Hej. Mitt första inlägg i detta eminenta forum. Verkar som om den samlade kompetensen är på en riktigt hög nivå här.

Jag har ett litet problem i mitt kök. Jag skulle riva ut min gamla spis och montera in kokutrustning i köket. När jag meckade bort locket till kopplingsdosan där kablarna försvinner in från spisen in i väggen så fann jag några färger på kablarna som jag inte kännde igen. Nämligen RÖD, VIT och SVART, borde de inte ha varit BLÅ, SVART ochGRÖN/GUL där?? vad är vad med dom färgerna..?? Huset som lägenheten ligger i är byggt 57.
 
Här måste du mäta dig fram till vad de olika tåtarna är. Antagligen är den röda jord, fast man kan aldrig vara säker. :-/
Jag skulle rekommendera dig att låta en elektriker byta ut samtliga trådar eftersom de är nästan 50 år gamla. ;)
 
  • Gilla
b3rgli
  • Laddar…
Gamla installationer kan ha vilka färger som helst!

Lite inte på någonting utan mät om du vet hur man gör, annars ring lysmasken direkt!
 
  • Gilla
Bmwricke
  • Laddar…
Jag bodde i en gammal stuga för ett antal år sedan. Där var fem svarta kablar [smiley=huh.gif]
 
Ja, jag hade ju tänkt att ringa elektrikern när den nya spisen skall in. Men jag undrade mest om det var en gammal standard. Enligt vaktmästaren i bostadsrättsföreningen så skall elen vara omdragen i alla hus för ett antal år sen, och då så borde jag ju ha funnit kablar enligt de nya standarden i så fall, eller om man drar om elen, använder man samma färger då som satt där sedan förut?

Finns det nån "lathund" över vad färgerna står för och vid vilka år som det var stndard med andra färger? I så fall så skulle jag gärna vilja ha en länk till en sådan "lathund".
 
  • Gilla
Daniel Hedin Edlund
  • Laddar…
röd är jord, vit är fas , svart är nolla! och observera att numera är 1:a fasen brun och icke svart mannen bara så du vet ;) I dom flesta fallen är dom gamla färgerna som jag beskrev men man vet aldrig säkert!
 
  • Gilla
gromit42x och 1 till
  • Laddar…
är det ett trefas dosa du meklar i så är det troligt att det är en nolla och två faser och ingen gjord iom att jord och nolla användes som samma förr.
Kan vara så :surprised:
 
  • Gilla
Pergottfrid
  • Laddar…
Appropå mätning förresten, så skall det väl vara så här, eller:
Mellan Fas & nolla = 230Volt
Mellan Fas & Skyddsjord = 230 volt
Mellan Nolla & Skyddsjord = 0 volt
 
  • Gilla
Jojken1 och 1 till
  • Laddar…
ppalm skrev:
är det ett trefas dosa du meklar i så är det troligt att det är en nolla och två faser och ingen gjord iom att jord och nolla användes som samma förr.
Kan vara så :surprised:
Nope ingen 3 fas, det vet jag.
 
joppedaman skrev:
röd är jord, vit är fas , svart är nolla! och observera att numera är 1:a fasen brun och icke svart mannen bara så du vet ;) I dom flesta fallen är dom gamla färgerna som jag beskrev men man vet aldrig säkert!
Ok, då sprack antingen min teori om hur man skall mäta, eller färgmärkningen.

För mellan Röd och vit så har jag 230 volt. Men mellan svart och röd så har jag 0 volt. Och mellan vit och svart så har jag 230 volt.
 
Pannknack skrev:
Ok, då sprack antingen min teori om hur man skall mäta, eller färgmärkningen.

För mellan Röd och vit så har jag 230 volt. Men mellan svart och röd så har jag 0 volt. Och mellan vit och svart så har jag 230 volt.
Röd= jord
Vit= fas
Svart=nolla
ger
röd-vit=jord-fas=230V
svart-röd=nolla-jord=0V
vit-svart=fas-nolla=230V
Detta tycker jag verka stämma bra men helt hundra på att röd är jord kan man inte vara av detta.
 
  • Gilla
Karlfredrik och 1 till
  • Laddar…
Nää men då stämmer det ju ! du hade ju 0v mellan nolla och jord dvs röd och svart! då stämmer det jag har påpekat tidigare ! Vi bytte nyligen ut matningen till spisar i 720 lgh:er och alla hade dom färgerna du beskrev och det var en-fas spisar med jord och nolla! så jag är hyfsat säker på färgerna, dom kåkarna var från 1963!
 
Ok, då vet jag att jag fixade detta. Men för säkerhets skull så kommer den som jag köper spisen av att få koppla in den också, för spisen i sin tur måste meckas till den med, då det är en spis som går att koppla både som 400 och 230 spis. Dessutom så bär dom ut den gamla och in den nya med, så det fixar sig nog.

Men man vill ju veta vad som finns i väggarna och hur det fungerar.

tack för hjälpen.
 
  • Gilla
A Stenberg
  • Laddar…
Pannknack skrev:
Men för säkerhets skull så kommer den som jag köper spisen av att få koppla in den också, för spisen i sin tur måste meckas till den med, då det är en spis som går att koppla både som 400 och 230 spis.
:cool: Klokt beslut! :)
 
Matningen till vår central (från mätaren) var 4 röda :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.