Hej!

För knappt ett år sedan fick vi tillträde till vårat hus. Att balkongräcket var svajigt var vi mycket väl medvetna om, och accepterade. Vi tänkte att vi tar tag i det längre fram. Där är vi nu, efter att allt annat är renoverat och fixat.

Altanen / balkongen är belägen på ett sluttande plåttak, ovanpå en utbyggnad (våtutrymme). Det låg en trall, med snedsågade reglar som jag har tagit bort, den skall bytas till en ny.

Men, nu till min fråga: Balkongräcket är alltså lite svajigt, inte i etapperna som går in mot väggen, de är stabila. Svajet är kanske totalt 3-5 cm. Den del som är instabil är alltså den delen som vätter ut från huset, dvs. när man går ut från balkongdörren.

Jag bifogar några bilder så att ni skall förstå. Har du / ni något tips på hur vi kan staga upp denna?
 
  • Vy från en balkongdörr ned på en trallbelagd balkong utan reglar ovanpå ett plåttak med ett svajigt räcke och utsikt över en uppfart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt från en balkong med svajigt metallräcke över ett trädgårdsområde med växtlighet och sophinkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy från ovan av ett svajigt balkongräcke ovanpå ett sluttande plåttak med utsikt över en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svajigt balkongräcke sett ovanifrån på ett sluttande plåttak med utsikt över en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Är den fastskruvad nedåt?

En tanke är att byta ut träet ovanpå till en som är hel och inte delad, sedan sätta två rejäla snedsträvor i hörnen som du maskerar till avställningsytor. Bör bli lite mer stabilt, men frågan är om det är stabilt nog för att uppfylla alla krav på räcke. Någon har sagt till mig att det ska klara en fullvuxen man som handlöst faller in i det..
 
Byt översta brädan till en bredare.
 
Viktigast är nog att stabilisera hörnstolparna upptill och nertill. Upptill kan du lösa det enligt Kelds förslag och se till att hörnen blir styvt sammanfogade. Nertill kan du lösa problemet genom att fästa stolparna till det nya tralldäcket, som ev. måste innehålla en diagonal.
 
Om du lägger trallvirke på plåten så kan du också stabilisera upp räcket genom att skruva fast det i trallen (enligt föregående inlägg). Då kan man dessutom enkelt dölja ett metallbeslag som på utsidan nedtill håller ihop alla stolparna. Se till att du har reglarna mitt för stolparna också, då blir det stabilare!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.