pillan71 skrev:
Sen kan man alltid fixa med en persienn eller gardin om man vill stänga för köket.
Pernilla
Eftersom ni brukar inte äta i köket så är kanske en skjuttdörr/ svängdörr mer praktisk än persienn/gardin ( dämpar ljudet bättre). Kök brukar se liiitet annorlunda ut än stylat utställningskök när den används :).
Vi betraktar köket mer som arbetsplats och äter "ute" vid en matbord utan stökig köksvy och köksljud i bakgrunden. Hos oss finns det en gammal svängdörr emelan som oftast står öppen men stängs vid behov.
Klart bästa planlösning efter att vi har provat både öppen planlösning och med matbord i köket . Är ni vana till separerad kök och matplats så kommer ni tyvärr att uppleva en öppen lösning som försämring, misstänker jag ;).
gaia
 
Oj, hade missat en del kommentarer i denna tråd, jag tackar för intresset att hjälpa till!

Om någon missade det, finns det förresten nyare ritningar på min sajt (de vita ritningarna), men inte någon ritning där framtida badrum på övervåningen finns med.

Pillan: Tack för alla tips och hjälp, du kommer alltid med något nytt :)

Japp, många dörrar blir det, ska fundera lite på hur vi ska göra med dem...

Vi har tänkt att förbereda för öppen spis mellan de stora fönstrena i vardagsrummet, men det är klart, vid trappan kanske man också skulle planera för en...

Och vad gäller köket lutar vi nog åt en liten halvölösning där mellan vardagsrum och kök. Där kan då barnen fika, etc.

Byggaren:

Bakom trappan på nedervången ska en liten mini-arbetsplats finnas. Där ska en liten dator (mac mini eller liknande) stå och fungera för de tillfällen man bara vill läsa lite mail, surfa upp något på nätet, etc. utan att vilja lämna samvaron på nedervåningen.

Kappkyllan sitter precis till höger innanför entrén. Där ska också stå en möbel som är skohylla men har sittdyna på ovansidan (den möbeln har vi redan i nuvarande huset).

Visst kan det bli lite trängsel där i höstrusket, men vi ska ha ett litet skyddande tak utanför, och så är hallen ganska bred, så det blir i varje fall mycket bättre än vi har nu. Vi har klinker på golvet i hallen, vilket också är en förbättring mot nuvarandehus med parkett i hallen.

Nersänkt vardagsrum, ja vi får se vad kommunen säger, ifall vi måste fixa med ramp redan nu för att det ska godkännas, men det är ju inte alls svårt att sätta in en om det behövs. Att ha två våningar är ju ett betydligt större problem för framtida bilolyckor, så om vi ska sälja för att en olycka sker så är det nog snarare de två våningarna som är problemet.

Vad gäller värmen så är det förstås mer kostnadseffektivt med låg takhöjd och därmed liten volym att värma upp, men uppvärmningskostnaderna är inte enda faktorn vi väger in.

Var det något specifikt du menar är "dumheter"? Dessa saker, lite större energiåtgång, eventuellt behov av handikappsanpassning och inte världens längsta hall, känns inte för mig som några enorma problem.

gaia:

Japp, har kollat lite på olika lösningar för att skilja av köket. Som tur var är ju det något man också kan experimentera med när man väl bo där, och japp, jag är väl medveten om hur vårat kök brukar se ut ;)

Vi kör på öppen planlösning nu, men ska försöka hitta en bra lösning för att kunna stänga av. Om vi i framtiden tröttar på denna öppna planlösning, så är det ju som tur var väldigt enkelt att bygga en ny innervägg.

Tack för kommentarerna!
 
Byggaren skrev:
En fråga: har du någon länk till din hemsida så att jag/vi kan få titta på arkitektens bearbetning av dina skisser? (Jag lovar att inget kommentera.)
'Byggaren', om du klickar på 'www' längst ner i Ksund's inlägg så kommer du till hemsidan.

Är du själv arkitekt månne??


MVH//Christina.
 
* innertak som går upp i nock
* nersänkta delar av golvytan
* öppna planlösningar med köket så gott som i vardagsrummet
* köksöar i köksinredningen
* bardiskar till dito
* noll koll på funktionerna, t.ex hur ett högsittande fönster i trappan ska kommas åt för att bli putsat
* öppet upp/ner mellan våningsplanen (utöver event. trapphål)
* för stora fönsterytor mot söder o väster, men även öster
* huset anpassas alltför personligt till byggherrens önskemål
* ekonomi, fuktion, konstruktion, drift o. underhåll m.m. får stå tillbaka för det arkitektoniska/estestiska arbetet
Ja, om du ser allt detta som dumheter så förstår jag att du inte hittar många hus du gillar hos hustillverkarna idag.

Du tycks lägga väldigt fokus på den ekonomiska biten - yta ska utnyttjas maximalt, det ska inte vara högt i tak för att det kostar energi, huset ska vara neutralt och lättsålt. Personlig anpassning efter familjen som ska bo där ser du som en dumhet. Jag kan respektera den åsikten.

Mitt perspektiv är dock något annorlunda. Jag vill framförallt att jag och min familj ska trivas med att bo där. Om vi byggde huset på spekulation för att kunna sälja det så dyrt som möjligt så skulle säkert våra prioteringar vara annorlunda. För oss är det dock viktigare att vi trivs än att vi får ut maximal ekonomisk effektivitet och högt försäljningspris den dagen vi eller våra barn vill sälja.

Man kan uttrycka det som att vi inte fokuserar på "bytesvärdet" på det sätt du gör, det vill säga vad vi kan få för huset om vi säljer det till någon annan, utan vi fokuserar på vårt "bruksvärde" för huset. Vissa lösningar som medför en merkostnad och höjer bruksvärdet för oss kanske inte höjer bytesvärdet ett dugg och det är förstås lite tråkigt, men det är ju en avvägning man får göra - ger det tillräckligt bruksvärde för oss för att vara värt den kostnad det innebär genom att bytesvärdet inte höjs med hela utgiften. Med detta perspektiv blir personlig anpassning något oerhört positivt istället för negativt.

Exempelvis är "för stora fönster söderut" ett måste för oss, eftersom vi har sjön i söder och vi vill se den så mycket som möjligt. Visst innebär det att vi måste ha kylning på sommaren, men det tycker vi att det är värt. Ekonomiskt är det dock knappast. Mest ekonomiskt vore nog att inte bygga nytt hus alls utan bo kvar i den villa vi bor i idag, 200 meter från där vi bygger.
 
Byggaren skrev:
Svar till moderatorn: Tack för tipset. Nej. Jag är inte arkitekt utan byggnadsingenjör. Men även sådana ritar hus och ibland bättre än arkitekterna eftersom vi ser mer till hur huset ska kunna byggas utan att krångla till det för mycket  ;)
Vad trevligt med den kompetensen på forumet :). Välkommen, jag hoppas Du ska trivas och vill bistå oss alla med Dina specialkunskaper :).

Rent allmänt så kan jag, som varken är arkitekt eller ingenjör, tycka att de båda yrkeskategorierna är skilda grenar, dock (inte att förglömma) på samma träd och att det mest optimala borde vara en fruktbar kombination, där båda kategoriers 'spetskompetens' utnyttjas till max, med ömsesidig respekt, till gagn för kunden som i de flesta fall är lika intresserad av 'blommningen som av fruktskörden' och dessutom faktiskt ofta har insett att det ena klarar sig inte (med riktigt lyckat resultat) utan det andra.

mvh/Christina.
 
Jag ser inte allt detta som "dumheter". Det var ditt citat. För mig är de trender som lätt övergår till "dumheter" när de kopieras ohämmat utan eftertanke.
Ok, jag läste in för mycket i kopplingen till dumhet och trodde att du menade den mer direkt än du gjorde.

Och jag förstår ditt perspektiv på frågorna och tycker att det är bra att du redogör för dem, så att man kan ta med alla faktorer i beräkningarna när man bestämmer sig. Visst är det viktigt att veta vad som innebär en sämre driftsekonomi, så att man kan fatta rätt beslut utifrån detta. Jag reagerade dock lite över ordet dumheter, då det kändes som ett ganska definitvt omdöme.
 
Tack för de ytterligare kommentarerna!

u bör också kolla med honom hur den nuvarande trappans placering blir i gånghöjd m.h.t. snedtaken ovanför.
Japp, detta undrade jag också över direkt när jag såg skissen, så detta finns redan med på listan över saker vi går igenom! Jag vill inte att det ska kännas som att man vill ducka varje gång man går upp.

Och du har en bra poäng om att trappan kan bli en central viktig del, det är helt klart något vi ska försöka få till snyggt och det är vi beredda att lägga lite extra på. Vi vill dock att den ska vara så barnvänlig som möjligt och därför har vi lockats av en u-trappa med raka steg och vilplan i mitten som fångar upp fall från trappans topp. Har du rent av något tips på en snygg existerande trappa som skulle kunna passa?

Och du kanske har rätt om att vi kommer att tröttna på att ha öppet mellan kök och vardagsrum, men det är ju som tur var en relativt enkel sak att åtgärda i framtiden ifall detta händer. Man behöver ju inte direkt ge sig på att riva några bärande delar eller så, utan det är ju bara att regla upp en ny innervägg och sätta in en dörr.
 
Jepp! Bygga igen en öppning kan du alltid. Men har du plats för en matplats i köket?
Matplats i själva köket kan jag personligen absolut inte tänka mig. Öppet till köket, visst, men inte äta i köket (så länge inte köket är väldigt stort förstås). För mig är köket ett ställe där mat tillagas och är helt anpassat för detta. Om vi stänger till så kommer vi att fortsätta äta i stora rummet. Vi provade ett tag att äta i köket en gång i tiden för många år sedan, men det trivdes vi aldrig riktigt med. I nuvarande huset äter vi i stora rummet, och då ligger rummet i rakt motsatt ände av huset från köket. Trots detta så kan vi inte tänka oss att äta i köket (där ett matbord får plats). Så då kanske du förstår hur starkt jag känner för detta ;)

Detta är förstås väldigt mycket fråga om vanor och olika konstiga idéer man har; varken jag eller min sambo åt i kök under vår uppväxt och det är säkert därför det känns främmande. För någon annan med ett annat invant beteende tycks säkert vårt sätt vara helt tokigt :)

Jag ska kolla igenom dina trapptips, tack så mycket för att du tog dig tid med att hitta alla dem tipsen, det uppskattar jag verkligen! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.