Lång svart Valchromat MDF-skiva på improviserad arbetsbänk ute på gräsmattan, verktyg och rätbrädor syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svartjobb – täcksida till köket

Har inte lagt upp så mycket om hur jag bygger ihop köksskåp, eftersom det inte är så roligt att titta på. Men ett halvår efter det att vi kämpade med att bära in Valchromat skivorna, de största är riktigt, riktigt tunga, var det dags att såga den första. Två bord på gräsmatten och ett par ordentliga plank fick utgöra arbetsytan.

Tanken är alltså att använda Valchromaten, som egentligen är ett varumärke av MDF – skivor som är 100% genomfärgade, som både täcksida och väggbeklädnad i köket.

Stor genomfärgad MDF-skiva på två stödbord utomhus med mäträtbräda, klämmor och cirkelsåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skivan är 3,60 lång och mina rätbrädor räcker inte till, men det finns lösningar på allt!




Svart damm? Det är inte så ofta man råkar ut för det...


Nyinstallerad svart Valchromat-täcksida bredvid fönster i pågående köksrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Täcksidan är på plats, passar i princip perfekt, ska hyvlas av 2 mm i nedersta ”klacken”. Den ska dock tas ner igen och oljas in, vilket skedde dagen efter.

Det var här det började gå dåligt. Vi hade tidigare provat att olja in en liten bit av en snarlik produkt och det hade gått jättebra. Vi testade till och med på en liten spillbit som vi sågade bort. Men när vi la på olja andra gången, ute i solen ska tilläggas, blev skivan flammig och vaxet fastnade i ”kakor” på skivan.

Några timmar senare efter att ha väntat, polerat, slipat och försökt gav vi upp och bar in skivan igen. Nu står den i skamvrån och förhoppningsvis går det att få rätt på den.
 
  • Gilla
Anns Björk och 2 till
  • Laddar…
Nu var det länge sen du uppdaterade, hur går det? :)
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
whork whork skrev:
Nu var det länge sen du uppdaterade, hur går det? :)
GDPR var det som hände :D
Det har som tur är hänt en hel del i huset, ska försöka uppdatera lite mera. Tack!
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
En övergiven soffa med borttagna sittdynor slängs i en container, tyder på skador orsakade av katturin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En gammal trotjänare som åkte ut. Soffan har hängt med från gamla lägenheten och jag har konkat runt på den i huset. Under en lång tid stod den i källaren och jag märkte att Kiba gärna låg och sov i den.

Tyckte väl att det luktade lite kattkiss i rummet, men det var först när jag började använda grejorna i källaren som jag insåg att han kissat ner hela jäkla soffan. Det hade runnit igenom kuddarna ner på golvet under.

Gjorde några försök innan det bara var att erkänna - det var kört och soffan fick hamna på tippen. :(
 
Börja bygga köksö

Byggprocess av en köksö i ett hem med verktyg på en vit täckskiva, intill ett kylskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trots motgången med täckskivan fortsatte byggandet av köksön. Precis som i alla matlagningsprogram hade jag fuskat och förberett skåpen, så det gick relativt snabbt att ställa dem på plats.


Pågående konstruktion av en stor köksö med förberedda skåp i ett kök under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med lådor i får man en bra uppfattning av hur stort det kommer att bli. Köksön blir nästan 4 meter lång och är riktigt maffig.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Cissi, en av mina vänner, skulle bygga en Idéträdgård på Malmö Garden Show och behövde hjälp med ett annorlunda uppdrag, så hennes pojkvän och jag gav oss på det med liv och lust.

Användning av vinkelslip på en bärbar dators chassi med trä och sågverktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte ofta man använder en vinkelslip på sin laptop...


En öppnad laptop på ett träbord med en sticksåg nära tangentbordet, skämtsam referens till att hitta bitcoins.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sticksågen är också ett lite ovanligt verktyg, men vi hittade massor av bitcoins i datorn som gömt sig!
 
  • Gilla
  • Haha
Jakobski och 5 till
  • Laddar…
Vita Eos fjäderlampa hänger från taket i ett kök under renovering, mjukt ljus mot mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det börjar bli dags att titta på inredningsdetaljer och här är Vita Eos fjärderlampa provhängd i köket. Den ska få sällskap av ytterligare en och hänga över köksbordet, men det var här det fanns el i takstolen...

Även om det inte syns så bra på bilden är det ett magiskt vackert ljus. Det känns också helt magiskt att äntligen börja med detaljer som inredning, tidigare har det mest varit "gröver" saker att tänka på.
 
  • Gilla
whork
  • Laddar…
Fräsch grön sparris tillagad och serverad på ett genomskinligt fat, som en del av en hemskörd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är ett hårt liv, men någon måste ju. Andra skörden på min sparris och det är helt ljuvligt. Det är livskvalitet att kunna gå ut i trädgården och skära sparris, snabbt laga och äta.

Enkelt och underbart. Synd bara att det tar sån tid att odla sparris, detta är mitt första år som jag kan skörda på riktigt.
 
  • Gilla
whork och 2 till
  • Laddar…
Renoveringsprocess i ett kök med skåp delvis installerade och köksön på plats, rörigt med verktyg och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det går framåt med köket och nu är (nästan) alla skåpen på gaveln på plats, även de som sitter under fönstret och skåpen till köksön är mer eller mindre på plats.

Täcksidan ägnade vi mycket tid åt, eller egentligen framförallt min bror Olle. Mitt tålamod är inte tillräckligt stort, men vi tvättade, slipade och putsade i timmar och därefter använde vi en annan typ av olja. Riktigt läckert men den verkar vara lite känsligare än jag hade hoppats på.
 
  • Gilla
whork och 1 till
  • Laddar…
Mönstrad grå laminatskiva med linne-liknande textur tänkt för användning som köksbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Många turer kring bänkskivan till köksön. Är inget jättefan av granit och när jag fick en uppskattad prisuppgift var jag glad att det inte var mitt förstaval.

Redan när köket köptes för snart 4 år sedan såg jag en skiva på Marbodals utställningskök som jag direkt gillade. Den hette Grå Linne och är en laminatskiva som var relativt prisvärd.

Några utsvävningar senare, där jag tittade på bland annat:

Corian - dyrt och på vissa sätt ömtåligt, häftigt om man belyser det från baksidan.
Rostfritt - medelpris och oerhört hållbart.
Kompositsten - det bästa ur två världar.
Betong - snyggt, rysligt snyggt men tungt och tyvärr gick det inte att leverera i ett stycke.
Trä - nej, bara nej.
Bambu - tittade en del men landade snabbt i ett nej.

Lite orolig att ett och samma material på en så stor yta skulle bli för dominerande valde jag efter mycket funderande bort att göra helt bänkskivan i rostfritt. Laminatskivan, som är förbannat snygg, låg och var intressant men kändes inte riktigt rätt.

Slutligen blev det en kombination, där jag har diskho i rostfritt, som ligger tvärs över köksöns bredd och laminatskiva på båda sidorna om. Förhoppningen är att det ska bryta av på ett snyggt sätt.

Leverans av laminatet blir i början av juni och den rostfria delen kommer i mitten av augusti.
 
  • Gilla
kalle55 och 2 till
  • Laddar…
Person använder motorsåg för att klippa ner en vildvuxen häck i trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klippa häck med motorsåg?

Häcken mot grannen har fått växa till sig och inte riktigt fått någon kärlek de senaste åren, så den var ganska risig och vildvuxen. Tuff kärlek verkar vara det bästa och vi bestämde oss för att kapa ner den ordentligt på höjden. Men tjockleken på grenarna var inte nådiga…

Bästa metoden blev helt enkelt att ta fram motorsågen och köra. Brutalt men effektivt, och häcken den återhämtade sig på några veckor.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Installation av rör till centraldammsugare under konstruktion i ett kök, med synliga rör och slangar på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mycket av jobbet som man gör är sånt som aldrig kommer att synas, som till exempel att installera rör till centraldammsugaren. Rören smyger sig fram under golv och inte minst under köksön. Självklart ska det väl finnas centraldammsugare på uterummet och en liten ”smul-sugare” i själva köksön.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Kungsträdgården i Stockholm under körsbärsblommans tid med människor som promenerar och njuter av blomningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte så mycket byggrelaterat, men ack så vackert. Jobbet tog mig till vårt Stockholmskontor där jag hade lite möten och passade på att njuta av en helt underbar syn av Kungsträdgården. Det är så vackert att man nästan inte tror det!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Friluftsarbetsplats med utsikt över en lugn innergård med tegelväggar och gröna växter, synlig bärbar dator i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Guldkorn i vardagen - Ibland behöver man stanna upp och njuta av guldkornen i vardagen. Var hos frisören och hade lite tid över innan nästa möte och hittade detta undergömda guldkorn. Ibland är det härligt att jobba lite ;)
 
Svart bänkskiva av Valchromat med en skarv och fyrkantsstav längs framsidan, under byggprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Längs gaveln i köket framför fönstret har jag placerat låga köksskåp. De är något mindre djupa än de vanliga skåpen och ger en skön känsla av att vara lite smäckrare, precis den upplevelsen jag hoppades på. Det var dock dags att göra i ordning bänkskivan och tanken var att använda Valchromaten även här, i dubbla lager.

För att spara lite pengar, och dessutom utnyttja allt material, sitta vi helt enkelt dit den delen som vi sågade av längst fram, så att vi åstadkom känslan av tjockare skiva. Det var lite en chansning eftersom jag inte visste hur skarven mellan de båda skivorna skulle bli, men det visade sig fungera över förväntan.


Monteringsprocess av bänkskiva där en fyrkantsstav är delvis fastskruvad och limmad längs kanterna på en Valchromat-skiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Höjden på skivan är precis lagom för att man ska vilja sitta på den, så jag kände att det behövde göras något. För att förstärka bestämde vi oss för att montera en fyrkantsstav längs hela den främre delen.


Fyrkantsstav med pågående montering på en Valchromat bänkskiva, lim och skruv synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skruv och lim, check på det!


Montering av en fyrkantsstav på en Valchromat köksbänkskiva med skruv och lim, verktyg syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Resultatet blev en oerhört stabil skiva som faktiskt fungerar utmärkt att sitta på om man vill ;)

Närbild på en mörk Valchromat bänkskiva med synlig kant och suddig bakgrund med verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skivan ligger nu (några veckor senare) på plats och är riktigt, riktigt snygg. Valchromat är dock känsligare än vad jag förväntade mig när det gäller både märken och vatten.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.