Finns otaliga trådar om fönsterfärger här, problemet är att trådarna är från 2005-2008 och det har hänt en del med färger sen dess, så därför lägger jag ut samma fråga för år 2018, vilken färg är att rekommendera som håller längst/bäst.

Data fönster:
Kopplat 2 glas fönster tillverkade 1933 som sitter i ett funkishus. Förmodad furu-bågar.
Glastjocklek c:a 2mm inner och ytterbåge.
Antal ommålningar okänt, däremot har senaste ägaren målat med en färg som faller av i stora flagor,
på baksidan av flagorna kan man se rester av en vitgrå färg.

Virket är grått men hårt, kitt har ramlat av, fönsterjärnen lär vara sönderrostade och bör nog bytas ut.

Vad säger expertisen här ?
 
  • Fönsterkarm med flagande vit färg och synligt underliggande trä, och spegling av trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla fönsterbågar med färg som flagar av och exponerat trä, i behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vill inte kalla mig expert men har renoverat en del gamla fönster och tycker dina ser rätt bra ut.

Jag målar med linoljefärg, det blir fint, tycker också att underhållet blir lättare. Framförallt spricker och flagnar inte korrekt målad linoljefärg. Man behöver titta till fönstren varje år och bättra småskador. Ibland fräscha upp om målningen kritar (med terpentin och kokt linolja hälften av varje). Låter som mycket jobb men det går väldigt snabbt om man gjort en grundlig renovering först.
Ta bort allt gammalt kitt och skrapa bort färgen lossa hörnbeslagen och rengör dom. Lyft ur glasen. En mycket bra grundbehandling av de trärena delarna är kinesisk tungolja av bra kvalitet (spädd med 50% balsamterpentin (finns hos t ex Claessons trätjära) OBS viktigt att INTE olja flera gånger, tungolja som inte sugs in i träet bildar film som inte är något bra underlag för senare målning. Låt oljebehandlingen torka några dygn innan du fortsätter.

Linoljemålning och kittning finns mycket bra beskriven hos Ottossons Färgmakeri https://ottossonfarg.com/

Gillar Ottossons linoljefärg, den är pigmentrik och dryg, (brukar späda slutstrykningsfärgen med ca 5% kokt linolja för att göra den mera lätthanterlig)
Har också kompletterat med schellackstrykning av kittfalsen efter första strykningen med linoljefärg. Ska göra att risken för att kittet blir hårt och sprött genom uttorkning minskar.


Tog för några veckor sedan tillvara glas och beslag från ett antal fönster med karm från 1939. Såg ut ungefär som dina, fick dom gratis mot avhämtning via Blocketannons.
Kunde konstatera att fönstren till övervägande del var i mycket bra skick. Ommålade någon/ev några ggr med linoljefärg. Virket fantastiskt bra med marginella undantag.
I mitt pågående projekt är tyvärr merparten av de gamla fönstren utbytta för ca 25 år sedan och nu i ett bedrövligt skick. Fönstren från -39 passar tyvärr inte till mitt hus men jag kommer att ha stor nytta av glas och beslag till mina nytillverkade i gammal stil. Merparten av beslag, skruvar och alla gångjärn som nya efter rengöring med kaustiksoda och rostlösning i citronsyrabad. Räcker till nio tvåluftsfönser.


Rengjorda gamla fönsterbeslag och skruvar på en blå plastbehållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Carro_D och 1 till
  • Laddar…
Jag hade också röstat på linoljefärg! Tacksamt att kunna fräscha på den med linolja och balsamterpentin istället för att behöva köpa in mer färg och detaljmåla allt efter bara några år. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.