Hej
Har någon av er erfarenhet/kunskap om man kan ha PVC-fönster i en bastu? Planerar en vedeldad bastu+sjöbod och tänkte köra PVC som i den nybyggda stugan. Men vet ej om det funkar i värmen i bastun. Planen är att det ska sitta nära kaminen ca 50 cm från. Dock kommer det vara ett gnistskydd givetvis men ångan kommer träffa ramen.
 
PVC smälter vid 212 grader och då det är en kristallin polymer så har den ingen Tg. Jag tycker att det inte borde vara några problem men en koll med tillverkaren är nog på sin plats.

Det brukar inte bli så mycket strålningsvärme från en sådan kamin så det är väl rummets temperatur man måste ta hänsyn till.
 
  • Gilla
Laxekongen
  • Laddar…
Snickra ihop ett fönster av trä och glas.
Även om plasten inte smälter kan den bli spröd och missfärgad.
 
  • Gilla
Laxekongen
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Snickra ihop ett fönster av trä och glas.
Även om plasten inte smälter kan den bli spröd och missfärgad.
Jo det kan man ju alltid göra men jag ska ffa snickra ihop allt annat dvs en sjöbod+bastu så finlir med fönster mm får gärna en "underleverantör" göra. Vill även ha underhållsfri utsida. Har kört PVC + Vitriolfasad = underhållsfritt! :) Men det kanske får bli trä/alu-fönster. Leverantören av PVC (Nordiska fönster) garanterar inte bastuklimat.
 
Jag tror att PVC får problem vid mycket lägre temperatur. Elledningar med PVC isolering brukar ju ha max 70 grader som spec.

Plasten bryts ned och blir spröd vid högre temp, och förkolnar. Det sker inte på en gång, men på lite sikt.

Nu kan det ju vara så att PVC i fönsterkarmar har andra egenskaper än isoleringen på ledningar.
 
H hempularen skrev:
Jag tror att PVC får problem vid mycket lägre temperatur. Elledningar med PVC isolering brukar ju ha max 70 grader som spec.

Plasten bryts ned och blir spröd vid högre temp, och förkolnar. Det sker inte på en gång, men på lite sikt.

Nu kan det ju vara så att PVC i fönsterkarmar har andra egenskaper än isoleringen på ledningar.
PVC är ett mycket stort område. PVC i elledningar har mjukgörare som gör plasten mjuk. PVC är i grunden är en styv plast. Helt riktigt att PVC bryts ner vid 70grader därför tillsätter man alltid värmestabilisatorer för att säkerställa funktion för plast till byggnader. Jag har byggt bastu med PVC fönster när jag bodde i Norge och i sommar ska jag bygga bastu igen, med PVC fönster. Jag är ingen expert, men jag tänker så här:
Hur varm kan en solvarm fönsterkarm bli i värsta fall? - Jävla varm, lika varmt som i bastun.
 
  • Gilla
Laxekongen och 1 till
  • Laddar…
B BalooMannen skrev:
PVC är ett mycket stort område. PVC i elledningar har mjukgörare som gör plasten mjuk. PVC är i grunden är en styv plast. Helt riktigt att PVC bryts ner vid 70grader därför tillsätter man alltid värmestabilisatorer för att säkerställa funktion för plast till byggnader. Jag har byggt bastu med PVC fönster när jag bodde i Norge och i sommar ska jag bygga bastu igen, med PVC fönster. Jag är ingen expert, men jag tänker så här:
Hur varm kan en solvarm fönsterkarm bli i värsta fall? - Jävla varm, lika varmt som i bastun.
Härligt någon med praktisk erfarenhet! Hur många år hade du din norgebastu och såg du någon som helst påverkan? Har för mig jag sett en bastuleverantör på nätet för något år sedan som levererade sina bastu med PVC.
 

Bästa svaret

L Laxekongen skrev:
Härligt någon med praktisk erfarenhet! Hur många år hade du din norgebastu och såg du någon som helst påverkan? Har för mig jag sett en bastuleverantör på nätet för något år sedan som levererade sina bastu med PVC.
"Bara" 4 år han vi med att utnyttja den, gissar att den användes lite drygt 100 gånger under den tiden, jag är finne. Såg ingen skillnad på fönstret och upplevde inga problem i övrigt. Jag blev yr i skallen några gånger i bastun men det har nog att göra med kylvätskan...
 
  • Gilla
  • Haha
Kung Louie och 1 till
  • Laddar…
B BalooMannen skrev:
"Bara" 4 år han vi med att utnyttja den, gissar att den användes lite drygt 100 gånger under den tiden, jag är finne. Såg ingen skillnad på fönstret och upplevde inga problem i övrigt. Jag blev yr i skallen några gånger i bastun men det har nog att göra med kylvätskan...
Ahh är du finne? Bra, då vet jag att det inte bara funkar i 60-70 grader.... jag är också finne!
Jag kör nog på PVC. I värsta fall går det byta om de börjar bli dåliga..
 
Hej,
har du ngra efarenheter ännu? Blev det PVC-fönster från Nordiska? Är i läget att beställa ett PVC-fönster med härdat glas för användning i bastu så intresserad av att höra erfarenheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.