Hallå!
Undersöker alternativen för olika torrtoaletter.

Förutsättning:
Fritidshus utan el, vatten och avlopp. Eventuellt kommer el och vatten fixas så småningom så två olika lösningar önskas. Tänkt att stå inne i stugans toautrymme. Finns åtkomlig krypgrund.
Fritidshuset kommer användas oftast som en veckosluts reträtt och ibland kanske upp till en vecka i stöten mest sommartid men även lite på vinterhalvåret. 3 pers och ibland gäster.

Önskemål:
En enkel fräsch, luktfri och hyfsat snygg enhet. Enkel att tömma och rengöra. Vill gärna ha tips på två olika lösningar där den ena är en billigare och enklare lösning och den andra lösningen är mer permanent ”riktig toa” lösning antingen med eller utan el/vatten...

Har kikat lite på Hasselfors Garden Ekotoa 50L och undrar om det är någon som har erfarenhet av denna väldigt enkla och billiga men till synes väl fungerande torrtoa...?
 
Gasoldriven Cinderella med solcell för laddning av batteriet. Inte billigt men bra.
 
Om det ska vara enkelt är en hink under en bänk och lite toaströ, typ det här:

https://www.granngarden.se/toabark-nitor-natur-20-l/p/1099523

en fungerande lösning. Men helt luktfritt blir det väl inte. Kissar man i skogen så luktar det MYCKET mindre.
Men billigt blir det i alla fall :)

Det är lösningen jag är van med från sommarstugan och jag tycker att det fungerar bra.
 
M mlkjhr skrev:
Gasoldriven Cinderella med solcell för laddning av batteriet. Inte billigt men bra.
Ja en förbränningstoa kan bli aktuellt i ett senare skede när vi har bestämt oss ang el...
Tack för tipset :)
 
Byurn Byurn skrev:
Om det ska vara enkelt är en hink under en bänk och lite toaströ, typ det här:

[länk]

en fungerande lösning. Men helt luktfritt blir det väl inte. Kissar man i skogen så luktar det MYCKET mindre.
Men billigt blir det i alla fall :)

Det är lösningen jag är van med från sommarstugan och jag tycker att det fungerar bra.
Nja kanske något för primitivt för oss. Luktfritt och allmän fräsch känsla är av största vikt.
 
Det bästa är nog en batteri-/gasoldriven förbränningstoa. Den kan du ju ha kvar sen om du får el.
 
M mlkjhr skrev:
Gasoldriven Cinderella med solcell för laddning av batteriet. Inte billigt men bra.
+1 på denna.
Mina föräldrar skaffade en sådan lösning till sin sommarstuga som ligger of grid för några år sedan. Allt är helt rent och luktfritt. Dessutom blir det inga nämnvärda rester eller annat som kräver underhåll eller massa pyssel.

Betala vad det kostar det här är det enda sättet att bli nöjd. Går man ner ett steg på skalan är det lika bra att köra på ett klassiskt dass ute på gården för allt däremellan är bara ett dass med smink.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Vi kör urinseparering och tunna med dasspåse i på två torrdass.
i ca 15 år på en förening funkar kanon bra.
Grävde en stenkista som vi leder ner de våta i.
Har en vattenkanna som vi spolar med de luktar inget.
tömmer ca 3-4 gånger per säsong.
 
https://www.pacto.se/

Enkel toa där avfallet hamnar i en påse som är nedbrytningsbar, dvs går att gräva ner.
 
H
Hej!

Vi har samma förutsättningar som er. Vår mulltoalett finns i en separat byggnad och jag hade inte velat ha den i stugan. Vi har denna: http://www.mullis.se/mullis.se/Mullis_standardmodeller.html fungerar förvånansvärt bra mot de torrtoaletter som man testat innan men när man har varit där en helg på sommaren så luktar det. Inte jättemycket men absolut tillräckligt för att man inte vill ha det i huset.
Vi håller på att bygga om och fixa i storstugan och vi kmr välja en cinderella förbränningstoalett, hårdtestade en sådan en vecka på Gotland (7 pers varav 3 har matallergier :crysmile::oops:) funkade hur smidigt som helst.
Annars om ni vill ha en enkel variant så har porta potti en hel del olika modeller, förutom att man får bära med sig avfallet när man åker där ifrån så ser de ju fräscha och bekväma ut.

Mvh
 
Grymma uppslag här!

Börjar bli nyfiken på Cinderella gasol...
Vad krävs för solcellskit för att garanterat ha laddat batteri även på vinterhalvåret för denna?
 
Y Yonaz skrev:
Grymma uppslag här!

Börjar bli nyfiken på Cinderella gasol...
Vad krävs för solcellskit för att garanterat ha laddat batteri även på vinterhalvåret för denna?
Jag skulle tro att man klarar sig med en 150-180 watts panel. Använder man väldigt lite el i övrigt så kan man nöja sig med en mindre anläggning och använda en bensingenerator vid behov. Generatorn gör att man kan använda större elverktyg mm när man behöver det.
 
Panelen som Fritidstoa säljer i sit kit är på 50W så det lär ju räcka mmed det.
 
I värsta fall kan man ju ha med sig ett batteri om man åker dit på vintern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.