Hej.

Stolparna till altantaket som hantverkaren slängt upp är inte tryckimpregnerat virke men de ska målas. Stolparna är sammansatta av 3 reglar totalt (se bild). Vet ju att det finns tryckimpregnerat virke även för stolpar, därför som jag undrar ifall detta är rätt?
 
  • Ommålade träreglar hopsatta till en stolpe framför en häck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Beror väl främst på om du ska ha målade stolpar eller inte?
Tryckt ska inte målas, iaf inte det första året.
 
sir_erken sir_erken skrev:
Beror väl främst på om du ska ha målade stolpar eller inte?
Tryckt ska inte målas, iaf inte det första året.
De ska målas ja, i vitt !
 
Annan fråga. En av stolparna har inget stöd på ena sidan av stommen (se bild 2) då ena "klon" sågades av pga att den inte gick in. Går det att ha så? Hur blir stabiliteten tänker jag? Tycker man kunde ha slipat på regeln någon millimeter så att stolpen gick in som på första bilden.
 
  • Stolpe utan stöd på ena sidan, avsågad "klon", nära stomme och markduk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stolpe utan stöd på ena sidan där en del sågats av, ovanpå trästomme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stabiliteten beror på om du ska ha något mer som stabiliserar stolpen.
Ska det vara ett tak eller räcke?

Att du har tagit bort den delen på bild två påverkar inte hur mycket last stolpen kan bära ovanifrån.
 
maah maah skrev:
Stabiliteten beror på om du ska ha något mer som stabiliserar stolpen.
Ska det vara ett tak eller räcke?

Att du har tagit bort den delen på bild två påverkar inte hur mycket last stolpen kan bära ovanifrån.
Ska vara ett tak. Så det kommer vara ihopsatt med skärmtakets stomme som i sin tur kommer vara fixerat mot fasaden :)
 
M Cameltoe skrev:
Ska vara ett tak. Så det kommer vara ihopsatt med skärmtakets stomme som i sin tur kommer vara fixerat mot fasaden :)
Då kommer det bli tillräckligt stabilt när du har skruvat ihop allt (y)
 
maah maah skrev:
Då kommer det bli tillräckligt stabilt när du har skruvat ihop allt (y)
Tack för svar
 
- Det finns tryckta limträstolpar 90x90mm och 115x115mm. Martinsson och Moelven har dessa. Bauhaus och XL i Norrland brukar ha dessa på lager.
- Det går utmärket att måla dessa om man använder rätt sorts primer/grundfärg.

Från min lilla balkong. Stolparna är bultade och uretanlimmade i regelverket.

Byggprocess av en balkong med limträstolpar bultade i ett träregelverk med en röd husvägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Virke under tak och som inte kommer i ständig kontakt med vatten på annat sätt, behöver inte vara tryckimpregnerat. Jag fäster mig vid två andra detaljer när det gäller stolparna. Det är möjligt att snickaren vet att mittdelen av stolparna räcker för bärförmågan, och att de omgivande delarna bara är till för att motverka knäckning (utböjning). Om så inte är fallet måste hela stolpen vila på ett fast upplag. Att låta stolpen vila direkt på en bjälke utan underliggande plint är olämpligt under alla förhållanden om den skall bära någon last. Den skapar en punktlast som påverkar bjälkens nedböjning och bärförmåga. De två skruvarna i bjälkens sida räcker nog för att fixera stolpen i sidled även om man brukar använda något kraftigare fästdon.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Har använts dessa hålplattor på reglarna men har för mig det bör vara balkskor för stöd underifrån dessutom. Funkar även dessa eller bör de bytas?
 
  • Vit träregel monterad med metallhålplattor mot gul tegelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Balkskor klarar betydligt större laster, men de är ruskigt fula om de är synliga. Allt beror på hur stor last bjälkarna ska klara. För att säga något mer behöver jag veta bjälkarnas spännvidd, vad som ska vara ovanför.
 
J justusandersson skrev:
Balkskor klarar betydligt större laster, men de är ruskigt fula om de är synliga. Allt beror på hur stor last bjälkarna ska klara. För att säga något mer behöver jag veta bjälkarnas spännvidd, vad som ska vara ovanför.
Är spännvidden längden på dem? De är cirka 285 cm. Ovanpå ska det vara polykarbonat tak. Finns en balkong ovanför altantaket på cirka 5 kvm som bär en del. De hålplattor som använts nu är väl inte snyggare än balkskor om du frågar mig. :p
 
Redigerat:
Med de förutsättningarna blir det drygt 200 kg per balkända. Vinkeljärnen på bilden ger dig inga stora marginaler. Den största lasten består av snö, vilket man kanske inte tänker på så här års.
 
J justusandersson skrev:
Med de förutsättningarna blir det drygt 200 kg per balkända. Vinkeljärnen på bilden ger dig inga stora marginaler. Den största lasten består av snö, vilket man kanske inte tänker på så här års.
200 kg med de vinkeljärn som är på nu dvs? Så 200 gånger alla bjälkar= totala bärkraften?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.