H Häggens skrev:
Gäller detta även enskilda vägar?
Bra fråga, jag har faktiskt aldrig sett det i praktiken. Jag skulle dock gissa, men citera mig inte på det här, att om vägen får bidrag (vilket praktiskt taget alla vägar som är öppna för allmänheten får), så gäller det.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Vi är nog många som har öppna vägar utan att få bidrag. Men oavsett det så är ju bidragen till för att hålla vägen öppen som väg. Det dörefaller orimligt att statliga bidrag skulle ge kommunen rätt att stänga av vägen för andra ändamål, det måste vara upp till väghållaren.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
P
Hur slutade detta förra sommaren och har de gjort om det i år igen?
 
  • Gilla
jeppe42
  • Laddar…
P Porsvant skrev:
Hur slutade detta förra sommaren och har de gjort om det i år igen?
Det gick tyvärr inge vidare. Loppet blev av och vi blev instängda. Det visade sig också att grannen inte hade servitut för att använda vägen, något de sökte hos Lantmäteriet och fick. När servitutet skrevs var förrättaren noga med att skriva in att det bara gällde in- och utfart och att vägen inte fick blockeras.
Loppet planerades precis som förut och vi rådfrågade polisen som har hand om såna tillstånd i vårt område vad som gällde. Den polisen sa att vi absolut inte fick köra ut, det var trafikfarligt, och att polisen inte brukade ge tillstånd om arrangörerna inte hade ok från vägägarna.
De som arrangerade loppet hävdade att de inte stängde in oss och så det var bara var att köra, något vi naturligtvis inte vågade oss på.
Senare visade det sig att loppet fått godkänt från polisen i angränsande län trots att de inte hade ok från markägarna.
Till saken hör att starten kunde ha flyttats 50 meter så hade alla kommit fram utan hinder.
 
P
Det är besynnerligt att polisen inte kräver att den som ansöker kan visa upp skriftligt tillstånd från markägarna när de beviljar tillstånd till aktiviteter som inskränker ägares tillträde till den egna marken.
 
  • Gilla
Kickan123
  • Laddar…
Det här är ju en tråkig historia på många vis, men är det så viktigt för er så anmäl polisens tillståndsgivning och meddela att ni kommer vägra tillstånd även nästa år samt bevaka tillståndsprocessen i god tid till nästa lopp.

Inte för att det är en bra lösning, men för att inskärpa på vems villkor saker måste ske, om de ska ske.
 
Men vad är det polisen godkänt? De måste ju sannolikt godkänna arrangemanget ur ett ordnings perspektiv. Det är ju inte samma sak som att de ger godkännande för att nyttja viss mark. Både jag och polisen kan sannolikt godkänna att de har vätskekontroll i TS trädgård. Men det är ju primärt TS som måste gå med på en sådan sak. Polisen kan säja nej av ordning skäl, säger jag nej så är det ingen som bryr sig.
 
Jag tolkade det som att de fått tillstånd att hålla loppet på en sträcka som inkluderade TS väg, men det kanske bara var förbi TS väg. Inte helt klart.

Anekdotiskt kan jag säga att jag en sen fredagkväll när jag kom ner till landet möttes av följande skylt:
Gul skylt med information om vägavstängning för rallytävling, datum och klockslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hann både tänka ”vad i helvete, kör jag mitt på en rallysträcka nu!” och ”vafan, jag har inte gett någon något tillstånd!” innan jag kom av vägen och kunde tänka mer rationellt. Vid närmare granskning gällde det inte den tiden eller dagen och naturligtvis hade den andre store andelsägaren gett tillstånd, men bara efter min infart (där skylten mycket riktigt stod).

Nåväl, för att ta oss ur anekdoten så kan ju inte gärna någon ge tillstånd att stänga av TS väg utan hennes tillstånd. Att spärra av den vid allmän väg en kortare period en enstaka gång utan hennes tillstånd – det kommer de nog undan med.
 
Jag har skummat genom tråden lite, och tänkte berätta hur vi gör i vägföreningen när vi får frågan om att låna ut vägen för rally.

Vi brukar fråga alla som kommer att påverkas av avstängningen, alltså alla som kommer att bli instängda, brukar inte vara några problem.
Sen håller vi ett möte med motorklubben och styrelsen för vägen + ev. någon av de boende utmed vägen som är lite skeptiska / har speciella önskemål om skydd för deras trädgård.
Mötet har hittills alltid avslutats med att vi ger tillstånd till att låna ut vägen och skriver lite papper med motorklubben.

Motorklubben söker tillståndet hos länsstyrelsen (?) länsstyrelsen brukar i sin tur skicka ut brev till alla väghållare och begära in åsikter, ibland har dom ringt för att kolla att allt är ok, och att vi verkligen har lämnat vårt medgivande för tävlingen.

Vägen stängs av mellan typ 06 - 21, men i praktiken blir det 2 timmar innan första start på sträckan och till sista bil gått i mål och tävlingsledningen åkt förbi och plockat ner alla avspärrningar.
Om någon måste komma in / ut går det oftast bra, bara man talar med ledningen innan och bestämmer tid, en gång så kom det en hel husvagnskaravan mitt under tävlingen (mellan två tävlingsklasser).
Brukar också få ett telefonnummer till tävlingsledningen som man kan ringa till om något akut händer...
 
  • Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
Ja, knepigt blir det. Polisen kan inte kräva att de har väghållartillstånd men den polis jag pratade med sa att de brukar insistera på det ändå. När de ändå gör det skulle det i så fall vara ett brott mot servitutet. Vi frågade en jurist.
Sen är det hårdare regler om man kör tävling med fordon. Då ska det till länsstyrelsetillstånd.
 
  • Gilla
t230victor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.