H hempularen skrev:
Men om vi tar fasta på formuleringar om att säljaren måste ersätta den trasiga maskinen, eller kompensera ekonomiskt.

Om säljaren då väljer att ersätta ex. ett 25 år gammalt kylskåp ekonomiskt, istället för att leta upp ett annat 25 år gammalt kylskåp på blocket.

Måste säljaren i så fall ersätta både den 50 lapp som kylskåpet kostar (på blocket), och transport/installationskostnad? Jag vet inte.
Det ska finnas ett fungerande kylskåp av samma kvalitet eller bättre på plats vid övertagandet. Svårare än så är det inte. Alternativet är som påpekats att erbjuda någon hundralapp i handen så att köparen istället kan välja en ny själv.
 
BirgitS
Eftersom just kylskåp togs upp nu så är ju frågan vad som gäller när ett 5 år gammalt kylskåp går sönder och det står bredvid ett likadant frysskåp. På visning och besiktning ser man då två någorlunda nya likadana skåp i köket och det ser snyggt ut, men om nu kylskåpet går sönder och byts ut innan tillträdet så skulle jag som köpare verkligen bli störd av om det plötsligt finns två helt olika skåp i köket.
 
  • Gilla
sunqan och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom just kylskåp togs upp nu så är ju frågan vad som gäller när ett 5 år gammalt kylskåp går sönder och det står bredvid ett likadant frysskåp. På visning och besiktning ser man då två någorlunda nya likadana skåp i köket och det ser snyggt ut, men om nu kylskåpet går sönder och byts ut innan tillträdet så skulle jag som köpare verkligen bli störd av om det plötsligt finns två helt olika skåp i köket.
Tyvärr är det väl bara funktion som räknas det andra är ju bara estetiskt ...
 
Med den logiken kan man ju rita på tapeterna också. Men olika personer har ju väldigt olika krav på estetiken. Jag klarar mig bra även om vitvarorna inte är exakt matchade.
 
BirgitS
S sunqan skrev:
Tyvärr är det väl bara funktion som räknas det andra är ju bara estetiskt ...
Nåja, köper jag ett hus eller en lägenhet där köket är fem år gammalt och ser någorlunda ut som jag vill ha det så räknar jag ju med att det även när jag flyttar ser någorlunda ut som jag vill ha det, och inte som Daniel skriver har blivit fulare under tiden mellan kontrakt och tillträde.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nåja, köper jag ett hus eller en lägenhet där köket är fem år gammalt och ser någorlunda ut som jag vill ha det så räknar jag ju med att det även när jag flyttar ser någorlunda ut som jag vill ha det, och inte som Daniel skriver har blivit fulare under tiden mellan kontrakt och tillträde.
Om gamla kylen som gått sönder var en modell som utgick för fem år sen och det inte går att få tag på en sådan, och om säljaren har en försäkring som täcker skadan - då blir det den kyl som solid erbjuder... hur gör man då :)
 
D Daniel 109 skrev:
Med den logiken kan man ju rita på tapeterna också. Men olika personer har ju väldigt olika krav på estetiken. Jag klarar mig bra även om vitvarorna inte är exakt matchade.
En tapets funktion är inte att man ritar på den, därav faller ditt argument.
 
Nej. Men att rita på den är enbart en estetisk fråga, och det var ju enligt dig inte av betydelse.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej. Men att rita på den är enbart en estetisk fråga, och det var ju enligt dig inte av betydelse.
Återigen, var har jag påstått det? Är du läskunnig?
 
Ursäkta. Det var Sunqan som skrev det. Du blandade dig bara i duskusionen. Men jag uppfattade därmed att du delade Sunqans uppfattning.
 
D Daniel 109 skrev:
Ursäkta. Det var Sunqan som skrev det. Du blandade dig bara i duskusionen. Men jag uppfattade därmed att du delade Sunqans uppfattning.
Det var inte en uppfattning, det var en misstanke om var man landar till sist - Jag skrev "tyvärr är det väl" till skillnad från "tyvärr är det"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.