alternativ, annars hade det varit en smidig lösning.
 
*bump*

Ingen som har erfarenhet av att lägga Platonmatta på lite ojämnare underlag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.