Hej! Har en electrolux euf29401w frys som jag misstänker lite gas i och skulle behöva ha lite tips. Kör jag den tom så går den ner till -34 med snabb inredningen. Nu har ja fyllt frysen med mat och den verkar bara gå till typ -15. Känner ja på röret från kompressor är det pissljummet och inte brännhet som ja läst att de ska vara. Tyder detta på lite gas? Funkar som sagt klockrent utan mat i skåpet
 
är all mat i frysen -15 då eller håller frysen fortfarande på med infrysningen?
 
A
Temperaturen på röret är inge säkert sätt.
Är det skållhett så kan det vara köldmedelsbrist
Temperaturmätningar på kondensorn är bättre.
Men di vetkar h@ en kapacitetsbrist som mycket väl kan bero på köldmedelsbrist
 
Nu har jag fryst in maten i en äldre frys ner till -35 och har flyttat över lite till den nyare frysen som jag haft på superinfrysning. Den visade innan ja öppnade dörren -28 Så vi får se va den ligger på om ett dygn.
Allt mat höll temp på -15 och han hade då kört superinfrysning ett dygn. Gick till -18 en kort stund sen sjönk den igen vid de tillfället.
 
A
är det mycket mat i skåpet som är varmare än inställt värde kan det ta mycket lång tid innan temperaturen går ner. jag kan inte på rak hand säga vad det är för infrysningskapacitet men dagens frysar har inte mycket kanske som max 10kg. på 24h dvs en till två hyllor i frysen.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
-35? blir inte maten frysskadat tidigare vid de låga temperaturer!??

Min förra frys gick styrkortet sönder på och den låg konstant på -32, när man tog ut en Häagen Dazs för att mumsa på studsade bara skeden :rofl:
 
Nej,maten håller sig böttre vid lägre temperaturer. Nya frysar har väldigt små kompressorer för att gå ner energiförbrukningen. Vilket resulterar att infrysningskapasiteten är tämligen låg
 
ok, jag har en knapp för infrysning
 
Det den gör är att den överrider termstaten så att kompressorn går kontinuerligt. Men kapasiteten är fortfarande inte särskilt hög.
 
Gått hela dagen nu utan problem, har inställt på eco läget som enligt manual ska optimera frysen för att hålla -18, dock så håller den tempen källare just nu, runt -22. Men kan ju bero på att maten är rejält nerfryst sen innan? Displayen på frysen visar -18
 
A
Stämmer för lufttempen är aldrig den samma som matens
 
  • Gilla
Ruttenrot
  • Laddar…
Men då borde den inte gå.
 
A
programvarans algoritmer styr processen
 
Jag vet inte vilken frys du har, nen min är i alka fall stendum. Där finns inte tillstymmelse till algoritm.
 
A
kul att du ändå har åsikter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.