Bor i ett hus byggt 1954. Grunden är av betong och fasaden av mexi-tegel. Tyvärr har jag ingen koll alls på hur det ser ut bakom teglet, om det finns luftspallt eller hur fasaden överhuvudtaget sitter fast.

Har köpt en begagnad, motordriven terassmarkis som är 4.5m bred med ett utfall på 3m. Den ska hållas upp av 3st medföljande fästen.

Min tanke är att sätta upp en tryckimpregnerad regel 175x45 som är 4.5m som fästes i fasaden och sedan fästa beslagen för markisen i regeln med fransk skruv eller någon vagnsbult.

Nu behöver jag hjälp att bestämma på vilket sätt jag ska fästa regeln i min fasadvägg. Vilken typ av skruv, plugg, dimension, längd, avstånd mellan skruvarna osv.

Uppskattar verkligen all hjälp jag kan få. Är nybörjare så försök ha överseende med eventuella dumma följdfrågor.

Bifogar bild på huset ifall det skulle vara till någon hjälp. Markisen ska sitta ovanför fönstret till höger på bilden och passar precis in mellan stuprännan och takstegen.

Obs!
Har ingen möjlighet att riva invändigt och sätta bultar inifrån. Har också väldigt svårt för att hitta eventuella reglar bakom tegelfasaden. Det är för högt upp till takreglarna för att kunna fästa något där.
 
  • Trädäck med utemöbler framför ett vitmålat tegelhus med öppen terrassdörr och två fönster, beläget i soligt trädgårdsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hus med vit mexi-tegelfasad och en nybyggd terrass, där markis ska installeras över höger fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet du om väggen är av betong, eller är det en trävägg med reglar?

Jag vet inte om jag skulle våga fästa något sådant i mexitegelstenarna.
 
Det ser väl till och med ut som det är den tunnare varianten av mexiteglet som bara är en halv sten djup. Finns ingen styrka alls i det, du måste komma åt stommens konstruktion och fästa i den.
 
H hempularen skrev:
Vet du om väggen är av betong, eller är det en trävägg med reglar?

Jag vet inte om jag skulle våga fästa något sådant i mexitegelstenarna.
På insidan av huset är det betong men om det finns något mellan den och teglet ver jag inte.
 
J
T twp skrev:
På insidan av huset är det betong men om det finns något mellan den och teglet ver jag inte.
Då är det nödvändigt att ta sig in i betongen.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Det ser väl till och med ut som det är den tunnare varianten av mexiteglet som bara är en halv sten djup. Finns ingen styrka alls i det, du måste komma åt stommens konstruktion och fästa i den.
Ja, tittar man på hörnan av huset så ser man att det är tunn/halv sten.
 
Hur ser fästena ut?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Hur ser fästena ut?
De är som på bilden här fast mina är nya.
 
  • Rostig dörrfjädermekanism monterad på dörrkarm, i behov av utbyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade förlängt fästena upp till takbjälkarna och satt fast med bult. Måste väl finnas en stump takbjälke bakom takfotsbrädan även om det ser väldigt kort ut?
Då blir man av med tyngden och det vridande momentet, sen återstår att ta hand om kraften från vindbyar som vill rycka och lyfta markisen.

Med betong på insidan och halvsten på utsidan så kan det ju vara lättbetong emellan?
Lättbetong är väl heller inte så lätt att fästa in en markis i.
Då återstår väl bara att provborra.
Det går väl täta hålet med kalkbruk efteråt och placera provhålet så det döljs av markisen om det inte går att använda för fäste.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Jag hade förlängt fästena upp till takbjälkarna och satt fast med bult. Måste väl finnas en stump takbjälke bakom takfotsbrädan även om det ser väldigt kort ut?
Då blir man av med tyngden och det vridande momentet, sen återstår att ta hand om kraften från vindbyar som vill rycka och lyfta markisen.

Med betong på insidan och halvsten på utsidan så kan det ju vara lättbetong emellan?
Lättbetong är väl heller inte så lätt att fästa in en markis i.
Då återstår väl bara att provborra.
Det går väl täta hålet med kalkbruk efteråt och placera provhålet så det döljs av markisen om det inte går att använda för fäste.
Det kommer se hemskt ut om jag ska ha något hängandes hela vägen från takbjälkarna och ner. Så vill jag verkligen inte göra. Borde väl gå att borra hål genom teglet tills man når betong, förutsatt att det inte är någon luftspalt.
 
Någon form av luftspalt lär det väl vara. Om huset är byggt -54. Så var det säkert inte mexitegel från början, tror det kom i slutet av 60 talet eller tidigt 70 tal. Om väggarna är betong i någon form, så har huset troligen varit putsat från början. Man kan misstänka att de har tilläggsisolerat innanför teglet.

Jag gissar att du har isolering och luftspalt innanför teglet. Även om det kanske är max 40mm isolering.

Om du borrar ända in till betongen, och drar fast en planka, så är ju frågan om väggen tål det. Även om belastningen då sprids ut på rätt stor yta. Alternativt kanske man kan dra in bultar med distanshylsor, så att den bara hänger i bultarna, utan att belasta fasaden.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Någon form av luftspalt lär det väl vara. Om huset är byggt -54. Så var det säkert inte mexitegel från början, tror det kom i slutet av 60 talet eller tidigt 70 tal. Om väggarna är betong i någon form, så har huset troligen varit putsat från början. Man kan misstänka att de har tilläggsisolerat innanför teglet.

Jag gissar att du har isolering och luftspalt innanför teglet. Även om det kanske är max 40mm isolering.

Om du borrar ända in till betongen, och drar fast en planka, så är ju frågan om väggen tål det. Även om belastningen då sprids ut på rätt stor yta. Alternativt kanske man kan dra in bultar med distanshylsor, så att den bara hänger i bultarna, utan att belasta fasaden.
H hempularen skrev:
Alternativt kanske man kan dra in bultar med distanshylsor, så att den bara hänger i bultarna, utan att belasta fasaden.
Ja, det skulle kunna vara ett alternativ men jag vet inte hur tjock betongen är på insidan och om det bara är lättbetong eller riktig. Om jag skulle gå på detta alternativet, hur fasen fäster jag då skruven på insidan i betongen? Jag menar att det väl är svårt att få en en plugg genom teglet och in på betongen på insidan, eller? Vilken typ av skruv/plugg ska jag isf. använda mig av?
 
J
Du kan väl borra inifrån någonstans där det inte märks och på så sätt undersöka detta? I en garderob eller liknande. Sedan är det nog en bra ide att utöka med fler fästen. Tre st blir nog väl hård belastning för att man ska sova gott. I någon av länkarna jag la in talades det om långa hylsor eller gängstavar som hade gänga för plugg i ena änden och M-gänga i andar änden. Det behövs nog, alternativt väldigt kraftiga och långa spikplugg. Har du otur kanske det bara är vass och elände i väggen och då blir det bara bös kvar som vi säger i Göteborg om du får lite belastning direkt i telglet. Det ser ju jättefint ut på hela fasaden nu just nu så det vill man ju bevara. Kolla annars med de som satt in dörrarna eller byggt altanen nyligen. Den måste ju ha fästs mot fasaden. Annars får man provborra på rätt ställe och sedan agera efter man känt sig för med ståltråd etc.
 
Redigerat:
H hempularen skrev:
...Så var det säkert inte mexitegel från början, tror det kom i slutet av 60 talet eller tidigt 70 tal. Om väggarna är betong i någon form, så har huset troligen varit putsat från början. Man kan misstänka att de har tilläggsisolerat innanför teglet.
Precis och det faktum att det är inte är fulldjup på stenen stärker den teorin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.