Hej
Behöver lite råd och någon som ger sin syn på mitt bygge. Hoppas någon orkar dela med sig av sina åsikter.

Jag ska bygga två spaljéer som insynsskydd mot grannen precis vid vår gemensamma häck. Dessa ska vara ca 220 x 220 cm, ha horisontellt liggande trä och ha 50% luft vilket innebär att jag slipper bygglov.

Jag planerar att inte ta tryckimpregnerat trä då det inte finns lika stort utbud av olika dimensioner samt att jag vill kunna måla det omgående innan montering. Tänker jag fel här, borde jag absolut välja tryckimpregnerat virke? Skulle vilja ha omkring 3,0-3,5 cm "höga" liggande brädor.

Min andra fråga gäller gjutningen. Jag planerar att med jordborr göra hål, ca 14 cm i diameter och 60 cm (kanske närmare 80 cm) djupt, och gjuta i papprör. Kan man använda torrbetong till det som man blandar direkt i röret tillsammans med vatten?
 
J
Blanda inte i röret utan i hink eller skottkärra. Det ska blandas ordentligt. Du märker direkt att det är omöjligt i ett rör när du börjar blanda.

Ang impregnering finns det ingen anledning att köpa om du ändå ska måla. Jag körde 28*45 staketribba impregnerat, men hatar att måla :D

Planterade precis murgröna och kaprifol som vid min. Kom på att vi saknar vintergrönt och det kan bli ett fint tillskott.

Ang bygglov eller inte är det såklart snyggt att prata med grannen innan, men det kanske är självklart. Öppna gärna upp för att justera utseendet för att passa bådas stilar!
 
Jag skullenog vilja påstå att behovet sv inpregnerat virke ökar om man målar det. Färgen håller kvar fukten så att det murknar ännu fortare. I alla fall alla typer av filmbildande färg.
 
J
Ska tillägga ang målning att vi målade ett staket med impregnerade 28*120 förra året också. Staketet hade suttit kanske 5 år. Personalen på Beckers tryckte med emfas på att vi skulle köra fönsterfärg och inte fasadfärg eftersom plankorna skulle målas runt om. Hon hade någon fin förklaring som jag köpte och det var inte bara det att färgen var dyrare :). Kanske är värt att kolla upp även för obehandlat

Sedan såklart grundas och strykas 2ggr... Usch
 
Jag tycker inte du ska måla. Murgröna och kaprifol är ju fleråriga, och nästa gång du ska måla om är spaljén fylld med fina växter som du då måste klippa ned.
Köp tryckt och låt dom bli grå.
 
Suveränt att få lite tips och åsikter av er!

När det gäller gjutning, går det alltså att blanda i en större hink, trodde nästan man behövde hyra en stor betongblandare. Någon speciell betong jag ska välja som är extra lättblandad och kanske stelnar fortare?
 
BirgitS
D dannan skrev:
Jag tycker inte du ska måla. Murgröna och kaprifol är ju fleråriga, och nästa gång du ska måla om är spaljén fylld med fina växter som du då måste klippa ned.
Köp tryckt och låt dom bli grå.
Det tänkte vi också en gång men när solen lyste på det omålade träet så blev det över 40 grader varmt och alla klematisbladen som låg emot träet förtvinade :cry: så det blev snabbt målat.
 
L Lund skrev:
Suveränt att få lite tips och åsikter av er!

När det gäller gjutning, går det alltså att blanda i en större hink, trodde nästan man behövde hyra en stor betongblandare. Någon speciell betong jag ska välja som är extra lättblandad och kanske stelnar fortare?
Det går bra att blanda i hink, men det ska vara en robust murarhink och inte en vanlig plasthink för 20 spänn.
Dock så är det nästan att måste att använda en blandare. Jag har denna som funkar klockrent att blanda med. https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ner-och-tillbehor/farg-cementblandare-009016/

Angående betongen så funkar vanlig grovbetong bra, fabrikat spelar ingen större roll.
 
Har man ingen riktigt betongblandare så är en spade i en stor skottkärra i kombination med en färg/cementblandare det bästa alternativet.

3 säckar (75kg) betong åt gången tycker jag är rimligt att blanda på detta sätt i en skottkärra. Tar man mer blir det väldigt jobbigt.
 
S
Finns plintbetong som man inte blandar utan bara häller ner i hålet.
Då använder man inte gjutrör.
 
Ska du bara ha ett fåtal plintar så är det ett mycket lättare och billigare alternativ att köpa plintar än att gjuta dina egna.
 
maah maah skrev:
Det går bra att blanda i hink, men det ska vara en robust murarhink och inte en vanlig plasthink för 20 spänn.
Dock så är det nästan att måste att använda en blandare. Jag har denna som funkar klockrent att blanda med. [länk]
Angående betongen så funkar vanlig grovbetong bra, fabrikat spelar ingen större roll.
Är ju bara fyra rör så kanske kan blanda lite i taget alternativt hyra/låna en cementblandare.


S sinuslinus skrev:
Finns plintbetong som man inte blandar utan bara häller ner i hålet.
Då använder man inte gjutrör.
Funderat på det också, låter ju så sjukt smidigt. Men frågan är om det blir tillräckligt starkt för ett glest plank med måtten 220 x 220 cm.


Nefrums Nefrums skrev:
Ska du bara ha ett fåtal plintar så är det ett mycket lättare och billigare alternativ att köpa plintar än att gjuta dina egna.
Ja, är ju ett alternativ, men tänker att det blir vridstyvare och mer motståndskraftigt mot vind när man gjuter själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.