Hejsan.
Jag ock min sambo har hittat ett hus som vi har budat på. Det är väldigt dåligt utbud i trakten, så vi var glad att vi hittat ett hus som vi gillade. Det är också lite bråttom med att hitta bostad, då vi fått nya jobb och måste flytta dit. Vi lade ett bud och säljaren godtog det efter att vi dealat lite. Vid en första koll så såg det bra ut, med undantag av garaget, men vi beställde en överlåtelsebesiktning för att vara på den säkra sidan.
Vi var med på själva besiktningen och det kändes allt annat än bra. Det är en obehaglig lukt i kök och hall (En sån typisk 70-tals hus lukt) Vi märkte inte den vid första kollen, men det var nog för att mäklaren vädrat ordentligt (Det var typ 4 grader i huset för att alla fönster stått öppna. Det i sig oroade inte besiktningsmannen så mycket, men han noterade det ändå. När han sedan fick reda på att jag är allergiker och astmatiker så rekommenderade han ändå att vi skulle utreda orsaken till lukten. Sedan visade det sig att nockpannorna täckte inte de översta takpannorna på den ena sidan av huset, utan där hade det trängt in fukt och det var stora fuktrosor på masonitskivorna med mikrobiell påväxt. Garageporten passar inte till garaget, så det är en stor glipa i taket där det kommer in fukt. Den måste bytas och nytt innertak måste sättas dit, då gipsskivorna i taket bågnar på grund av den temperaturväxling som blir. Så nu kommer mina funderingar alltså, och som jag behöver hjälp med om hur vi ska tänka: Besiktningsmannen rekommenderade att man kontaktar Anticimex el. liknande som gör en sanering av innertaket, åtgärdar pannorna och ber dem även utreda orsaken till lukten i huset. Han rekommenderar även byte av garageport och att sätta ett innertak av trä i garaget. Säljaren köpte huset för två år sedan för 430 000. Han har sedan dess lagt ny plastmatta i två rum och bytt några elelement. Han begärde 530 000, men kom överens om att sälja det för 500 000. (Ska tilläggas att det är en ort i Norrlands inland, så husen värderas inte så högt här. Grannen till detta hus sålde för 450 000 kr i april i år, men då vet jag inte vilket skick det var i.
Vi är ju givetvis inte beredd att betala 500 000 med tanke på det skick huset är i, men hur ska vi tänka? Vad är rimligt att begära av säljaren och vad är prutbart möjligt. Vi skulle verkligen behöva köpa huset, då det inte finns många andra alternativ, men vill gärna inte stå med skägget i brevlådan och ett hus som inte går att bo i.
Tacksam för hjälp med tips om vad vi kan önska av säljaren och hur vi ska göra nu. Jag vet att många förmodligen kommer att tycka att vi ska strunta i det helt och hållet, men vi börjar bli en aningen desperat då vi har letat boende i flera månaders tid.

Ska tilläggas att vi inte skrivit något typ av kontrakt ännu, utan ville vänta på besiktningen och att vi var ensamma budgivare. Ingen annan har varit intresserad av huset.
 
Redigerat:
Vad är det för typ av hus? Är det en hus utan källare med betongplatta på mark? Och från 70 talet?

Då är ju den "typiska 70 tals lukten" ofta beroende på grundläggningen. Det kan vara rena mögelproblem, eller luktande tryckimprgnerade syllar. I båda fallen handlar det framförallt om fukt.

Om det är den typen av grund, och det de fakto luktar, och du har den typen av hälsoproblem. Då tycker jag inte man skall köpa alls.

Nu målar jag f---n på väggen. Men om vi antar att det är fuktproblem som har med plattan att göra.

Då kommer det att kräva reparationer och sanering som kostar mer än huset kostar att köpa. Och det finns inga garantier att det hjälper. Det handlar om att i bästa fall "lyfta huset lite". kapa bort typ 30cm nederst på alla väggar, riva ut alla golv, ned till betongen, sanera plattan (detta kan misslyckas så att lukten sitter kvar i plattan), bygga upp väggarna med syllar av plast, mot betongen. Lägga in nya golv på en skyddande platonmatta (ventilerande plastmatta).

Problemet med garaget är i sammanhanget försumbart.

Takproblemet låter väldigt märkligt. Det uppstår inte en glipa bara sådär. Det kan handla om större fel. Om taket är från 70 talet, så bör du räkna med att det är dags för ett byte, oavsett det fel som nu upptäckts.

Nu kan det ju vara så att taket är bytt nyligen, och att glipan finns för att man klantat sig. Men då finns risk att alltihop måste göras om.
 
Det ringer väl rätt många varningsklockor här. I och med att värden på hus är låga i området kan den upprustning som behövs bli åtminstone relativt sett väldigt dyr. Det bör väl finnas mer säkra hus att köpa i området?
 
Redigerat:
  • Gilla
camsan177
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Vad är det för typ av hus? Är det en hus utan källare med betongplatta på mark? Och från 70 talet?

Då är ju den "typiska 70 tals lukten" ofta beroende på grundläggningen. Det kan vara rena mögelproblem, eller luktande tryckimprgnerade syllar. I båda fallen handlar det framförallt om fukt.

Om det är den typen av grund, och det de fakto luktar, och du har den typen av hälsoproblem. Då tycker jag inte man skall köpa alls.

Nu målar jag f---n på väggen. Men om vi antar att det är fuktproblem som har med plattan att göra.

Då kommer det att kräva reparationer och sanering som kostar mer än huset kostar att köpa. Och det finns inga garantier att det hjälper. Det handlar om att i bästa fall "lyfta huset lite". kapa bort typ 30cm nederst på alla väggar, riva ut alla golv, ned till betongen, sanera plattan (detta kan misslyckas så att lukten sitter kvar i plattan), bygga upp väggarna med syllar av plast, mot betongen. Lägga in nya golv på en skyddande platonmatta (ventilerande plastmatta).

Problemet med garaget är i sammanhanget försumbart.

Takproblemet låter väldigt märkligt. Det uppstår inte en glipa bara sådär. Det kan handla om större fel. Om taket är från 70 talet, så bör du räkna med att det är dags för ett byte, oavsett det fel som nu upptäckts.

Nu kan det ju vara så att taket är bytt nyligen, och att glipan finns för att man klantat sig. Men då finns risk att alltihop måste göras om.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ja Huset är från 1977, och är på sula, ingen krypgrund eller källare. Besiktningsmannen var också inne på att det kunde vara syllarna, i och med att det var vanligt förekommande tydligen.

När det gäller taket var besiktningsmannen också osäker på om det var en felkonstruktion och att det sett ut så hela tiden, eller om det "glidit ner" på ena sidan, men han trodde inte det. Taket är original sedan 1977 det med, och något märkligt som han tyckte var de två takfönstren där man satt öppningen uppåt. Han trodde att det också var felmonterat, för takfönster brukar ha öppningen neråt.

Man blir ju väldigt osäker om vi ska gå vidare och uppdra till säljaren att ta dit Anticimex om han nu går med på det.
 
Ska man fixa det som är problem fullständigt sp handlar det nog om lika mycket till. Det låter inte som att det gpr att få igen i närheten av den summan vid en försäljning. Det är bara ni som vet hur stort behov ni har av huset och vilka andra alternativ som eventuellt finns.
 
  • Gilla
camsan177
  • Laddar…
Tak och garage hade jag vågat köpa och åtgärda men inte lukten i boendeyta. Speciellt inte om du är allergisk och därigenom extra känslig.
 
  • Gilla
klimt och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.