Y
Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:
Eller kan muttrar se ut på olika sätt? Det kanske finns muttrar bara det att jag ej sett dom?
Eller så tittar du på dina två handtag om ena har muttrar på baksidan och andra hål rakt genom.
 
Ta en bild av andra sidan låset, dvs andra sidan dörren.
 
A Andy78 skrev:
Ta en bild av andra sidan låset, dvs andra sidan dörren.
Nu är hela handtaget sönderplockat,men här är bild på insidan av dörren.
 
  • Närbild av demonterat dörrhandtagshål med synlig mekanism och spår av slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en demonterad dörrhandtagsmekanism med synliga skruvar på en träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Y Yrrol skrev:
Eller så tittar du på dina två handtag om ena har muttrar på baksidan och andra hål rakt genom.
Tror att jag hittat muttrarna....sitter i själva handtagen.
 
Y
Dom är fastgjutna i handtaget vilket är jättebra.
Nu när du sätter tillbaka allt, så kan du klura i om skruvarna är förlånga eller rätt längd.
Sen imorgon köper du gänglåsare och droppar lite på toppen av skruvarna,
skruvar ihop allt samtidigt som du öppnar/stänger handtaget, och drar åt som fasen, utan att handtaget blir trögt.
 
Y Yrrol skrev:
Dom är fastgjutna i handtaget vilket är jättebra.
Nu när du sätter tillbaka allt, så kan du klura i om skruvarna är förlånga eller rätt längd.
Sen imorgon köper du gänglåsare och droppar lite på toppen av skruvarna,
skruvar ihop allt samtidigt som du öppnar/stänger handtaget, och drar åt som fasen, utan att handtaget blir trögt.[/Q
Y Yrrol skrev:
Dom är fastgjutna i handtaget vilket är jättebra.
Nu när du sätter tillbaka allt, så kan du klura i om skruvarna är förlånga eller rätt längd.
Sen imorgon köper du gänglåsare och droppar lite på toppen av skruvarna,
skruvar ihop allt samtidigt som du öppnar/stänger handtaget, och drar åt som fasen, utan att handtaget blir trögt.
Nu citerar jag fel inlägg också.....men hur som helst,här är bild på båda handtagets baksidor.
 
  • Två baksidor av mässingsdörrhandtag på ett linjerat papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Y
Det var lustigt att dom valt en synlig och en dold skruv per sida.
Bunta ihop allt med loctite och byt handtaget den dagen du slipar och oljar in dörren igen.

/saknas det ett låsbricka på den andre? Är ditt problem att ett handtag lossnar men skruvarna är kvar, eller är det att skruvarna lossnar?

Om det är att handtaget lossar från brickan, men brickan sitter fast så åker du antingen till en (riktig) låssmed, eller till en skruvaffär, eller järnhandel, och visar upp handtaget som saknar låsbricka och ber om få köpa ett sådant och sedan en tång för lyckas montera den, låssmeden kan säkert montera åt dig. Eller nytt handtag för såsidär 700kr i närmsta byggvaruhus.


https://www.byggmax.se/dörrar/dörrhandtag/handtag-ytterdörr/dörrhandtag-a472-habo-p7220036

iu
 
Redigerat:
Y Yrrol skrev:
Det var lustigt att dom valt en synlig och en dold skruv per sida.
Bunta ihop allt med loctite och byt handtaget den dagen du slipar och oljar in dörren igen.

/saknas det ett låsclips på den andre? Är ditt problem att ett handtag lossnar men skruvarna är kvar, eller är det att skruvarna lossnar?

Om det är att handtaget lossar från brickan, men brickan sitter fast så åker du antingen till en (riktig) låssmed, eller till en skruvaffär, eller järnhandel, och visar upp handtaget som saknar låsclips och ber om få köpa ett sådant och sedan en tång för lyckas montera den. Eller nytt handtag för såsidär 700kr.


[länk]
Nu har datorn pajat ihop med tydligen......jag ser hela ditt inlägg först när jag citerar det. Inte annars...skumt.
 
Y
Kan vara för att jag redigerar inlägget 10 ggr. ;)
 
Y Yrrol skrev:
Kan vara för att jag redigerar inlägget 10 ggr. ;)
Det finns en bugg här på byggahus som gör att text försvinner till och från när man har ett redigerat inlägg. Har inte riktigt lyckats identifiera under vilka omständigheter ännu...
 
Y
Jasså. För skoj skull kan jag repetera min teori.

Vad jag ser på sista bilden, så anar jag att bara handtaget har lossat men brickan suttit kvar på dörren.
Med andra ord inte fel på skruvarna utan felet är att låsbricka saknas på den ena.
1) Kan denna teori stämma?
2) Om ja, då är frågan varför brickan lossnat. Syns det skador på handtagets spår för brickan.
3) Om inga skador, så ta med handtaget och och leta efter ny bricka hos låssmed, järnhandel m.m.
4) Är man less på allt så köp nytt handtag.
 
Y Yrrol skrev:
Jasså. För skoj skull kan jag repetera min teori.

Vad jag ser på sista bilden, så anar jag att bara handtaget har lossat men brickan suttit kvar på dörren.
Med andra ord inte fel på skruvarna utan felet är att låsbricka saknas på den ena.
1) Kan denna teori stämma?
2) Om ja, då är frågan varför brickan lossnat. Syns det skador på handtagets spår för brickan.
3) Om inga skador, så ta med handtaget och och leta efter ny bricka hos låssmed, järnhandel m.m.
4) Är man less på allt så köp nytt handtag.
Problemet är att när jag försöker skruva ihop handtaget så kan jag stå och skruva i evighet. Det "tar" liksom inte. Allt pajar ihop på en sekund. Känns som att skruvarna plötsligt inte passar i dörrhandtaget längre. Och allt faller isär så fort jag tar på handtaget.
 
Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:
Problemet är att när jag försöker skruva ihop handtaget så kan jag stå och skruva i evighet. Det "tar" liksom inte. Allt pajar ihop på en sekund. Känns som att skruvarna plötsligt inte passar i dörrhandtaget längre. Och allt faller isär så fort jag tar på handtaget.
Gäller detta även när du skruvar ihop det på bordet? I så fall är det nog nytt handtag som gäller...
 
Y
Nu när handtagen ligger på bordet. ta skruvarna och skruva in i muttrarna. känns dom bra då?
Kan det vara att du halkar lite snett och skruvarna i själva verket missar muttrarna?
 
Y Yrrol skrev:
Nu när handtagen ligger på bordet. ta skruvarna och skruva in i muttrarna. känns dom bra då?
Kan det vara att du halkar lite snett och skruvarna i själva verket missar muttrarna?
Så kan det vara. Att jag missar muttrarna när jag försöker. Men hur "prickar jag rätt"? Det ser jag ju inte när jag skruvar ihop handtaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.