Nu börjar det bli dags att fastställa vår planlösning så jag tänkte ta tillfället iakt att skicka den som vi tänker oss den just nu på remiss till alla er kloka här på forumet medan det fortfarande är lätt att ändra sig!

Så, kommentera gärna. En frågeställning vi själva har är om vi ska ha öppet mellan kök och vardagsrum eller ha en vägg där. Just nu lutar vi mot öppet men ser en del nackdelar även med det.

Planlösningen är starkt inspirerad av Trivselhus Greenline 715, men vi har gjort rätt mycket ändringar, även om en del av dem är smärre.

Bottenvåning:

KHusPlan1.png

Övervåning:

KHusPlan2.png
 
Skulle det inte vara mera praktiskt att ha klädvården nära bad och sovrum? Som det ser ut nu måste man väl gå genom allrum,vardagsrum och/eller kök med smutstvätten?
Köket kan gott göras större, ta en bit av vardagsrummet eller klädvården kanske? Risken finns annars att köket kommer att upplevas förhållandevis trångt - sett i relation till storleken på vardagsrum och allrum alltså.
/ikhve
 
Skulle det inte vara mera praktiskt att ha klädvården nära bad och sovrum?
Hmm, det är en intressant tanke som tål att tänkas på.

I vårt nuvarande hus har vi tvättstugan vid köket och vi ser några fördelar i det: Tvättmaskin, centraldammsugare och annat stör eventuellt sovande i sovrummen mindre om det är så långt från sovrum som möjligt, och det är smidigt att kunna fixa med tvätten samtidigt som man lagar mat.

Dessutom har vi tänkt att ha källsortering i ett skåp i tvättstugan (med 3 olika inkast genom väggen från köket för olika sorters sortering), så det är också något som vi behöver lösa ifall vi ändrar detta.

Men, vi ska definitivt ta och tänka igenom det mer, tack för påpekandet!

Köket kan gott göras större, ta en bit av vardagsrummet eller klädvården kanske? Risken finns annars att köket kommer att upplevas förhållandevis trångt
Som vi lutar åt nu, med vardagsrum och kök som ett rum utan vägg mellan, så är det lite flytande var köket börjar och matbordet kommer att stå utanför köket, som en enklav i vardagsrummet. Men jag tror att du har rätt om man väljer att sätta en vägg där med dörr till köket. Då känns det kanske lite litet i jämförelse.

Tack igen för att du tog dig tid att fundera!
 
hej
jo jag undrar litet över vad allrummet ska användas till?jag ser liksom framför mig vårt allrum, fullständigt nerlekt av saker som de släpat iväg från sina rum därför att de vill kunna leka med varandras saker utan att inkräkta på varandras rum ...
Som ert allrum är placerat är det en förlängning av entren ... det man allra först ser. Där skulle jag vilja placera två rejäla soffor mitt emot varandra (och kanske en kamin vid fönsterpartiet?) "finrum" Ert kök som hör ihop med vardagsrummet är ju ofta den plats man är mest i (som vuxen för hemarbete, som barn för att de vuxna är där) var har ni tänkt att ha ert köksbord? i kök eller vardagsrum? Risken finns ju också att många barnsaker hamnar i vardagsrummet/köket.
ja, det var min spontana reaktion ... men det är ju olika hur man hanterar det hela. Dessutom, kombinationen takhöjd och stora öppna ytor ger ofta många och höga ljud. När ni har gäster och era ev barn leker så kan kanske det bli svårt att få lugn och ro till kaffet ...
mvh småbarnsmamman fiddeli

ps sedan har jag lärt mig att sådana små mysko utbyggnader som i vardagsrum och toalett fördyrar ... ds
 
Hade varit intressant att veta om ni har barn, hur många och hur gamla. Märker att man ändrar om när barnen växer, fast mina är små fortfarande. Jag skulle prioritera en finentre och en groventre, där allt grus verkligen hamnar och inte dras in i vardagsrummet. Dessutom tycker jag också det vore mer praktiskt med klädvård nära sovrummen, kanske för att det blir lättare att få barnen att lägga tvätten där då? Men visst är det bra att inte störa någon som sover av tvättmaskinen.
Vi hade öppen planlösning kök/vardagsrum när vi hade lägenhet. Hade inte funkat idag. Är jätteskönt att kunna köra ut ungarna ur köket när man vill ha det lugnt när man lagar mat. Dessutom om vi glömmer att stänga dörren till köket får vi matos i hela huset, och det är inte så trevligt tycker jag.
Pernilla
 
Tack för bra tips!

Efterfrågad information: vi har två barn, 3 år och 1 månad och vi har tänkt att nöja oss vid de två barnen.

Speciellt det där med gemensam lekyta där barnen leker tillsammans är något vi måste ta och tänka över. Hittills har de av naturliga skäl inte lekt så mycket tillsammans med varandra :) Men vi hoppas förstås att de gör det om några år och då är det ju verkligen bra om man vet var det ska ske, så att inte leksakerna alltid finns spridda över precis hela huset. (Vis av erfarenhet vet jag i och för sig att leksakerna tenderar att snabbt diffundera ut i hela huset från sina avsedda platser, men det är ju ändå bra att det i alla fall finns en avsedd plats).

Sedan kan jag säga från våra vanor nu att vi faktiskt tillbringar rätt lite tid i köket jämfört med vad andra familjer verkar göra. För oss är det vardagsrummet som gäller hela dagarna, så därför vill vi lägga krut där. I huset vi bor nu har vi en bit mellan kök och vardagsrum vilket är rätt uselt för oss, eftersom man ändå måste laga mat i köket, medan vi har matbord i vardagsrummet, vilket vi vill ha i nya huset också.

Edit: Förtydligande, ena barnet är 3 år och det andra 1 månad, det är inte tvillingar som båda är 3 år och 1 månad :)
 
Jag tycker att balansen mellan ytorna i huset är lite konstig. Vad skall ni egentligen med ett vardagsrum på 56 kvadratmeter plus ett allrum på runt 20 kvadratmeter till? Till ett stort matbord, en rejäl sittgrupp och utrymme runtomkring är 40 kvadratmeter fullt tillräckligt. Erat "Master Bedroom" däremot är bara 12,25 kvadratmeter, alltså nättopp den standard som finns i lägenheter från miljonprogrammet. Tvättstugan är nästan lika stor som rummet där ni skall sova och alltså tillbringa ungefär en tredjedel av ert liv...

I en så här stor bostad skulle jag fundera på om man inte skulle ha ett lekrum/ allrum i anslutning till sovrummen men klart åtskilt från vardagsrummet. Mycket praktiskt om man vill se på olika TV-program (eller inte TV alls) utan att störa varandra. Det här anknyter ju till vad Fiddeli skriver här ovan.

Det verkar ju inte som om ni försöker bygga ett billigt hus, det här är ju ett hus med stor bottenplatta, långa ytterväggar och stort tak men jag antar att ni vill ha det så och har pengar så det räcker...
 
Japp, jag håller delvis med.

Och vi har faktiskt sedan den skiss som ligger uppe gjort vissa förändringar. Vi har gjort master bedroom större (14,85 kvm nu) och vardagsrummet är något mindre (inte så stor skillnad dock - vardagsrummet är rummet vi tillbringar klart mest vaken tid i och vi ska dessutom ha matbordet där). Vi har också laft till ett vardagsrum till, där gästrummet var innan, och lagt ett gästrum ovanpå master bedroom. Vi tänker oss att när barnen blir större och har mer kompisar över kan de dra sig undan i det vardagsrummet och titta på film, spela spel eller vad de nu vill göra.

Tack för tipsen!

Edit: Just det, appropå tidigare kommentarer här så har vi också tagit bort "utbuktningen" i vardagsrummet. Var ett bra påpekande. Vi tappar inte mycket yta och vi kan sätta in takfönster där och ändå gå plus på det.

Och visst, huset kostar en del, men vi har fått en offert på det som vi klarar.

Och anledningen till den stora klädvården är att vi också ska ha ett återvinningssystem där, men hål i köksväggen där vi kastar in olika sorters skräp. En sorteringsmöbel för det måste få plats i klädvården.
 
Ni kanske är färdiga med er planlösning och inte intresserade av fler synpunkter, men jag chansar :).

Jag skulle ha funderat lite ytterligare på ovanvåningen, nu vet jag inte om ni har någon form av yrkes/affärs verksamhet som bedrivs hemifrån iom. det stora arb. rummet på övervåningen (iof. sig kanske något mindre nu om ni flyttat gästrum ovanpå MB, men har ni då tagit bort ryggåstaket i masterbed och utökat golvytan på ÖV, eller är det arb.rummet som 'krympt'...?)

Hursomhelst så skulle jag personligen gärna ha disponerat ovanvåningen på ett sådant sätt att jag, i nuläget med små barn, har ett v-rum/allrum samt ett gästrum och ett arb. rum som gärna kan vara placerade på var sida om allrummet, alt. att något av dem är såpass stort samt med en fönsterplacering som tillåter att det med stor lätthet går att dela på mitten till två rejäla tonårsrum i framtiden om behov skulle uppstå.
Jag skulle def. förbereda för perioden om ca. 10-12 år då barnen med förtjusning kan ta övervåningen i besittning.
Att ha alla tre sovrum placerade på NV samt på det sätt ni ritat in dem, passar utmärkt medan barnen är små, i tonårstider tror jag att de (och inte minst ni själva ;)) skulle uppskatta att deras sov och allrum låg en trappa upp. Har man det perspektivet i åtanke så skulle jag inte tveka att redan nu göra en liten toa+dusch även på ÖV, vilket även skulle passa övernattande gäster utmärkt under de första åren.

MVH//Christina.

 
Tja, vi har trott att vi varit färdiga med planlösningen flera gånger, men än är det inte för sent att ändra :) Alla råd är bra så länge de kommer innan vi har byggt! ;)

Ja, vi har tagit bort ryggåstaket över sovrummet och lagt gästrummet där. Arbetrummet är stort, men jag har tänkt att försöka arbeta en hel del hemma och mina grejer tar en hel del plats och det ska också finnas en arbetsplats för min sambo där även om hon inte ska arbeta något hemma. Dessutom så är som sagt inte den ytan så stor som det ser ut på skissen, en del golv försvinner eftersom det är 1,5-plan, så det är snetak på 2:a våningen. Eftersom jag inte vet hur mycket som försvinner så skrev jag ut ytan från bottenvåningen.

Bra det du tar upp om tonårsrum. Jag hade visserligen själv mitt tonårsrum brevid mina föräldrar och såg det aldrig som ett problem, men det är värt att tänka på ändå. Ska ta en vända till på det. Och badrum på övervåningen har vi funderat på, men hittills slopat, men visst, det är ju definitivt något man bör planera för från början, speciellt med tanke på att man då vill ha cc30 där och så. Kanske skulle man kunna lägga cc30 i nya gästrummet (över stora sovrummet) för att kunna göra badrum där i framtiden ifall något barn eller barnen vill ha sovrum där uppe så småningom.

Som du är inne på skulle man kanske då i framtiden dela upp arbetsrummet och vardagsrum 2 på något sätt så att man får 2 sovrum däruppe och något allrum, och tar arbetsrummet där nere. Jaja, nu spånar jag bara, ska tänka igenom det lite mer noggrannt.
 
Ja man vet ju inte hur det blir :), men det är som sagt praktiskt och kostnadsbesparande att förbereda för hyfsat troliga eventualiteter framöver, spec. sådana som är besvärliga att åtgärda i det läget men som i byggskedet är både enkla och billiga (tex. c/c mått, fönsterplacering osv.)

En tanke (läs önskan ::)) som jag själv hade när vi planerade vår övervåning var att barnen på sikt skulle ha möjligheter att dra sig undan med kompisar, musik, film osv. samt att det skulle finnas såpass med både plats och (viss ;)) avskildhet att de förhoppningsvis kan tänka sig att tillbringa även en del av den vakna tiden hemma, om då inte utrymmet samt den omedelbara närheten till oss föräldrar, spec. om de är många och 'bullriga' under tonårstiden, upplevs helt avskräckande.

MVH :)//Christina.
 
vår övervåning var att barnen på sikt skulle ha möjligheter att dra sig undan med kompisar, musik, film
Japp, det har kännts allt mer viktigt efterhand som vi har funderat mer på planlösningen. När jag var liten hade vi (som många hus då) källare och där hade i gillestuga, hobbyrum och sådana perfekta ställen att hänga med polarna utan vuxna störningsmoment, men vi hade våra sovrum samlade, vilket för det mesta inte störde (nu ska jag inte gå in på vissa incidenter...). Vi får försöka kompensera för avsaknaden av källare med övervåningen, även om källare har en närmast oslagbar förmåga att få en att känna sig isolerad från omvärlden :)
 
Vi funderade mycket på placering av rummen i förhållande till väderstrecken, så att vi inte fick kvälls-sol i något sovrum, och att tvätten kunde hängas i lagom öst-sydlig riktning utan att man behöver gå för långt med den. Jag såga inga väderstreck på Er ritning men det kanske kan vara något att fundera över!

Håll fast vid det stora vardagsrummet! Man kan aldrig få för stor umgängesyta! Underbart! Blir det nån form av kamin/öppen spis också?
 
Vi funderade mycket på placering av rummen i förhållande till väderstrecken, så att vi inte fick kvälls-sol i något sovrum, och att tvätten kunde hängas i lagom öst-sydlig riktning utan att man behöver gå för långt med den. Jag såga inga väderstreck på Er ritning men det kanske kan vara något att fundera över!
Japp, väderstrecken har vi funderat över mycket. Norr är mest uppåt men lite åt höger på den bilden. Åt söder har vi Mälaren, så vi har stora fönster ditåt. Vi kommer visserligen ha kvällssol mot 1-2 sovrum, men det är lite skog precis bakom som skyddar och vi tänker ha luftkonditionering i sovdelen.

Det är också för väderstrecken vi lagt den långa delen i öster, så att vi kan ha utsikten söderut, utan att för den delen blockera solnedgången i nordväst när vi sitter på vår planerade altan mellan huset och sjön.

Håll fast vid det stora vardagsrummet! Man kan aldrig få för stor umgängesyta! Underbart! Blir det nån form av kamin/öppen spis också?
Vi förbereder med luftkanaler och sånt för en öppen spis ja, men monterar inte in någon direkt, utan avvaktar och ser hur mycket över budget huset hamnar innan vi beslutar om öppen spis. :) Vi vill satsa pengarna på sånt som är svårt att lägga till sedan och vänta med det som går att lösa lätt senare.
 
hej igen
jag funderade litet på den där toalettutbyggnaden. jag förstår inte riktigt ... men det klart att man kanske kan fästa ett litet tak (utomhus) mellan toalett och badrums"hörnen" ? ???
Jag funderar på hur det skulle vara om ni vände hall och toalett. Så att toaletten hamnar intill badrummet och så att öppningen mellan hall/allrum riktar sig mer mot vardagsrum än mot sovrum. Det kunde också ha fördelen att man från ett ev fönster i köket kunde se besökare vid ytterdörren. Men kanske är höjdskillnaden för stor för detta.
vänlig hälsning fiddeli
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.