Jag håller som bäst på att ta in offerter på solceller och har än så länge fått in 3 offerter.
Kortfattat rör det sig om 18 st paneler installerat och klart.
2 st offerter ligger på 110-115tkr före eventuella bidrag.
1 st offert från Otovo på 90tkr före bidrag.

Otovo låter lite för bra för att vara sant...

Pratade med säljaren om detta och förklaringen är att de helt enkelt har effektiviserat försäljningsprocessen så de åker inte ut till kund och att de sen använder sig av installatörer som är stationerade nära kunden. Det medför att de på så sätt kan hålla nere kostnaderna.

De har fått en del uppmärksamhet eftersom de har börjat sälja via elgiganten
https://www.di.se/hallbart-naringsliv/elgiganten-borjar-salja-solceller-over-disk/
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.703721/elgiganten-solceller
Men om man googlar dom så är det inte mycket mer info än deras egen site som finns att tillgå
Vad tror/tycker ni?
 
Redigerat:
  • Gilla
_Elman_
  • Laddar…
Antal paneler är ett rätt dåligt mått på anläggningens storlek. Vilken yta och effekt handlar det om?
 
D Daniel 109 skrev:
Antal paneler är ett rätt dåligt mått på anläggningens storlek. Vilken yta och effekt handlar det om?
Storleken är irrelevant tycker jag, alla offerter är på samma mängd paneler, ungefär samma effekt, samma yta. Ja det kanske jag skulle ha varit tydlig med, men jag är mer intresserad av företaget Otovo och att deras offert verkar vara lite för bra för att vara sann.
Anläggningen är på ca 5,2kw
 
Klurade ut en skillnad. Effektoptimerare ingår inte Otovas och där tillkom det ytterligare 11tkr och vips så var det inte för bra för att vara sant. :)
Edit: men ändå ca 15000kr billigare
 
Redigerat:
A
Vad är en effektoptimerare?
 
A
Tack för länken. Det hela låter märkligt. Varför vill man seriekoppla alla paneler? Man borde inte få samma problem med effekttapp i en parallellkopplad anläggning.
 
Erik_Hansson skrev:
Tack för länken. Det hela låter märkligt. Varför vill man seriekoppla alla paneler? Man borde inte få samma problem med effekttapp i en parallellkopplad anläggning.
Vet inte, men nu verkar det som om alla tillverkare har löst det på de här sättet
 
Jag är förbluffad. Är tekniken fortfarande så omogen?
 
A
Nä, men de kan ju sälja dyrare lösningar i de håller sig kvar med gammal teknik...
 
Vilken metod skulle vara bättre?
 
  • Gilla
_Elman_
  • Laddar…
A
Parallellkoppling
 
Det kräver mycket kraftigare ledningar. Skuggade paneler stör mindre, men du får fortfarande inte optimal last på alla paneler.
 
Knappast grövre, men fler. De skall givetvis inte bara ”råkopplss” utan via omvandlare som skickar in strömmen med för ögonblicket lämplig spänning.

Jag hade ingen aning om att problemet inte är löst. Men att låta sämsta elementet styra produktionen är ju antikt.
 
Så du ska ha en ledning per panel? Det låter inte riktigt som en optimal lösning. Då är de ju inte parallellkopplade heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.