Kommer behöva fälla diverse träd på tomten. Träden är av varierad sort och storlek och vissa står oländigt till på berg/slänt.
Vissa av träden kommer dessutom sågas till ved.

Måste vara bensindriven. Jag är novis men tänker att jag är halvproffs när jobbet är färdigt :)

Tips på lämpliga motorsågar tas tacksamt emot, gärna under 7000 kr om möjligt.
Tips på bra men prisvärd skyddsutrustning tas också emot!
 
Kommer du bara att jobba med sågen under en begränsad tid rekommenderar jag att du istället hyr sågen. Sen är frågan om vilken storlek på sågen som är lämpligt. Jag själv tycker bättre om lite mindre sågar som är lättare att jobba med. Beroende på trädens storlek så tycker jag du ska ha så kort svärd som möjligt.
Jula brukar ha bra skyddsutrustning, i paketet du länkade till ingick holkar och jag skulle rekommendera riktiga sågarbyxor istället. Bra skyddsutrustning är A och O.
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
Börja med att gå kurs och ta körkort B för motorsåg. Det är riktigt, riktigt korkat att sätta igång och ta ner träd utan att ha de mest grundläggande baskunskaperna.

Jag har en 445 men skulle klara mig väl så bra med en 435.
Uppskattar att kunna spänna kedjan utan verktyg men man får dra åt ordentligt så att den inte skruvar upp sig av vibrationerna.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 2 till
  • Laddar…
Har en Partner 351 som jag fällt ett 50-tal träd med under de 10+ åren jag har haft den. Man behöver ingen märkessåg för att fälla träd.
 
Halvera din budget så får du en bra såg för ditt användningsområde som du beskriver inledningsvis.
Och du får då på "köpet" oftast en kedja som är snällare och en såg som väger mindre.
Även en lite klenare såg klarar mycket bara du ser till att hålla kedjan slipad, så lär dig att fila kedjan.
Tyvärr måste jag göra dig besviken, du blir inte halvproffs med det lilla sågandet men kanske en lite bättre amatör;). Jag lägger kanske 2 veckor/år i skogen med såg och lite vindfällen/snöbrott/torrträd och sedan kanske någon vecka med röjsåg och ser mig som en glad amatör:)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Halvera din budget så får du en bra såg för ditt användningsområde.....
Men Anders, halverar han sin budget så blir det ingen Stihl 2xx eller 3xx ;)
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Värt att tänka på är också att det ska helst finnas service inom räckhåll också.
 
Du får nog som sagt sänka dina ambitioner lite grann, farsgubben med sina 30+ hektar skog som han skött under hela sitt liv betraktar sig inte som proffs och tycker sig fortfarande ha massor att lära. :). Men hur som helst;

Om du vill känna dig som ett proffs så ska du köpa Husqvarna eller ännu hellre Stihl. Som av en händelse finns en Stihl MS271 som precis klarar din budget, och köp den med 15 tums svärdslängd. Sneglar du åt Husqvarna hållet så är det väl i 550 XP eller XPG som ligger i samma klass.

Du behöver också:

Och jag skojar inte, ovanstående är basutrustningen du behöver.
 
  • Gilla
Hell83Kat och 5 till
  • Laddar…
Själv har jag en Stihl 251 (tror jag den heter :rolleyes:). Ingen proffssåg men så nära man kan komma. Skyddsutrustning köpte jag på Jula.

Sen kan du gå kurser och skaffa hur mycket utrustning som helst om du vill försöka bli proffs.
Ett bra tips är att ha nån erfaren med som kan tala om hur du ska tänka och göra... iaf i början... Eller betala nån för fällningen och själv ägna dig åt veden...
Dyrast och obehagligast är iaf att såga i sig själv, bör undvikas:rolleyes:
Lycka till!
 
Kolla även på Engelbert-Strauss för tillbehören. Bra priser och bra grejer.
Motorsågskort är inget krav att ha när du fäller på egen mark. Men du bör tillgodogöra dig kunskapen. Det finns mycket på sågtillverkarnas hemsidor. Du bör kunna säkra-hörnet-tekniken innan du sätter igång. Öva på mindre träd först. Riktigt svåra fällningar bör man ha stor respekt för och överväga att leja bort.
 
Ullared lantmännen har oxå bra priser på skyddsgrejer.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Räknade lite och min personliga utrustning kostade säkert mera än den första sågen. Är ju lite larvig också som Magham antyder ;) det står ju Stil även på de prylar förutom hjälmen som är en 3M, men det enda som slits hårt är ju handskarna.
Så tar vi sågbudget på max 4000 ta då och lägg 3000 på skyddsutrustning så fixar du de 7000 i budget.
 
För 5år sedan köpte jag en Husqvarna 135. (Tror den heter 435 idag) vilket är Husqvarnas billigaste såg för "hemmabruk". Jag har sågat väldigt mycket med den genom åren och är extremt nöjd, tror jag gav 2500:- när det begav sig. Har knuffat omkull det mesta med den och sågat mycket ved, aldrig haft några problem. Visst, ibland kanske man önskar sig lite mer effekt, men när det gäller hemmabruk så är det ju sällan man sågar riktigt grova träd.

Jag ser ingen anledning att sänka upp till 7000kr för en såg för hemmabruk, bättre att köpa en mindre såg och gå motorsågskurserna istället.

Dessutom, ett tips. Många stirrar sig blinda på svärdets längd. Finns ingen anledning att ha ett jättesvärd heller, har fällt både fröträd och tagit hand om stormfällen med 13-14" svärd utan problem med rätt teknik, vilket man får lära sig på motorsågskursen ;)
 
mexitegel mexitegel skrev:
Du får nog som sagt sänka dina ambitioner lite grann, farsgubben med sina 30+ hektar skog som han skött under hela sitt liv betraktar sig inte som proffs och tycker sig fortfarande ha massor att lära. :). Men hur som helst;

Om du vill känna dig som ett proffs så ska du köpa Husqvarna eller ännu hellre Stihl. Som av en händelse finns en Stihl MS271 som precis klarar din budget, och köp den med 15 tums svärdslängd. Sneglar du åt Husqvarna hållet så är det väl i 550 XP eller XPG som ligger i samma klass.

Du behöver också:
  • Motorsågskurs A+B
  • Första förband (ingår i verktygsbältet nedan, men är så viktigt att det förtjänar en egen punkt)
  • Riktiga sågskyddsbyxor, inte holkar. Oregon är ett bra märke, Husqvarnas egna är också bra: [länk]. Fjordland-modellen är också ett bra val: [länk]. Hängslen är skönt att ha också.
  • Sågskyddskängor, det är bekvämare än stövlar om du inte har det blött; [länk]
  • Handskar: [länk]
  • Skyddshjälm, jag tycker HQ Technical är trevlig: [länk]
  • En kombidunk är ett måste; [länk].
  • Verktygsbälte; [länk]
  • Brytjärn är ofta bra att ha till hands; [länk]
  • Fällkilar; [länk]
  • Yxa: Vilken man vill ha är högst personligt, men kanske något liknande denna: [länk]
  • Filset, se bara till att det passar just din kedja: [länk]
  • Extra sågkedja
  • Helst en extra motorsåg när du kör fast med den första ;)

Och jag skojar inte, ovanstående är basutrustningen du behöver.
Tofflor, shorts och en ms 250 körde jag med förr förra helgen. Nej inget jag rekommenderar. Bäst såg per krona just nu är jonsered cs 2253.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.