Hej ni som har koll!

Bor i en lägenhet som ursprungligen är byggd på 30-talet. 2012 ersattes en bärande vägg med bjälklag i stål som blev ingjuten i betong på ena sidan och sattes fast i befintlig tegelvägg på andra sidan, sedan har det tydligen även använts nån träullsplatta i taket såg det ut som på ritningarna.

Nu är det så att på båda sidor om balken lutar taket. Och en vägg buktar utåt en del. Är det något jag bör vara orolig över? Bör jag ta hit en besiktningsman?
Har hört ibland att gamla hus har lite lutande väggar och tak osv.. Men iom att det har gjorts ett sådant ingrepp blir man lite extra misstänksam.

Byggprojektet gjordes av förra bostardsrättsinnehavaren, och verkar ha blivit godkänt enligt konstens alla regler.
 
Är det nya eller gamla konstruktioner som lutar? Jag bor i ett hus från 1936 och jag har innerväggar som lutar 3 cm på 2.70 takhöjd.
 
Z ZipLock skrev:
Är det nya eller gamla konstruktioner som lutar? Jag bor i ett hus från 1936 och jag har innerväggar som lutar 3 cm på 2.70 takhöjd.
Om jag ska vara ärlig vet jag inte. Men jag skulle tro att det är gamla konstruktioner. Väggarna är träpanel som vi numera har gipsskivor över.
 
Det går tyvärr inte att ge användbara svar med så vaga uppgifter som grund. Att vissa väggar lutar har sannolikt inte med ombyggnaden att göra. För att göra en vettig bedömning behöver man veta hur huset är byggt, dvs material i bärande stomme och i bjälklag. En planritning säger ganska mycket liksom uppgifter om byggnadsår.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.