R ribbones skrev:
Tofflor, shorts och en ms 250 körde jag med förr förra helgen. Nej inget jag rekommenderar. Bäst såg per krona just nu är jonsered cs 2253.
Tuff. Vad kostar tilläggsförsäkringen för det?
 
Om man ska såga ett träd i taget kan man lika gärna såga för hand. Men det är ju när man fått ner trädet som jobbet börjar. Och då kan det vara bra med maskin. Men det kanske räcker med en elektrisk kedjesåg
 
R ribbones skrev:
Tofflor, shorts och en ms 250 körde jag med förr förra helgen. Nej inget jag rekommenderar. Bäst såg per krona just nu är jonsered cs 2253.
Det var väl ovanligt korkat. Har du bra olycksfallsförsäkring eller är du bara trött på livet?
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
T TottoGBG skrev:
Det var väl ovanligt korkat. Har du bra olycksfallsförsäkring eller är du bara trött på livet?
Favorit i repris:
 
 
Första filmen är ju bara dum, men den andra visar med all tydlighet på riskerna med trädfällning på höjder. Det är inte med nödvändighet motorsågen i sig som är risken.

I sista klippet kan killen som blir nockad av trädet antagligen tacka sin hjälm för att han överlevde. Så att negligera skyddsutrustningen är mer än lovligt dumt.
 
Redigerat:
mexitegel mexitegel skrev:
Första filmen är ju bara dum, men den andra visar med all tydlighet på riskerna med trädfällning på höjder. Sista klippet kan killen som blir nockad av trädet antagligen tacka sin hjälm för att han överlevde. Så att negligera skyddsutrustningen är mer än lovligt dumt.
Trodde inte det fanns så många idioter som tyckte att jonglera motorsåg på en stege var en bra idé... Speciellt han som kapade under där stegen stod emot trädet... Måste säga att motorsågskörkortet känns lite rimligare nu...
 
  • Gilla
TottoGBG och 1 till
  • Laddar…
Grejen med motorsågskörkortet är inte i första hand att man lär sig hantera sågen utan att man lär sig om träd och om hur de faller.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Tuff. Vad kostar tilläggsförsäkringen för det?
Poängen är att uppenbarligen anpassar du skyddsutrustning efter behov. Eller kör du häcksax, som kan vara minst lika farlig beroende på arbetsmoment, med klass 3 skyddskläder också.

On topic cs 2253, ca 2000kr billigare just nu än ms 261 med samma vikt och nästan samma effekt.
 
R ribbones skrev:
Poängen är att uppenbarligen anpassar du skyddsutrustning efter behov. Eller kör du häcksax, som kan vara minst lika farlig beroende på arbetsmoment, med klass 3 skyddskläder också.

On topic cs 2253, ca 2000kr billigare just nu än ms 261 med samma vikt och nästan samma effekt.
Ja, självklart. Men i så fall antar jag att du filade kedjan på motorsågen när du hade shorts och tofflor på dig för det är nog det enda arbetsmoment med motorsåg jag kan komma på där det skulle räcka.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Ja, självklart. Men i så fall antar jag att du filade kedjan på motorsågen när du hade shorts och tofflor på dig för det är nog det enda arbetsmoment med motorsåg jag kan komma på där det skulle räcka.
När jag var och hämtade en ny såg hos handlaren så plockade jag av svärdsskyddet för att jag var nyfiken då det var en stor såg och ett långt svärd (HVA 3120). Lyckades skära mig på knät så det uppstod blodvite, handlaren vill genast sälja ett par sågskyddsbyxor så jag tog mig hem säkert. :)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tror nog faktiskt att jag fällt något träd i foppatofflor. Skyddsbyxor har jag då aldrig ägt några.

Men med det sagt, så vill jag ändå skriva att jag har mycket stor respekt för skogsarbetet, men min respekt är mest fokuserad på träden i sig, de är mycket farligare än sågen.

Jag är en ren amatör, men jag fällde skog i 4 månader för en massa år sedan, vi började med att få en hyggligt bra motorsågs och trädfällningsutbildning, sen var det ut och fälla.
Då var det inte på tal om att inte ha rätt utrustning, allt det som mexitegel räknade upp i inlägg #9 hade jag, och håller med, det är den rätta basutrustningen för den som arbetar mer eller mindre yrkesmässigt, eller har ett antal hektar månskensskog.

Sen gick det en massa år utan att fälla något, så blev det dags att fälla lite när tomten skulle byggas, så då fick jag ta över en gammal Husqvarna, och köpte sen en eldriven Bosch. Jag har alltså fällt ett eller två tiotal träd, och kvistat och sågat upp som ved.
Jag har alltså inte investerat i skyddsutrustning, men istället har fällningarna fått ta lång tid med mycket eftertänksamhet istället, som kompensation. Jag har alltid haft en väldigt stor respekt för träden i sig, nästan alla som dör eller skadas svårt i skogsbruket har fällt träd på sig, fått en rotvälta över sig, hamnar under ett timmerupplag som kommit i rörelse osv osv. Nästan ingen drabbas hårt av själva motorsågen. Jag vidhåller att minst lika många skulle skada sig ifall man övergick till manuell fällning utan motorsågar.

Jag har alltid planerat varje fällning minutiöst, innan jag skridit till verket, trots detta har det gått tokigt ibland (dock inte sedan jag slutade halvprofessionellt). Jag tar alltid ett eller två steg snett bakåt från trädet när det börjar falla, för att sen ta 2-4 steg till när jag blivit helt säker på dess fallrikting. Jag vill stå snett bakom trädet, 3-5 steg ifrån när det faller, ännu längre om det är en bjässe.
Jag ser alltid till att det är rent och bra från småsly och ev kvistar och skit i mina reträttvägar.
Jag har sett alltför många gånger hur rotänden kommer flygande som ett skott i en bakrekyl, eller att hela trädstammen rullar åt sidan med stor kraft och bestämdhet.
Detta är det jag är mest orolig för, och kan inte nog varna för.

De som inte har någon erfarenhet kan nog inte fatta hur lustigt träden kan bete sig i fällögonblicket.

Jag kan inte annat än rekommendera någon form av fällutbildning, antingen i form av kurs eller att åtminstone ha någon van och kunnig som först visar lite om sågskötsel, fila kedjor, spänna rätt, det här om oljor och bränsle och svärd osv osv.
Vad som är farligt med sågen, framförallt risken med att nudda i något med spetsen osv.
Sen lite utbildning om fällning, riktskär, fällskär, säkra hörnet, säkra bakåtfall med krokar eller brytjärn. Instick osv osv.

Vad gäller sågen så behöver man inte så stort svärd, det är bara tyngre och jobbigare och mer osäkert.
Med ett 35cm svärd tar man ju lätt ner en 60cm stam med instick i riktskäret.
Sen kräver ett långt svärd så hård kedjespänning, det går tungt så motoreffekten måste vara stor, tyngre såg, mer bränsle osv osv.
Gör inte misstaget att välja en för stor såg, vare sig svärdlängd eller annat.
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
MultiMan
Skrattretande med det totalt överdrivna daddandet nuförtiden. Har ni napp i munnen samtidigt som ni sågar också?

Aldrig fått någon utbildning, började såga när jag var 10-11, på eget bevåg. Eftersom man har något mellan öronen och läst fysik redan då så studerade jag stående träd, fällor och så vidare för att tänka igenom vad som händer vid sågning på olika sätt. Det jag räknade fram skulle hända, hände. Redan då och sedan dess. Precis som med matten i skolan, lär dig hur och varför du löser en uppgift på ett visst sätt, gå inte bara efter en mall. Då klarar du även helt nya situationer som du inte stött på tidigare.

Som flera andra skrivit är inte sågen det farliga, utan träden. Se till att ha utvägar i förväg om trädet inte faller exakt som tänkt.

Aldrig använt någon mer skyddsutrustning än hjälm/hörselkåpa om man sågar på sånt sätt att man riskerar få mindre saker i huvudet. Aldrig skadat mig eller ens fått ett kast på motorsågen. Tänker man efter före och underhåller sågen, undviker man sådant. Sågat en hel del på stege, inga problem det heller om man använder insidan av skallen.

Ta hand om er därute!

 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Ja ja... du kör säkert motorcykel i kortbyxor och Foppatofflor också. Lika dumt även om det nästan aldrig går illa. Nästan aldrig är inte säkert nog. Om det går att hindra att den där oturen (förmodligen självförvållad) som plötsligt slår till en dag gör en till krympling är det värt besväret.

Jag har ju rätt mycket erfarenhet av motorsåg. Jag har utbildning och har huvudsakligen röjt stormfälld skog. Allt som de varnade för har jag också sett hända. En gång har jag fått ett kast som skulle tagit halva benet om jag inte haft sågskydd. Det betyder inte att det var onödigt att släpa sig runt med tunga och dyra kläder alla andra gånger jag sågat. Så tänker bara unga utan erfarenhet.

Kastet kom för övrigt när jag röjde av en yta för att få plats att fälla ett större träd. Inte vid något av de förmodat farliga momenten. Det är typiskt.

För övrigt håller jag med @Mikael_L om att sågen hellre skall vara liten med kort svärd. Med instick i fällskäret går det teoretiskt att fälla träd som har en diameter på tredubbla svärdslängden (jag påstår att 13tum funkar på träd upp till 70cm). I alla andra moment är en stor såg med långt svärd långsammare, tyngre och farligare att jobba med.

Mvh Findus
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Är väl just detta som är så riskfyllt med motorsågen, när det händer kan det få svåra konsekvenser.
Hitta för några år sedan ett par skyddsstövlar i soptunnan med ett snitt snett över fot/ben och ägaren till dem hade arbetat i skog över 50 år utan att det hänt något som jag känner till.
Håller med om citat "Ta hand om er därute!", men ibland räcker det inte att tänka till lite utan att även i förväg minimera riskerna. Mig hittar du inte utan skydd på fötter och byxor, samt alltid hjälm med visir.
Så att man i många år har klarat sig beror säkert på skicklighet, men ett tillfälle med otur......
 
Redigerat:
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.