A
Tittade på ett produktblad http://d9no22y7yqre8.cloudfront.net.../DS_YLM60Cell-30b_40mm_EU_EN_20160121_V04.pdf och där verkar strömmen per modul vara 8-10A. Så jo, visst, om man parallellkopplar alla uppe på taket behövs en rejäl kabel, men så behöver man ju inte göra, precis som hempularen skriver.

D Daniel 109 skrev:
Så du ska ha en ledning per panel? Det låter inte riktigt som en optimal lösning
inte så farligt. Kombinera ett antal moduler så blir det inte mycket alls.
 
A
D Daniel 109 skrev:
Så du ska ha en ledning per panel? Det låter inte riktigt som en optimal lösning. Då är de ju inte parallellkopplade heller.
Hur tänker du nu?
 
Jag installerade solceller 2015 med Sollentuna Energi (SEOM idag) som huvudman. Jag har 16 paneler, Solaredge effektoptimerare (1 per panel) och Solaredge växelriktare. Det kostade mig 68000 efter ROT, 80000 brutto. Då ingick allt, dvs mekanisk och elektrisk installation inklusive byte av elmätare och definiering o registrering i Solaredges portal.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Erik: Ska omvandlaren belasta alla paneler optimalt så måste det ju vara ledningar till alla paneler från omvandlaren. Eller hur?
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag installerade solceller 2015 med Sollentuna Energi (SEOM idag) som huvudman. Jag har 16 paneler, Solaredge effektoptimerare (1 per panel) och Solaredge växelriktare. Det kostade mig 68000 efter ROT, 80000 brutto. Då ingick allt, dvs mekanisk och elektrisk installation inklusive byte av elmätare och definiering o registrering i Solaredges portal.
Det låter ju knappast som om priserna har gått ner isf :(

Gissar att företagen passar på att öka sina marginaler när efterfrågan är så stor
 
N noone70 skrev:
Det låter ju knappast som om priserna har gått ner isf :(

Gissar att företagen passar på att öka sina marginaler när efterfrågan är så stor
Det kan vara så. Jag tycker att dina offerter såg dyra ut, men jag håller inte koll på prisutvecklingen. Tycker nog att priserna borde gå ner över tiden, även installationen.
 
Vi har beställt, men inte fått det installerat än, 24st paneler på totalt ca 7kw inkl optimerare och full installation från Nordensolar, ca 120kkr innan bidrag.

Återstår att se resultatet.. ;)
 
Campar Campar skrev:
Vi har beställt, men inte fått det installerat än, 24st paneler på totalt ca 7kw inkl optimerare och full installation från Nordensolar, ca 120kkr innan bidrag.

Återstår att se resultatet.. ;)
Vet du om de installerar i stockholm?
 
N noone70 skrev:
Vet du om de installerar i stockholm?
Japp, de håller till i Täby och jag bor i Segeltorp.
 
Ringde dom om en offert, får se vad det landar på
 
  • Gilla
Campar
  • Laddar…
Nu har jag dels otova offert med effektoptimerare och en offert på Norden Solar
otova: 102802kr
Norden Solar 101392kr(med option på 20 paneler, 107620kr)

I otovas fall vet man dessutom inte vilken hårdvara man får utan det är upp till varje installatör att själva bestämma det.
 
N noone70 skrev:
Nu har jag dels otova offert med effektoptimerare och en offert på Norden Solar
otova: 102802kr
Norden Solar 101392kr(med option på 20 paneler, 107620kr)

I otovas fall vet man dessutom inte vilken hårdvara man får utan det är upp till varje installatör att själva bestämma det.
Ja, alltså man vill väl gärna veta vad man får, det skiljer ju en hel del mellan det ena och det andra.

Fick du pris på 295w eller 270w av Nordensolar?
 
Campar Campar skrev:
Ja, alltså man vill väl gärna veta vad man får, det skiljer ju en hel del mellan det ena och det andra.

Fick du pris på 295w eller 270w av Nordensolar?
295w
 
N noone70 skrev:
295w
Dom har även 270w, jag tyckte de var mer prisvärda...
 
Snackade med en säljare till de andra dyrare offerterna och han pratade på om att hans paneler var bättre osv..

Norden Solar använder sig av (i min offert) av Phono solar 295w
Den andra säljaren har Jonko Perc 295w

Frågan är ju hur stor skillnad är det?
Hur tusan ska man som konsument veta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.