Tack för omtanken! Jag är nöjd med de svar jag fått. Lite regelprat och olika personliga reflektioner. Precis som många påpekat är reglerna inte solklara och reglerna inte allt.
Vi driver inte på konflikten men är väldigt utsatta och trötta. Vi ligger lågt, minst sagt. Då kan det vara guld värt att få lite koll på hur folk brukar bete sig och om det finns några regler att hålla sig i.
Att hitta totala lösningar är nog inget man kan göra i forum. Tack hur som helst, allihop. Nu gör vi väl helg!
 
  • Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
T TottoGBG skrev:
Jag tror inte att vi kan svara på frågan om regler utan att veta mer. /.../ Du skulle kanske starta en tråd med det rent juridiska?
Vad tycker du är oklart i den tråd TS redan har startat här? Kommunen har låtit någon spärra av hennes egenägda väg i två timmar. Det kan de rimligen inte ha befogenhet att göra.

Sen varken kan eller bör man hävda sin rätt vid varje givet tillfälle.
 
M mnzeii skrev:
Jag anar inslag av rättshaveristiskt beteende. Om ni verkligen inte kan leva med att er infart blir blockerad under två timmar en förmiddag så för all del, sök sätt att stoppa evenemanget. Om det däremot bara är ett substitut för annan/tidigare konflikt där ni anar en chans att göra livet för motparten, om det så är grannen eller kommunen, besvärligare så skulle jag rekommendera att stanna upp, se er i spegeln och istället lägga energin på att hitta en konstruktiv lösning i det verkliga problemet.
Ovanligt tråkig synpunkt. Självklart har Kickan alla anledning att bli irriterad. Jag skulle ha blivit förbannad!
Man gör inte en sådan sak utan att i god tid samtala om saken och få ett medgivande. Hade det skett under trevliga former hade Kickan nog sagt ja. Men med en sådan granne finns ingen anledning att vara tillmötesgående. Det är definitivt inte Kickans sak att "hitta konstruktiva lösningar". Det är grannens ansvar att bete sig som folk!
Det här forumet verkar vara översvämmat av medlemmar som tycker att man ska finna sig i allt mellan himmel och jord som tanklösa/egotrippade grannar hittar på. Det lönar sig aldrig i längden att ge efter. Den som inte säger ifrån direkt blir snabbt utnyttjad gång efter gång!
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
M
S Saxdaling skrev:
Ovanligt tråkig synpunkt. Självklart har Kickan alla anledning att bli irriterad. Jag skulle ha blivit förbannad!
Man gör inte en sådan sak utan att i god tid samtala om saken och få ett medgivande. Hade det skett under trevliga former hade Kickan nog sagt ja. Men med en sådan granne finns ingen anledning att vara tillmötesgående. Det är definitivt inte Kickans sak att "hitta konstruktiva lösningar". Det är grannens ansvar att bete sig som folk!
Det här forumet verkar vara översvämmat av medlemmar som tycker att man ska finna sig i allt mellan himmel och jord som tanklösa/egotrippade grannar hittar på. Det lönar sig aldrig i längden att ge efter. Den som inte säger ifrån direkt blir snabbt utnyttjad gång efter gång!
Kaka söker maka. Visst kan man gå genom livet och hävda sin rätt genom alla situationer och oavkortat se till sitt egna och vi har väl i tråden mer eller mindre redan konstaterat att TS har en hel del rättigheter som hon kan nyttja, oenigheten ligger i huruvida det verkligen är rätt väg att gå.

Varken du eller jag har någon vidare god insikt i fejden och den information vi fått genom två trådar åä forumet innehåller uteslutande info från en av parterna, dvs TS. Lite mer information om gården går att luska sig fram till genom googlande på TS namn, finns bland annat en blogg som handlar om gårdsköpet 2013. Jag antar att TS tycker att det är okej eftersom hon valt att registrera sig på forumet utan alias.

TS får såklart fylla i eller rätta mig om jag förstått något fel men tydligen köpte familjen en gård med fem hektar mark 2013 i Värmland. Granne med fastigheten ligger samhällets byaförening på mark som avstyckats från TS fastighet av tidigare ägare. Inga servitut verkar upprättats vid avstyckning och tidigare ägare verkar haft en god relation till byaförening och tillåtet dem nyttja en del av fastighetens mark ändå till föreningens aktiviteter. Sedan TS tillträdde fastigheten har relationen med byaföreningen successivt försämrats och TS har tidigare sökt råd kring sina rättigheter gentemot föreningen. Det har handlat om rätt till avlopp, nyttjande av en väg och att föreningen av tidigare ägare fått tillåtelse att anordna parkering på mark nu ägd av TS. Det framkommer även att föreningen haft tillåtelse att använda en del av TS mark som fotbollsplan vilket hon lyckats få dem att upphöra med och hon har även försökt få föreningen att flytta på något slags minnesmärke som tydligen rests på mark som hon nu äger.

Som sagt har vi dålig insikt i fejden och bara insyn från en part. Säkerligen har det förekommit provokationer från bägge håll. Vi har inte fått höra byaföreningens ståndpunkt. De har säkert inte agerat korrekt i alla avseenden. Samtidigt kan jag till viss del förstå att byaföreningen reagerar om de får känslan av att TS mer eller mindre försöker lägga ned deras verksamheter, verksamheter som uppenbarligen kunnat samleva med den tidigare ägaren av gården. Inte minst bör man ha i åtanke att föreningen troligen betyder mycket för bygden och troligen äger en hel del sympatier hos övriga invånare vilket gör det än svårare att driva en konflikt mot dem, även om man har rätt i sak.

Mina två cent.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Varför inte bara vara glad att du har en granne som orkar ordna ett motions lopp vilket förhoppningsvis får många glada deltagare och vad är 2 timmar utan väg om man vet om det i förtid.
 
Vad jag hade gjort? Deltagit i loppet så klart :)
 
Störningen eller intrånget blir inte bättre av att det är ett motionslopp. Det är inte alla som är idrottsintresserade men för många inläggare här verkar ett idrottsevenemang rättfärdiga alla möjliga konstiga beteenden.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
M mnzeii skrev:
Kaka söker maka. Visst kan man gå genom livet och hävda sin rätt genom alla situationer och oavkortat se till sitt egna och vi har väl i tråden mer eller mindre redan konstaterat att TS har en hel del rättigheter som hon kan nyttja, oenigheten ligger i huruvida det verkligen är rätt väg att gå.

Varken du eller jag har någon vidare god insikt i fejden och den information vi fått genom två trådar åä forumet innehåller uteslutande info från en av parterna, dvs TS. Lite mer information om gården går att luska sig fram till genom googlande på TS namn, finns bland annat en blogg som handlar om gårdsköpet 2013. Jag antar att TS tycker att det är okej eftersom hon valt att registrera sig på forumet utan alias.

TS får såklart fylla i eller rätta mig om jag förstått något fel men tydligen köpte familjen en gård med fem hektar mark 2013 i Värmland. Granne med fastigheten ligger samhällets byaförening på mark som avstyckats från TS fastighet av tidigare ägare. Inga servitut verkar upprättats vid avstyckning och tidigare ägare verkar haft en god relation till byaförening och tillåtet dem nyttja en del av fastighetens mark ändå till föreningens aktiviteter. Sedan TS tillträdde fastigheten har relationen med byaföreningen successivt försämrats och TS har tidigare sökt råd kring sina rättigheter gentemot föreningen. Det har handlat om rätt till avlopp, nyttjande av en väg och att föreningen av tidigare ägare fått tillåtelse att anordna parkering på mark nu ägd av TS. Det framkommer även att föreningen haft tillåtelse att använda en del av TS mark som fotbollsplan vilket hon lyckats få dem att upphöra med och hon har även försökt få föreningen att flytta på något slags minnesmärke som tydligen rests på mark som hon nu äger.

Som sagt har vi dålig insikt i fejden och bara insyn från en part. Säkerligen har det förekommit provokationer från bägge håll. Vi har inte fått höra byaföreningens ståndpunkt. De har säkert inte agerat korrekt i alla avseenden. Samtidigt kan jag till viss del förstå att byaföreningen reagerar om de får känslan av att TS mer eller mindre försöker lägga ned deras verksamheter, verksamheter som uppenbarligen kunnat samleva med den tidigare ägaren av gården. Inte minst bör man ha i åtanke att föreningen troligen betyder mycket för bygden och troligen äger en hel del sympatier hos övriga invånare vilket gör det än svårare att driva en konflikt mot dem, även om man har rätt i sak.

Mina två cent.
Mnezeii. Tack. Det kan inte bli mycket tydligare än detta.

Det är så viktigt när folk skriver långa trådar om något sådant att förstå att det är två intressenter inblandade. Att ensidigt hejja på den ena leder tyvärr oftast mer till att man uppmuntrar rättshaveristiskt beteende än en lösning på konflikten

Att TS i detta läge borde jobba på sin relation med bygden och grannarna istället för att eskalera torde vara uppenbart för även en amatörterapeut.

Vi mår sällan bra när vi skapar och odlar konflikter. Och för det meta är det bättre att de-eskalera och bete sig trevligt även om man tycker sig vara den "oskyldige".
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
Ring kommunen och påminn dem om att de ska kolla att byalaget inhämtat samtycke innan tillstånd att använda din mark och väg ges. Eller ännu hellre - skriv ett brev så det blir diariefört. Ställ brevet till ansvarig nämnd så kommer det upp på listan över inkommen post/inkommen handling. Det kanske leder till att de börjar kolla byalagets handlande lite bättre.
 
Tack för engagemang och smart råd. Men, som sagt, vi har inte tänkt bråka om detta nu. Jag ville bara veta hur sånt här funkar. Dessutom visade det sig att de som roddar loppet är ett gäng som skött sig fint och hjälpt sina deltagare och besökare tillrätta så att vi inte blev instängda eller nedskräpade. Känns skönt!!
 
  • Gilla
civilingenjören och 11 till
  • Laddar…
harry73
Grattis att allt gick bra och att det i alla fall finns några vettiga medlemmar i föreningen som sköter sig och värnar om er.
 
  • Gilla
Kickan123
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Tillstånd för tillställningar likt denna är det länstyrelsen som ansvarar för, inte kommunen.
Kommunen svarar för upplåtelse av allmän platsmark (ja, det kallas platsmark...). Har de tillstånd så är det inte mycket att göra, har de inte tillstånd så får de inte använda vägen.
 
T Troberg skrev:
Kommunen svarar för upplåtelse av allmän platsmark (ja, det kallas platsmark...). Har de tillstånd så är det inte mycket att göra, har de inte tillstånd så får de inte använda vägen.
@Troberg Du får gärna utveckla...
Allmän platsmark allokeras för gator, torg och parker i kommunens detaljplan.
Allmän plats ersätts numera ofta av begreppet Offentlig plats.
För att arrangera ett event där behöver jag kommunens tillstånd. Vad har det med en enskild väg att göra?
 
Anledning till att man pratar om upplåtelse av offentlig platsmark, istället för offentlig plats, är att man vill skilja på "utomhus" från "inomhus". Ett badhus, tex, kan vara offentlig plats, men är inte offentlig platsmark, och upplåtes inte av samma avdelning och på samma lagrum.

Behöver du använda offentlig platsmark, för till exempel events, containers, uteservering, byggbelamring, politiskt möte osv, så ansöker du hos kommunen. De kan då upplåta marken till dig, och, oftast, ta betalt för din användning.

Tänk inte på det som ett tillstånd, tänk på det som en upplåtelse. Tillstånd ges av polisen, och vissa typer av upplåtelser behöver också tillstånd (säg, om du vill anordna en musikfestival med alkoholförsäljning). En upplåtelse är mer "du får, som en medborgarservice, låna eller hyra marken en kortare tid".

Jag har gjort ett system för denna hantering, som användes, som mest, av cirka 70 kommuner.
 
T Troberg skrev:
Anledning till att man pratar om upplåtelse av offentlig platsmark, istället för offentlig plats, är att man vill skilja på "utomhus" från "inomhus". Ett badhus, tex, kan vara offentlig plats, men är inte offentlig platsmark, och upplåtes inte av samma avdelning och på samma lagrum.

Behöver du använda offentlig platsmark, för till exempel events, containers, uteservering, byggbelamring, politiskt möte osv, så ansöker du hos kommunen. De kan då upplåta marken till dig, och, oftast, ta betalt för din användning.

Tänk inte på det som ett tillstånd, tänk på det som en upplåtelse. Tillstånd ges av polisen, och vissa typer av upplåtelser behöver också tillstånd (säg, om du vill anordna en musikfestival med alkoholförsäljning). En upplåtelse är mer "du får, som en medborgarservice, låna eller hyra marken en kortare tid".

Jag har gjort ett system för denna hantering, som användes, som mest, av cirka 70 kommuner.
Gäller detta även enskilda vägar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.