Tänkte sätta 4 st Hide-a-lite Spot Mini IP44 i takfoten som jag ska koppla till en Hide-a-lite DCC IP54 LED Drivdon 230V 12W 700mA konstantström.

Där det blir för långt för den tillhörande 3m kabeln i spotten så tänkte jag skarva i en utanpåliggande kopplingsdosa och dra lämplig kabel till en andra kopplingsdosa där det skarvas igen med nästa spot.

Men jag blir inte klok på vad jag ska använda för kabel för att koppla ihop spottarna. Ser på drivdonet att det inte ska vara FK eller EK och det är det jag brukar använda normalt. Står RK ska användas. Vilken RK kabel är lämplig att använda utomhus och finns det variant som kan klamras med skyddshölje?
 
Vilken som som har tillräcklig isolationsklass
 
Då det handlar om klenspänning och låg ström så finns inga regler för elsäkerhet. Så välj den kabel som fungerar funktionellt och som tål miljön. För LED brukar mångkardelig kabel rekommenderas, t ex RKUB.
 
Tack för svaren. Finns det någon nackdel med att välja LED så där det är klenspänning och låg ström eller kvittar det?
 
Det är en stor fördel av välja LED för 12 V eller konstant ström då det undanröjer en rad frågor kring hur en 230 V-installation ska utföras i takfoten. Jag antar att drivdonet i detta fall hamnar torrt o fint inomhus?
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Nej jag tänket placera det ute längst upp på väggen mot takfoten och som jag förstått det så ska det gå bra med denna variant? Hide-a-lite DCC IP54 LED Drivdon 230V 12W 700mA konstantström.

Har sämre möjlighet placera det inne. Blir synligt på väggen i så fall mot innertaket.
 
Hide-a-lite brukar göra bra grejor men undrar hur de tänkte här. Ser inga instruktioner eller antydan till att drivdonet kan fästas. Ej heller vilken maximal kabeldiameter den tar på primärsidan, om det är 9 mm eller endast 6.2 mm. Det lutar alltså åt att det krävs en kort stump flexibel anslutningskabel och en anslutningsdosa bredvid donet. Problemet är bara att jag inte känner till en sådan kabel...gummikabel kommer närmast.

Öppet elektriskt drivdon utan tydlig fästmöjlighet eller instruktioner och med primärkabel ansluten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du kan fästa drivdonet på underlaget och därefter ansluta en installationskabel typ EKK, EXQ el dyl så hamnar du i ett bättre läge.
 
Få kika när jag får grejerna, måste ju gå att fästa den på nått sätt. Elen kommer ut i en kopplinsdosa på väggen som jag tänkte få kopplad till ett ljusrelä och sedan vidare till drivdonet.
 
Jag köpte 1,5 mm RKUB kabel men ser att den förmonterade kabeln i spottarna verkar vara 0,75 mm. Går det att koppla ihop dem iaf? Går det att använda WAGO på denna kabel också eller hur kopplar jag bäst ihop i kopplingsdosorna?
 
Wago 221/222 funkar
 
Jodå, med Wago 222 kan du skarva båda typerna utan problem.

När du säger kopplingsdosa antar du menar separata dosor för klenspänningssidan, dvs ingen blandning med 230 V.
 
wago 222 verkar ersatts av 221, ska köpa den då.

Inte tänkt så långt. Syns tydligt vad som är klenspänning och 230 V men de får alltså inte finnas i samma kopplingadosa?
 
Finns både 221 och 222 tror jag
Alla kablar i samma dosa måste klara samma spänning (högsta förekommande)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.