Har som sagt en nybörjarfråga...

Vad händer med insekter och sådant som finns i en egen brunn?
Tex spindlar...
"Dricker man upp dom" när dom dör?
Vattnet borde ju inte bli så fräscht?

En fråga till när jag ändå är igång...
När brunnen börjar sina, kan man dricka vattnet ända till det tar slut, eller får man upp "insektsvattnet" på slutet?
 
Staffans2000
Ja.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Ja.
Bra svar
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
På vilken av de fyra frågorna var det ett svar.
 
  • Gilla
dicliff och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
På allt utom sista meningen. På den är svaret: nej.

Staffan
 
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
När jag bodde ute i skogen i Skåne och hade egen brunn så var den full av riktigt stora åkerspindlar som hade nät i hela övre delen och mumsade på diverse flygfän som letat sig dit. Win-win som man säger. Jag slapp ruttna flugor i vattnet och spindlarna blev stora nog att platsa som statister i Imse Vimse Spindel.
 
  • Gilla
TickyNucker och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Och vattentoalett fick de på köpet.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
MultiMan
Mums! :cool:

Edit: https://www.copesan.com/technical-updates/safe-spider-poop/

Melissa Gaver-Wainwright, an entomology graduate student at Washington State University, conducted some preliminary research to answer these questions. To examine the potential of pathogen transfer from black widow spider (Latrodectus hesperus) waste material, a fecal sample was swabbed from a sterilized container and dipped in a growth medium to increase the number of bacteria in the sample. Then, in order to identify microbes associated with the fecal material, she amplified a conserved region of the 16S rRNA gene with universal bacterial primers. Overall, there were no bacteria identifiable in the spider fecal material.

The results were puzzling. There are studies that have shown that some spiders have antimicrobial properties in their venom (and blood) which may explain the lack of bacteria found. The bacteria shown to be susceptible to these broad spectrum antibacterial peptides include E. coli, Staphylococcus spp.,Enterococcus spp., Pseudomonas spp. and others.
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
harry73
Jag tyckte också att @Staffan2000 hade ett otydligt svar, så jag försökte strukturera upp det hela.
Svaren står @Staffan2000 fortfarande för :)

C Chentin skrev:
Vad händer med insekter och sådant som finns i en egen brunn?
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Ja.
C Chentin skrev:
"Dricker man upp dom" när dom dör?
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Ja.
C Chentin skrev:
Vattnet borde ju inte bli så fräscht?
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Ja.
C Chentin skrev:
När brunnen börjar sina, kan man dricka vattnet ända till det tar slut,
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Ja.
C Chentin skrev:
eller får man upp "insektsvattnet" på slutet?
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
På allt utom sista meningen. På den är svaret: nej.
 
  • Gilla
frenberg och 5 till
  • Laddar…
Staffans2000
harry73 harry73 skrev:
Jag tyckte också att @Staffan2000 hade ett otydligt svar, så jag försökte strukturera upp det hela.
Svaren står @Staffan2000 fortfarande för :)
Haha!
Din talang är helt bortkastad här! Du borde bli propagandaminister i en diktatur:crysmile:
Fenomenalt bra presenterat!

Summa sumarum.
De som lever i brunnen hamnar förr eller senare i vattnet. Och det som hamnar i vattnet, hamnar förr eller senare i kranen oberoende av om brunnen är välfylld eller inte.
Därför skall brunnar tömmas och rengöras från döda sniglar och grodor samt annat oknytt. Dessutom vara så täta som möjligt upptill så att inte ytvatten rinner in.
Om TS vill undvika ofräscha livsmedel är det istället bland livsmedel med en innehållsförteckning jakten skall börja.
Jag hoppas att denna lilla komplettering kan vara ts till gagn.

Staffan
 
  • Gilla
dicliff och 1 till
  • Laddar…
Köp ett sk. Björnfilter. (FILTERHUS @google) och ett nylonfilter=no äckel.
Rensa brunnen då och då.
 
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
Är det en djupborrad brunn så är väl stalltipset att se till att det sitter en bra tätning/manschett på toppen så hamnar det mindre skit i vattnet.
 
  • Gilla
CalleSpeed
  • Laddar…
  • Gilla
Enolf och 7 till
  • Laddar…
Krilleman
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Förr var det rätt vanligt att man hade en eller två grodor i sin grävda brunn, eller kanske till och med en enstaka ål. De tog effektivt hand om eventuella flygfän.
Jag minns också grodorna i våran grävda brunn vi hade i sommarstugan på den tiden. Det var alltid lika roligt att hämta vatten i brunnen med dom klassiska betongringarna. Vattnet lyftes upp med klyka och hink. Enkel plåt på toppen med handtag på mitten som lock.

Spana efter grodor vid vattentjänst var bara bonus.

"Grodor i brunnen betyder friskt vatten" - sa alltid min farmor.

Så det ligger något i det...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.