Att man vill kunna ställa bilen framför garaget handlar ju om flera saker. Både att kunna öppna (om elektroniken havererat), men även vid lastning inför långresan, tvätta bilen (fast det får man väl inte längre) osv.
 
Så fakta är alltså att komunen inte har nån rätt att neka oss att bygga attefallaren 4.5m från gatan. Oavsett om det har dörr eller port, kallas förråd eller garage. Punkt slut.
Jag har mailat handläggaren, fåse vad han svarar.
Vill ju helst ha en port så man kan köra in en bil om jag köper en liten sportbil nån dag.
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Attefallshus kan det ju bara klassas som om det är just ett "komplementbostadshus". Jag tolkar det som om du inte avser bygga ett bostadshus och då gäller väl dom vanliga bygglovsreglerna:confused:
 
O orparn skrev:
Attefallshus kan det ju bara klassas som om det är just ett "komplementbostadshus". Jag tolkar det som om du inte avser bygga ett bostadshus och då gäller väl dom vanliga bygglovsreglerna:confused:
Nej, ett attefallshus kan vara ett garage, eller ett förråd eller whatever...

Storlek på ett attefallshus
Attefallshus får uppföras i bostadshusets omedelbara närhet. Den högsta höjden från mark till taknock får vara 4,0 meter. Du kan bygga flera attefallshus, men den totala byggnadsarean får inte överstiga 25 kvadratmeter. Huset kan användas antingen som en självständig bostad (komplementbostadshus) eller som exempelvis förråd, gäststuga eller garage (komplementbyggnad).

Om du uppför attefallshus närmare gränsen än 4,5 meter krävs berörda grannars medgivande.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Är det ett garage så brukar dom vara benhårda på 6m, så va glad att dom kräver bara 5.
Sen spelar det ingen roll att det är ett attefallshus när syftet är garage.
 
T Polos skrev:
Är det ett garage så brukar dom vara benhårda på 6m, så va glad att dom kräver bara 5.
Sen spelar det ingen roll att det är ett attefallshus när syftet är garage.
De har inget stöd i reglerna för att neka detta.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Ojoj, det är så typiskt byråkratin att det ska vara så luddiga regler.

Vi hade enorma problem med Huddinge Kommun, som jag skulle säga är nog sveriges sämsta kommun att bygga i trots att jag inte haft kontakt med någon annan kommun. Kan inte gå att vara sämre än vad dem är. Tog oss cirka 10 månader att få ett komplementbostadshus godkänt.

Med det sagt så gäller det att stå på sig och vara tjatig om allt pekar på att det är OK (godkänt) trots att kommunen väljer att neka. Finns gott om nya handläggare som inte kan så mycket, som kan ändra på sig.

Lycka till!!
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
De har inget stöd i reglerna för att neka detta.
Brukligt att det ska vara plats för bil framför garage.
 
  • Gilla
Rojo72
  • Laddar…
T Polos skrev:
Brukligt att det ska vara plats för bil framför garage.
Men det är inget garage, det är ett attefallshus.
 
  • Gilla
Eriksgatan och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Men det är inget garage, det är ett attefallshus.
Ts skrev
Det går troll i min bygganmällan om attefallsgarage.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Jo, men iom. att det är en attefallsbyggnad kan inte kommunen ställa den typ av krav de hade kunnat göra på ett vanligt garage. Se 9 kap. 4 § första stycket 3.
 
  • Gilla
Räknenisse och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jo, men iom. att det är en attefallsbyggnad kan inte kommunen ställa den typ av krav de hade kunnat göra på ett vanligt garage. Se 9 kap. 4 § första stycket 3.
Det beror väl på vad attefallsbyggnaden ska användas till, så dom kan nog ställa dom kraven.
 
Vad baserar du det på? Kommunen får inte ställa längre gående krav än lagen.
 
A
Om man bygger ett förråd och senare vill sätta en en garageport, är det då bygglovspliktig fasadändring även på ett attefallshus (som ju i sig inte krävt bygglov)?
 
kodrod skrev:
Om man bygger ett förråd och senare vill sätta en en garageport, är det då bygglovspliktig fasadändring även på ett attefallshus (som ju i sig inte krävt bygglov)?
Det är en väldigt bra fråga. Det står inget om det i lagen, så min tolkning är att alla förändringar av ett attefallshus eller attefallstillbyggnad är bygglovspliktiga. Men då dessa ligger utanför detaljplanen och man inte får ansöka om bygglov för förändringar som strider mot detaljplanen så kan det nog bli svårt...
...drt är min tolkning i alla fall. Jag tror dock att det skall mycket till för att du skall få problem med byte av port...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.