Finns det någon anledning till varför vattenutkastare (utomhus) oftast sitter ~50cm från marken?

Varför inte på ~1m höjd så det blir bekvämare att koppla in slangen?
 
Bra fråga
 
  • Gilla
Prast19
  • Laddar…
I hus med källare så drar man ju i allmänhet utkastarröret i taket i källaren, som brukar motsvara ca 50 cm över mark på utsidan.
 
  • Gilla
leftrustle och 1 till
  • Laddar…
I äldre hus sittrer den nog i källaren, då blir den låg.
 
Hos mig sitter det så att röret går in i diskbänksskåpet som finns på insidan av ytterväggenväggen, där även vattnet är påkopplat. Så helt enkelt en praktisk lösning, åtminstone i mitt fall, där det landar på ca 50cm :)
 
Hink- och vattenkannehöjd?
 
Stickan56
Därför att du inte skall bli blötare än 50cm upp från marknivån.
Om du blir blöt ~1m upp så ser det som om något annat har hänt.:rofl:

Stickan
 
Redigerat:
  • Gilla
jsoderholm47 och 7 till
  • Laddar…
Krilleman
Standardhöjden för att montera en vattenutkastare idag är 60cm från marknivå.
 
Jag är inte interesserad i någon standard. Mitt befintliga utkast är bara några centimeter över yttre marknivå vilket är dåligt. Jag har installerat ett nytt utkast som är ungefär 80 cm över marknivå. På utsiden har jag installerat en förgrening med avspärrningarna med en slangstump för kannpåfyllning och en koppling för slangen. Ypperligt!
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Krilleman
T Thomas_Blekinge skrev:
På utsiden har jag installerat en förgrening med avspärrningarna med en slangstump för kannpåfyllning och en koppling för slangen. Ypperligt!
Jag har samma hos mig. Funkar kanon!

Plastövergångarna tålde inte direkt solljus så bra så dom har även nu ersatts med varianter i metall.

Gammal bild, men såhär blev det i originalutförandet:

Vattenfördelare i metall med tre anslutningar, två försedda med blå plastkopplingar och en blå ventil nederst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.