T tompaah7503 skrev:
Vad är pendlingsfunktion?
Bladet rör sig i en elips d.v.s fram och tillbaka i sågriktningen. Inte bara upp och ner. Ovärdeligt vid träkapning.


Edit: tvåa på den
 
Köp för guds skull inte meec sågen!
Köpte en sån till vårat husbygge, och den sågar inte så snabbt, så jag tryckte lite hårdare, och vips så böjde sig stommen(!) som är av tunn plåt i främre delen där man håller i. Nu gick den ju att böja till så inget ligger emot, men den sågar lika sakta och man törs inte ta i...
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
För 6 år sen köpte jag en returnerad Batteridriven Ryobi. Tanken var att ha den som trädgårdssåg men den har använts till det mesta. Såga leca, rivning, urtag för fönster, kapa korrugerade tak i plåt och plast. Såga igen timmer för att öppna upp ny dörr gick den bet på däremot. Batteridrivet är ett solklart val för mig.
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
Köpet måste ju ställas i relation till hur mycket tingesten kommer att användas och vilken budget man har, också... ? Drar man fram tigersågen 1-2 gånger om året för att "riva nåt skit" kanske en meec-såg för 399 kr duger gott. I andra fall, där/om man ser ett frekvent nyttjande av produkten, kanske ska lägga lite mer pengar på en märkesprodukt. Oerhört individuellt, så att säga.
 
  • Gilla
RmK_71 och 4 till
  • Laddar…
BigR
T tompaah7503 skrev:
Vad är pendlingsfunktion?
Med pendling rör sig bladet i en liten cirkelrörelse när det rör sig in och ut och ger snabbare skärning i mjukare material som tex färskt trä och underlättar bortförsel av spån från bladvägen.
 
K Klabbarparn skrev:
Köpet måste ju ställas i relation till hur mycket tingesten kommer att användas och vilken budget man har, också... ? Drar man fram tigersågen 1-2 gånger om året för att "riva nåt skit" kanske en meec-såg för 399 kr duger gott. I andra fall, där/om man ser ett frekvent nyttjande av produkten, kanske ska lägga lite mer pengar på en märkesprodukt. Oerhört individuellt, så att säga.
Samt vilka övriga verktyg man har i sin arsenal. Har man sänksåg, gersåg, multiverktyg, sticksåg och motorsåg så är det få gånger tigersågen är weapon of choice. Och av dessa nämnda verktyg är det tigersågen jag skulle lägga minst pengar på.
 
  • Gilla
Klabbarparn och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar, Biltema-sågen överlevde ett hårt liv med renovering av ett hus som stått obebott i 50 år med tillhörande ekonomibyggnader så den betalade sig flera gånger om.

Bor nu, dum som ett spån, på ett nytt likadant ställe och river för fullt i likadana byggnader. 60 kvm sticketak var vad som knäckte Bilteman. Behöver alltså en pålitlig maskin som har god ergonomi, Bilteman var inte så snäll mot armar, händer och öron. Av alla sågar här hemma (klyv, kap/ger, cirkel, stick och tiger) så är tigersågen den som gått allra flest timmar under åren.
 
T tompaah7503 skrev:
Tack för alla svar, Biltema-sågen överlevde ett hårt liv med renovering av ett hus som stått obebott i 50 år med tillhörande ekonomibyggnader så den betalade sig flera gånger om.

Bor nu, dum som ett spån, på ett nytt likadant ställe och river för fullt i likadana byggnader. 60 kvm sticketak var vad som knäckte Bilteman. Behöver alltså en pålitlig maskin som har god ergonomi, Bilteman var inte så snäll mot armar, händer och öron. Av alla sågar här hemma (klyv, kap/ger, cirkel, stick och tiger) så är tigersågen den som gått allra flest timmar under åren.
= skippa biltema/meec ;)
 
  • Gilla
Tbone1 och 1 till
  • Laddar…
Chaly
Jag köpte en Bosch GSA 1100 för ett gäng månader sedan. Tror den kostade lite över 1100:- med prisgaranti. Är nöjd med den! Lång och följsam sladd, känns pålitlig.
Övervägde en billigare men körde på ”Cry once” mest för att riktigt billig maskin ofta är lite lotteri i hur länge de överlever och det är irriterande när saker går sönder när man behöver dom.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
BigR
Upplever samma som Tompaah, att tigersågen fick jobba mycket mer än kag hade väntat mig. Funderar tom att komplettera Makita 3070:n med en batteridriven från Hitachi för jobb där sladden stör.
 
F
BigR BigR skrev:
Upplever samma som Tompaah, att tigersågen fick jobba mycket mer än kag hade väntat mig. Funderar tom att komplettera Makita 3070:n med en batteridriven från Hitachi för jobb där sladden stör.
Då kan jag rekommendera Makita DJR186Z som INTE är den borstlösa och därför gick att hitta för under tusenlappen (utan batteri) i UK. Ruskigt nöjd med den.
 
Jag har en AEG US900XE som har fått slita rätt hårt sista tiden. Jag är nöjd med den än så länge...
 
  • Gilla
Empepe
  • Laddar…
nikasp
Jag köpte Boschen med sladd som rekommenderas. Funkar kanon och har belysning samt enkelt att byta eller vända på bladet. Rev vårt badrum och det var många konstiga ställlningar och vändningar så enkel hantering med blad var värt mycket.
 
Vi har den billigaste makitan och den är den klart sämsta jag sågat med, fruktansvärt mycket vibrationer i den.
 
  • Gilla
Kung Louie
  • Laddar…
nikasp
Min heter GSA 1100E och är inte så dyr. https://m.prisjakt.nu/product/888830 Gå in på Bauhaus eller Hornbach och använd prisgaranti mot någon billigare så blir den väldigt prisvärd.
 
  • Gilla
Chaly
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.