Min fråga gäller källarfyllning av ett över 100 år gammalt timrat hus med bottenplatta ca 80 kvm, låg krypgrund på halva delen och källardjup (ca180 cm) på den andra halvan. Trähuset vilar på rätt grov och tjock stenmur.Ej enskilda stora kilstenar som sockel utan stenlagd, ca 60-80cm tjock stenmur. I källardelen går den ända ner till golvnivå. Ett berg ovanför huset matar vid regn vatten i källaren, men vattnet försvinner snabbt vidare. Inga synliga mögelangrepp har noterats i golvbjälklaget. Vår avsikt är att tömma krypgrunden på löst, organiskt material, fylla med kapillärbrytande siktat grus eller kapillärbrytande Lecakulor. Ovanpå det plast+styrox +betongplatta inklusive rör för vattenburen golvvärme. Nämnas bör att källaren även innehåller brunn med bevattningsvatten (betongringar). Denna avser vi fylla.
Min fråga gäller fyllnadsmaterialet. Kapillärbrytande Lecakulor är lätta att blåsa in, även om volymen nog kan uppgå till 80-100m3 med följaktligen högre kostnader än med grus. Alternativet är siktat grus 8-16 eller 16-32 mm. Nackdelen med gruset är den tunga, manuella arbetsinsatsen med att få allt utbrett på hela ytan. Men finns det en risk att stenmuren trycks ut av stenmassans tyngd? Den del av stenmuren som står ovanför marken är mellan 30 cm - 60 cm hög. Även om Lecaprodukten är behandlad så att den blir kapillärbrytande är den kalkhaltig o rent teoretisk kunde den väl vara grogrund för mögelväxt. Ser ni risk med denna Lecaprodukt avseende eventuellt mögelangrepp? Kan man förhindra stigande mögel att nå trästommen med plast under styrox?Troligtvis är vi tvungna att lägga Radonplast. Bedöms den plasten tätare avseende fuktangrepp /mögelangrepp? Grus eller Leca som fyllnadsmaterial?? Skumglas blir nog för kostsamt pga volymen.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Leca och skumgals isolerar också, så man borde kunna fylla upp och gjuta direkt ovanpå det utan någon ytterligare isolering.
Ska det bara vara ett kapillärbrytande skikt under isoleringen så känns det overkill med nåt annat än grus.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Varför fylla igen?
Är det under hela huset? Även där ni har ståhöjd 1,80.
Behövs golvet isoleras bättre?

Det är alltid vanskligt att ändra på en konstruktion som stått i 100 år

Ett utrymme under ett hus är mycket bra att ha, det är perfekt att förvara säsångssaker som däck / frukt / grillen / gräsklipparen i ett frostfritt utrymme.

Jag har ett lika dant hus, när vi köpte huset 1982 var det riktigt våt grus/morän under huset och mycket fuktigt!
Det första jag gjorde var att räfsa/kratta bort allt organiskt samt alla stenar, sedan rullades åldringsbeständig plast ut med minst 30cm överlapp, jag lät plasten gå upp någon dm på murarna, därefter skyfflades sand på plasten så den inte syntes längre. Det har varit ”snustorrt” i 35 år !
Det enda problemet har varit att allt trä har krympt lite p.g.a. den lägre relativa fuktigheten.
 
Jag har ett motsvarande. Vårt hus var ordentligt fuktskadat, så vi har dränerat runt huset samt planerar fylla krypgrunden med skumglaskross. Vi tänker däremot inte gjuta utan lägger golvbjälklaget direkt ovanpå.
 
Ta bort organiskt material, dika så ni inte får vatten från berget i grunden, lägg plast i grypgrunden. Titta till takavvattningen så att den leds bort korrekt.
 
  • Gilla
Wideshot
  • Laddar…
B Bakken skrev:
Jag har ett motsvarande. Vårt hus var ordentligt fuktskadat, så vi har dränerat runt huset samt planerar fylla krypgrunden med skumglaskross. Vi tänker däremot inte gjuta utan lägger golvbjälklaget direkt ovanpå.
Hur gick det med denna uppbyggnad? Funderar på liknande. Har du något mellan skumglaset och bottenbjälklaget? Hur har du byggt upp bjälklaget?
 
T Tinyhouse skrev:
Hur gick det med denna uppbyggnad? Funderar på liknande. Har du något mellan skumglaset och bottenbjälklaget? Hur har du byggt upp bjälklaget?
Allt har gått bra hittills, jag har bjälklaget direkt ovanpå skumglaskrossen. Bjälklaget ser olika ut i rummen, men generellt sett har jag använt 48x148 cc40-cc60. I de större rummen har jag även använt LVL balkar.
 
S stefanstrang skrev:
Min fråga gäller källarfyllning av ett över 100 år gammalt timrat hus med bottenplatta ca 80 kvm, låg krypgrund på halva delen och källardjup (ca180 cm) på den andra halvan. Trähuset vilar på rätt grov och tjock stenmur.Ej enskilda stora kilstenar som sockel utan stenlagd, ca 60-80cm tjock stenmur. I källardelen går den ända ner till golvnivå. Ett berg ovanför huset matar vid regn vatten i källaren, men vattnet försvinner snabbt vidare. Inga synliga mögelangrepp har noterats i golvbjälklaget. Vår avsikt är att tömma krypgrunden på löst, organiskt material, fylla med kapillärbrytande siktat grus eller kapillärbrytande Lecakulor. Ovanpå det plast+styrox +betongplatta inklusive rör för vattenburen golvvärme. Nämnas bör att källaren även innehåller brunn med bevattningsvatten (betongringar). Denna avser vi fylla.
Min fråga gäller fyllnadsmaterialet. Kapillärbrytande Lecakulor är lätta att blåsa in, även om volymen nog kan uppgå till 80-100m3 med följaktligen högre kostnader än med grus. Alternativet är siktat grus 8-16 eller 16-32 mm. Nackdelen med gruset är den tunga, manuella arbetsinsatsen med att få allt utbrett på hela ytan. Men finns det en risk att stenmuren trycks ut av stenmassans tyngd? Den del av stenmuren som står ovanför marken är mellan 30 cm - 60 cm hög. Även om Lecaprodukten är behandlad så att den blir kapillärbrytande är den kalkhaltig o rent teoretisk kunde den väl vara grogrund för mögelväxt. Ser ni risk med denna Lecaprodukt avseende eventuellt mögelangrepp? Kan man förhindra stigande mögel att nå trästommen med plast under styrox?Troligtvis är vi tvungna att lägga Radonplast. Bedöms den plasten tätare avseende fuktangrepp /mögelangrepp? Grus eller Leca som fyllnadsmaterial?? Skumglas blir nog för kostsamt pga volymen.
Kolla in isodrän ! Cellplast med asfalt beläggning hög dränerande och isolerande
 
B Bakken skrev:
Allt har gått bra hittills, jag har bjälklaget direkt ovanpå skumglaskrossen. Bjälklaget ser olika ut i rummen, men generellt sett har jag använt 48x148 cc40-cc60. I de större rummen har jag även använt LVL balkar.
Har du något mellan för att hindra lukt/möjlig radon etc? Det funderar jag på att själv kanske ha. Kanske Overkill, men nybygge så säkert tvungen. Hängslen, livrem och inplastad är väl dagens byggmetoder funderar på att använda tjälldens hybridgrund, fast med hasopor istället för cellplast. Borde funka bra. Eftersom hasopor är lite sämre på att isolera än cellplast så tänker jag att man även lägger det i ett lager under balkarna.
 
T Tinyhouse skrev:
Har du något mellan för att hindra lukt/möjlig radon etc? Det funderar jag på att själv kanske ha. Kanske Overkill, men nybygge så säkert tvungen. Hängslen, livrem och inplastad är väl dagens byggmetoder funderar på att använda tjälldens hybridgrund, fast med hasopor istället för cellplast. Borde funka bra. Eftersom hasopor är lite sämre på att isolera än cellplast så tänker jag att man även lägger det i ett lager under balkarna.
Vårt hus står direkt på berggrunden så vi har inte varit så oroliga för lukt (skumglaskrossen luktar inte). Radonduk hade vi i åtanke men byggmästaren tyckte det lät onödigt. Vi har markduk i botten och längs sidorna upp till syllen. Dessutom har vi en diffusionsöppen vindskyddsduk längs sidorna eftersom vi hade sådan liggande, men jag tror att vanlig markduk funkar lika bra. Har även set att folk använt linisolering mellan balkarna. Vi har ca. 50 cm skumglasskross under balkarna i snitt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.