Men är det ni eller försäkringsbolaget som är beställare? Om det är försäkringsbolaget har ju ni inget avtal med byggfirman och då är det ju försäkringsbolaget som får fixa detta.
 
R ribbones skrev:
Men är det ni eller försäkringsbolaget som är beställare? Om det är försäkringsbolaget har ju ni inget avtal med byggfirman och då är det ju försäkringsbolaget som får fixa detta.
Jag vill minnas att vi står som beställare även om det är ett försäkringsärende.
Får kolla upp detta om vi inte inte kommer överens med byggfirman.
 
Så, vårt krav är nu skickat till byggfirman.
Uppdaterar hur det tas emot.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Juristen jag talade med jobbar på försäkringsbolaget.

Av tonen att döma, vilken lätt kan misstolkas, så låter det som att byggfirman vill få till ett avslut där vi inte känner oss lurade eller missnöjda.
Arbetsledaren sa så här, när jag tog upp möjligheten till ersättning för ett märke på tapeten:
"Vi är byggare, vi lämnar snyggt och rätt efter oss"

Alternativen är väl att byta golv ink. allt arbete runtomkring med möbler ut och tillbaka, och taket med skadade bitar.
Sen vet jag inte om måla och spackla en i stort sett ny balkongdörr ger tillfredsställande resultat.
Det med dörren påverkas ju lite av HUR skadad den är. Men det är standard vid nybyggen att man bättringsmålar diverse skavanker på nyinstallerade fönster. Det kan vara både transportskador och skador från monteringen.
 
Ja vi får se.. satte nyss kaffet i fel strupe när jag får höra att badrumsrenoveringen ska vara stoppad... utan att vi fått någon info om det?!

Börjar bli en helt galen soppa detta just nu!
 
Va tydligen bara ett "litet" missförstånd i kommunikationen som gjort att det ska blivit stoppat...
Där tappade vi en halv vecka till rakt av. :rolleyes:

Jag börjar kolla efter dolda kameror nu här hemma, så långt har det gått.
 
Mail med beskrivning över hur min dag varit, ang. "missförståndet" skickade till berörda personer inkl. chefer och underentreprenörer och försäkringsbolag idag.
Det finns förbättringspotential i rutinerna. :rolleyes:

Inte ett pip sagt om tapetseringen än, inget vardagsrum möblerbart under nästa vecka heller är jag rädd.
Badrummet lär inte vara klart till midsommar heller.
 
Från en ekonomisk uppgörelse pratas det nu om att börja fixa saker som de gjort mindre bra samt saker de skadat.

Tvära kast, förmodligen hinner vinden vända än en gång innan nåt är klart.
Upptäckte skador på det nya fönstret som snickarna monterat i badrummet också.....

"Öråd" på onsdag med chef och byggledning.

Kährs tror inte på att reparera golvet då jag beskrev skadorna.
Ersätta eller byta ut är vårt krav.
 
Hoppas det går bra för dig. Själv har jag hållt på i flera år med samma skada. Snickare och rörmokare renoverade läckage i kök och fyllde på vatten i systemet så att expansionskärlet brast och vardagsrummet fylldes med vatten. Mitt försäkringsbolag, If, så att de inte skulle fixa det för att "de kan ju inte renovera hela mitt hus" och arbetet i köket blev aldrig klart. Har ringt dem massor med gånger men inget hjälper.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Har varit i liknande situation. Det är du som numera är beställare av firman. För som de säger att du som kund ska vara mer skyddad mot firman. Ändå måste firman ha ett avtal och godkänd av försäkringsbolaget. Fick du skriva på ett avtal med firman? Ändå är allmänna rådet att man gör avtal med firmor. Men när det gäller försäkringsbolag så vill de inte att du som kund skriver avtal med firman. Där du exempelvis kan begära kompensation om arbetet tar längre tid etc. Du kommer inte att bli helt nöjd inse det. Att försöka stämma dem är ingen ide. Däremot att de kompenserar dig så långt det går med att åtgärda vissa fel och ev ekonomisk kompensation.

Även länsförsäkringar är skyldiga att ha en kundombudsman som betalas av dem själva. Där du som kund kan klaga om du inte är nöjd i ett försäkringsärende. Min var värdelös men var med vid möte med alla inblandade. Lyckades även få med en högre chef från länsförsäkringar på möte då jag angrep deras rutiner. Ingen tog över försäkringsärenden när handläggare tog föräldraledigt som exempel.

Det finns alltid risker att ha klumpiga hantverkare hemma och dessa verkar vara knutna mot försäkringsärenden. Målare och snickare skyllde på varandra för olika fel. Nylagt golv fick jag två gånger. Där snickare inte lyssna på sin förman och lyckades såga ett golv för kort. Eller mig där han slutligen lyckades spräcka golvet. Målare som säger att de gått troll i tapeterna och vill att vi ska byta tapet. En annan dyr tapet vägrade jag att målaren skulle få prova igen då han även där misslyckats. Fick då en ny målare som jag privat har fortsatt att använda. Så du kanske ska begära andra hantverkare som hyrs in.

Som exempel finns det risker om möblerna är hemma att de välter dem och de ser aldrig ut som tidigare. Som att de förvarar dem och återkommer med repat ekbord, som drabbade mig.
 
Det är nog olika för olika försäkringsbolag. Länsförsäkringar verkar bättre eftersom de verkar vilja diskutera och dessutom göra klart skadorna.
 
Golvet ska läggas om.
Väggarna tapetseras idag.
Taket och lister har målats ihop, och det ser väldigt lovande ut, målaren känns väldigt noggrann och mån om resultatet.

Badrummet är kaklat och klinkrat, på måndag ska taket in.

Förhoppningsvis är det "bara" dryga 11-12v plus städtid och lite möbler som det ska "brytas arm om" på slutet.
Tätskikt/ytskikt golv, samt åldersavdrag plus tillkommande jobb ligger i potten.

Jag kommer förmodligen drabbas av "post traumatisk hantverkarstress" och bara sova nåt dygn på semestern, sen är det full fart med egna projekt igen. :cool:
 
  • Gilla
Nette och 4 till
  • Laddar…
a.o.f a.o.f skrev:
Det är nog olika för olika försäkringsbolag. Länsförsäkringar verkar bättre eftersom de verkar vilja diskutera och dessutom göra klart skadorna.
I många fall beror det snarare på handläggaren oavsett bolag. Bolagen missar att deras tjänstemän hjälper till att dra ner förtroendet för bolaget.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Det har du nog rätt i. Det tråkiga är att handläggarens beslut är det slutgiltiga och att man inte kan gå vidare och få prövat sin sak av någon annan personal. Verkar som om jag haft oturen att få en dålig handläggare på If och enligt Svenskt Kvalitetsindex fått det försäkringsbolag med minst kundnöjdhet på sakförsäkringar.
 
Mikael_L
Jag tror alla f-bolag har en egen intern avdelning som är en slags kundombudsman för att kolla på och ompröva i ärenden.
Där tycker jag man ska börja.
Avsikten med denna funktion är ju att fånga upp felaktiga beslut utav handläggarna, så jag tror nog att ett klagomål där kan resultera i en rättning utav ett dåligt eller felaktigt beslut.

Funkar inte det så finns det ju ännu mer långtgående saker att ta till, men då börjar det kosta av ens tid osv på ett helt annat sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.