Ksund skrev:
När jag var liten hade vi (som många hus då) källare och där hade i gillestuga, hobbyrum och sådana perfekta ställen att hänga med polarna utan vuxna störningsmoment, men vi hade våra sovrum samlade, vilket för det mesta inte störde (nu ska jag inte gå in på vissa incidenter...). Vi får försöka kompensera för avsaknaden av källare med övervåningen, även om källare har en närmast oslagbar förmåga att få en att känna sig isolerad från omvärlden :)
Jo, en källare har sina fördelar. Nackdelen med ovanvåning är att det kan höras mycket när folk springer runt där. Våra barn är 6 resp 3 år, och det hörs mycket ner när de springer däruppe och jagar varandra.

Undrar bara, hur många kvadrat är bottenvåningen? Det verkar väldigt stort.

Pernilla
 
Här är den senaste versionen:

Bottenvåning:
KHus2Plan1.png

Övervåning:

KHus2Plan2.png

jag funderade litet på den där toalettutbyggnaden. jag förstår inte riktigt
Tanken med den är egentligen utseendet på utsidan, att det så att säga ska vara en lite inböjning precis till dörren. Är inte säker på om vi ska ha kvar den eller göra det symmetriskt istället.

Undrar bara, hur många kvadrat är bottenvåningen? Det verkar väldigt stort.
195 kvadrat är bottenvåningen på just nu. Övervåningen klart mindre.
 
hej igen!
Jag undrar hur ni tänkt er fönstersättningen? Vissa delar känns som självklara med stora fönsterpartier, men annars? Tänker ni er fönster mitt på väggen eller i hörnen? Ni har ganska många hörn, så från ritningen så ser det naturligt ut med fönster i hörnen ...

Hur stort vill ni att ert hus ska vara?
Själv har jag kommit till slutsatsen att vårt nästa hus absolut inte ska vara större, gärna något mindre, därför att kvadratmetrarna tar tid att ta hand om ...
mvh fiddeli
 
Jag undrar hur ni tänkt er fönstersättningen?
Jag har ingen ritning med fönstrena inlagd digitalt än, men då vi fått mycket inspiration från Trivselhus Greenline 715, så kommer vi att hamna rätt nära hur den har fönstrena. De har flera bilder på sin sajt, men här är en:

get_bank_image.asp

Hur stort vill ni att ert hus ska vara?
Själv har jag kommit till slutsatsen att vårt nästa hus absolut inte ska vara större, gärna något mindre, därför att kvadratmetrarna tar tid att ta hand om ...
Tja, vi gillar att ha gott om plats och att kunna ha lite större öppna ytor. I vårt nuvarande hus har vi 235 kvm, vilket visserligen inkluderar källare, men eftersom vi använder den så mycket så känns den som fullvärdig yta.

Vi känner att vi absolut vill ha större när vi bygger nytt. Sedan på frågan om hur stort vi vill ha, så har vi väl ingen övre gräns för ytan förutom den gräns ekonomin (inte bara vad gäller byggnationskostnaden) och detaljplanen ställer.

Jag tycker inte att lite större öppna ytor gör det så mycket jobbigare att städa (även om det förstås bidrar det också), utan att det framförallt är alla prylar och möbler som ska plockas ordning på, dammas och dammsugas under hela tiden som tar mycket tid. Sedan kan förstås en bieffekt av större yta bli att man skaffar fler barn som flyttar på prylarna och fler prylar ;)
 
Oj, vilken fin bild  :surprised:.  Ser jättemysigt ut. Den verkar vara spegelvänd mot er planlösning så det är lätt att förstå hur det kommer att se ut. Hade varit intressant att veta hur stor hallen och toan är. Och så undrar jag varför ni inte har något badrum på ovanvåningen? Vad ska ni få plats med i badrummet? och i toan? Jag skulle prioritera 2 toor, 1 dusch och ett badkar.

Pernilla

 
Ja, den bilden är spegelvänd jämfört med vår.

Nu finns nya ritningar uppe på vår webbsida, under ritningar i Galleri (de blåa är de gamla).

Inte så mycket förändrat, men det är lite tydligare hur det ska vara nu när en arkitekt ritat rent det.

Och toalett på övervåningen funderar vi fortfarande kring.
 
Sluta fundera på toalett på övervåningen, rita in en!
Eftersom ni har gästrummet och arbetsrummet där uppe skulle det vara bra med en toalett där också ;)

Vi har en på varje våningsplan nu och det är baske mig det bästa med hela huset :D Att slippa springa upp och ner i trappan är värt rätt mycket.
 
Tack! Inte kan jag väl säga nej till morsan? Det vore ju närmast oförskämt att ifrågasätta modern.
 
:-[ :-X ;D Tänk dig själv som gäst i ert gästrum. Rätt skönt att slippa störa er om du behöver gå på toa mitt i natten eller ???
 
Japp, helt klart vore det väldigt bra med ett badrum. Tusan att man ska vilja ha så mycket saker som kostar pengar. Som du nog förstår är inte huset gratis att bygga redan innan ett extra badrum på övervåningen...
 
Toalett var det fråga om ;) inget badrum!
Varför inte dra alla ledningar nu, plugga vatten och avlopp och använda utrymmet som förråd? Inred med porslin om några år?

Måste bli billigare än att dra det efter  :-/

Och jo, jag vet att det kostar. Vi bygger inte nytt utan ska renovera ett gammalt från 1907. Där gäller verkligen att tänka efter före så att kostnaderna inte skenar iväg  :'( Därför tanken att förbereda redan nu!
 
Ksund skrev:
Tack! Inte kan jag väl säga nej till morsan? Det vore ju närmast oförskämt att ifrågasätta modern.
Håller helt med 'morsan', sluta fundera och rita in en toalett ;) :) (dessutom åtminstone förbered med både plats/VA-rördragningar till en dusch, redan nu) även på övervåningen.

Sedan noterar jag med tillfredställelse 8), mtp. något helt annat, att du är med på noterna, ett ifrågasättande av begreppet "moder" är verkligen inte att leka med och på inget sätt riskfritt ;D ;D ;) :-*

MVH//Christina.
 
En till morsa slår ett slag för en toa på ovanvåningen. Dessutom, varför ska ni ha två duschar och ett badkar? och dessutom på samma plan  ???
Räcker det inte med en dusch och ett badkar? Eller behövs det sen när de små blir tonåringar och alla ska duscha på morgonen?
Bort med duschen i badrummet och upp med en toa! Tycker jag! Men ni vet väl bäst eftersom ni redan har 2 plan, eller kanske tom 3 plan?

Varska ni ha matplatsen? Är det en bardisk som avgränsar kök från vardagsrum? Är det en dörr ut från vardagsrummet mittemot den korta trappan? Vad betyder TF? Hur ska fasaden på framsidan se ut?


Pernilla
 
Tack Pillan för kommentarerna!

Ja, jag tror att två duschar kommer att underlätta morgonarna när vi har två tonåringar, speciellt som jag inte heller är vaken förrän jag har duschat ;)

Vi har 1,5 plan + källare nu, så i praktiken tre plan eftersom vi använder källaren, nu har vi ett badrum per våning, men jag använder aldrig den på övervåningen (trots att vi sover där).

Men som det ser ut nu så kommer vi att förbereda för i varje fall WC på övervåningen, det känns helt klart rätt och alla här har ju påpekat det :) Tur att man kollar med er här så att man inte missar sånt.

Matplatsen ska vi ha i vardagsrummet (så har vi det nu också, vi äter aldrig i köket, inte frukost heller).

Vad vi ska ha som avgränsar kök från vardagsrum har vi ingen aning om än, vore kanske inte så dumt med någon bardisk eller liknande med persienn ovan som man kan dra ner för att skilja köket och vardagsrummet åt när man vill det, men jag har inte hittat någon riktigt snygg lösning än.

TF betyder takfönster.

Och japp, vi har dörrar ut lite överallt just nu, vi får se om vi skippar någon senare.
 
Har faktiskt lite mer kommentarer. Tycker huset är jättefint, så därför tittar jag lite extra noga och får lite fler funderingar.  ;D

Jag hade skippat den dörren från vardagsrummet som vetter mot samma sida som groventrén, och haft den platsen som matplats istället. Som sagt, ni har väldigt många dörrar, 6st!  ;)

I vardagsrummet vid trappen och dörren ut hade jag velat ha en öppen spis. Den mysfaktorn hade jag definitivt inte kunnat varit utan om jag hade byggt nytt!!!  ;D Om spisen är placerad där går värmen upp till ovanvåningen också, förutsatt att ni har öppet, kanske en liten balkong mot vardagsrummet på nederplan.

Ja, så var det avgränsning kök/vardagsrum. Personligen hade jag valt en yta, typ bardisk, för :
den kan man ha som extra arbetsyta när man lagar mat
där kan barnen hjälpa till med matlagningen eller baket
där kan barnen fika efter skolan
där kan man ställa upp mat om man har gäster

Sen kan man alltid fixa med en persienn eller gardin om man vill stänga för köket.

Det var allt för denna gången!  8)

Pernilla
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.