Jag har ett tillbyggt litet timmerhus med utgrävd grund. Grunden är nog gjord någon gång på 40-talet. I pannrummet är väggen putsad så det går inte att se om den är murad eller gjuten där, men på andra ställen är det i alla fall murat.

Jag har tänkt att isolera acktankarna med 20 cm frigolit mot väggen. Sen blir det stenull i resten av isoleringen.

Frågan är hur jag ska hantera fukten som kommer genom källarväggen. Alla förslag är välkomna.

MVH

Mårten
 
R
Se till att du har en luftspalt mellan vägg och isolering på ca 5 cm och öppen nertill och upptill ca 5 cm ,
då ventilerar det bra , kan med fördel vara frigolit som limmas med PL 200 och vara remsor 5 - 10 cm breda av frigolit
 
  • Gilla
mårre
  • Laddar…
Tack Rävlyan.

Jag hade kommit fram till ungefär samma sak. Jag tvekade mellan 30 och 50 mm frigolit, men valde 30 mm. Jag tror det funkar, annars får jag åka och byta.

Jag hade en idé om att göra distanser, men vertikala spalter med hela spalter uppe och nere är nog bättre. Väggen är lite ojämn och jag tänker inte limma mot väggen, så de vertikala spalterna blir ju inte supereffektiva.

Så småningom blir det nog fuktmätare i den nedre kanalen. Om det blir för fuktigt kan jag sätta dit en liten fläkt.
 
Staffans2000
R rävlyan skrev:
kan med fördel vara frigolit som limmas med PL 200 och vara remsor 5 - 10 cm breda av frigolit
Om du menar att isolera tanken med Frigolit får man tänka på att cellplasten inte tål temperaturer upp mot hundra grader, då skrumpnar den ihop, vilket jag själv erfarit när jag skrotade mina provisoriska tankar isolerade med Frigolit.


Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Om du menar att isolera tanken med Frigolit får man tänka på att cellplasten inte tål temperaturer upp mot hundra grader, då skrumpnar den ihop, vilket jag själv erfarit när jag skrotade mina provisoriska tankar isolerade med Frigolit.
Staffan
Du har rätt Staffan! Jag har på rörmokarens inrådan redan köpt en massa cellplast. Han får väl dra av det på priset :). Det är brandfarligt dessutom

https://www.brandskyddsforeningen.se/vart-arbete/cellplast/ :

EPS deformeras redan vid en så låg temperatur som 70–80°C
 
R
Att sätta frigoliten på väggen är ju ingen fara med , det ska ju vara annan isolering mot tankarna , jag har lika som du tänker , men Ecoprime rosa typen som är bättre värde på närmast väggen , sedan ull
 
  • Gilla
mårre
  • Laddar…
Ok, jag tar bara ett lager cellplast mot väggen, det blir 3 cm luftspalt och sen 10 cm cellplast. Mellan cellplast och tank blir det 10 cm mineralull, jag ska se om jag får tag på styva skivor. Detta borde få ner temperaturen i cellplasten ordentligt.

Alternativet är reglar i plåt på väggen och sen trossbottenskiva. Fast det blir ju ganska dyrt. Jag ska bygga framsidan på det viset.

Trossbottenskiva: https://www.byggmax.se/skivmaterial/byggskivor/plywood-och-osb/trossbottenskiva-p07040. Undrar hur tålig den är?
 
R
M mårre skrev:
Mellan cellplast och tank blir det 10 cm mineralull,
Jag har 25 cm ull runt mina
 
Tyvärr har jag inte plats för mer är 20 cm på kortaste stället, men tankarna är ju runda så det blir betydligt mer för det mesta.
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Idag har jag haft besök av rörmokaren. Han tycker jag ska linda isolering runt tankarna. Det kan ju vara svårt att komma åt att fylla med lösull i hörnen.

Men jag hittar ingen bra mineralull på rulle. Det vore ju kanon om det var papp på ena sidan så det går att hantera enklare. Tips mottages tacksamt
 
R
Finns något som heter isoleringsmatta , lägges på vindar som har kutterspån , det är en isolering med en papp på som vändes mot kalla sidan och hindrar normalt att det blåser genom den
 
  • Gilla
mårre
  • Laddar…
R
Har för mig att det finns bara den , i olika tjocklekar , men går bra så varmt blir det inte , har denna själv
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.