Jag är i färd att rita på ett blivande attefallshus och har kommit fram till att jag kommer att vilja gräva ner det 0,5 meter för att på så sätt få en dräglig takhöjd på loftet (Attefallsbegränsningen på 4,0m från medelmarknivån till nock).
Tanken är att gräva ut och gjuta plattan så att dennas ovansida ligger 0,5 meter under marknivån. Därefter mura upp 70-80 cm och sedan övergå i en trästomme på 145+45.

Nu till mitt dilemma. Attefallsreglerna begränsar mig till att byggytan (ovan mark) maximalt får vara 25kvm. Eftersom det hela är en kompromiss mellan isolering och boyta så vill jag inte överstiga väggtjockleken 145+45 + panel och gips. Men hur får jag till att den murade källardelen är tillräckligt isolerad för att huset ska få betraktas som en komplementbostad.

Min initiala tanke va att mura med vanlig 190mm bred leca och tilläggsisolera denna utvändigt under mark. Men eftersom jag inte vill att träfasaden ska börja direkt i markhöjd så får jag 10-20cm oisolerad vägg innan trästommen börjar.

Jag bifogar en skiss för att visa hur jag har tänkt (Bild A). vad jag definitivt vill undvika är att innerväggen inte går i liv (Bild B). Är den ända lösningen att kliva upp på en väggtjocklek på 250mm och då ta isolerade murblock? eller kan jag helt enkelt köra oisolerade leca-block i ett skift? Tacksam för all hjälp och kloka tankar jag kan få.
Skiss av attefallshus grund med trästomme, murblock, EPS-isolering och betongplatta i två varianter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ditt problem är typiskt för svenskt byggande idag, mer en fråga om juridik än arkitektur. Lyckligtvis finns det lösningar på det mesta. Man kan räkna med att lecasten har halva u-värdet jämfört med mineralull med samma tjocklek. Lecastenen skall naturligtvis vara i liv på insidan med resten av väggkonstruktionen. På utsidan skall den inte sticka ut utanför vägglivet eftersom byggnadsarean då räknas från lecastenens ytterkant. Om ett skift lecasten har lägre u-värde än övriga väggkonstruktionen saknar helt betydelse. De murblock som finns under marknivån är ju isolerade på utsidan. När man skall räkna på byggnadens isoleringsförmåga finns för hus under 100 kvm två alternativa metoder enligt BBR (Boverkets Byggregler). I det ena fallet skall byggnadens samlade u-värde ligga under 0,33. I det andra skall u-värdet för respektive byggnadsdel (tak, väggar etc) ligga under ett visst angivet värde. Det finns alternativ beroende på uppvärmningssätt och klimatzon. I samtliga fall gäller att man beräknar u-värdet för varje energimässigt lika del för sig och sedan integrerar för ett helhetsvärde. I ditt fall skulle jag kunna tänka mig att en optimering av den invändiga arean innebär att du kompenserar bristerna i väggkonstruktionen med mer isolering i taket och under plattan.
 
Toppen, precis vad jag letade efter. Efter lite överslagsberäkning så bör jag hamna under värdet 0,33 i genomsnitt för hela skalet. Då är det bara att fortsätta med konstruktionsritningarna... Stort tack för hjälpen!
 
T Todpop skrev:
Toppen, precis vad jag letade efter. Efter lite överslagsberäkning så bör jag hamna under värdet 0,33 i genomsnitt för hela skalet. Då är det bara att fortsätta med konstruktionsritningarna... Stort tack för hjälpen!
Hur har det gått med byggandet av attefallshus med källare? Går själv med egna funderingar kring att bygga med källare.
 
H HisingsboTuve skrev:
Hur har det gått med byggandet av attefallshus med källare? Går själv med egna funderingar kring att bygga med källare.
Tyvärr så tog lathanden över och det blev istället platta på mark. Det blev däremot väldigt lyckat ändå. Du kan läsa om det i byggtråden ” attefallshus från tanke till verklighet”
 
  • Gilla
HisingsboTuve
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.