Planerar att bygga ett lusthus där golvreglarna endast är 45x70. Det är avsett att stå på marken med typ betongblock eller cementplattor under. Jag vill få upp mitt lusthus så att golvet är i samma nivå som mitt altangolv, vilket innebär att jag tänker ställa det på plintar. En plint vid varje hörn, och golvet ska vara ca 400 mm över marken. På plintarna lägger jag ett bjälklag av grövre dimension, men min fråga är: hur grova golvreglar ska jag använda utan att riskera att det sviktar på mitten i lusthuset? Lusthuset är 8-kantigt med ett yttermått på ca 3300 mm.
 
Det saknas lite uppgifter för att du ska kunna få ett bra svar. Jag tolkar din lösning som att 45x70 reglar ska vila på grövre reglar, som i sin tur ligger på block av något slag. Vad är den största längden på respektive regel och på vilket avstånd från varandra ska de ligga? Allra bäst är en liten enkel skiss.
 
J justusandersson skrev:
Det saknas lite uppgifter för att du ska kunna få ett bra svar. Jag tolkar din lösning som att 45x70 reglar ska vila på grövre reglar, som i sin tur ligger på block av något slag. Vad är den största längden på respektive regel och på vilket avstånd från varandra ska de ligga? Allra bäst är en liten enkel skiss.
Jag tyckte jag var ganska tydlig i min beskrivning...
Du har tolkat mig rätt. De grövre reglarna tänker jag placera på nedgrävda plintar. Största längden är ca 3300 mm och största avstånd ca 1300 mm. Jag bifogar ritning på golvreglarna som ingår i byggsatsen. De grövre reglarna ska ligga tvärs de klenare reglarna.
Ritning över en oktagonal golvregelsstruktur med angivna mått på reglarnas placering och längder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Med en spännvidd på 3,3m och cc120 i mitten får det nog bli 45x220 eller 70x195. Kan du få till plintar på mitten kan du gå ner till 45x120.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
De grova bjälkarna som ska ligga tvärs 45x70 reglarna som ingår i byggsatsen, bör inte ligga glesare än 1,1 meter. I så fall behöver dessa bjälkar ha dimensionen 45x220 och hållf klass C 24. Detta är minimum. Jag skulle lägga dem tätare, fför en stummare känsla.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
A AskeHolst skrev:
Med en spännvidd på 3,3m och cc120 i mitten får det nog bli 45x220 eller 70x195. Kan du få till plintar på mitten kan du gå ner till 45x120.
Jag vill undvika fler plintar än en i varje hörn på 8-kantingen....
 
J justusandersson skrev:
De grova bjälkarna som ska ligga tvärs 45x70 reglarna som ingår i byggsatsen, bör inte ligga glesare än 1,1 meter. I så fall behöver dessa bjälkar ha dimensionen 45x220 och hållf klass C 24. Detta är minimum. Jag skulle lägga dem tätare, fför en stummare känsla.
Som du ser på skissen så är det ca 1300 mm för varje väggsektion. Jag tänker mig en plint i varje hörn och en kraftig regel till plinten mitt emot. Då blir det det avståndet mellan reglarna för väggsektionerna i mitten.
Har du någon annan idé på hur jag ska göra?
 
1300 mm blir för stort mått för dina 45x70 reglar i golvet. Om du till varje pris vill ha plintar endast i hörnen får du lägga en regel (45x220) även på mitten som du på något sätt hänger upp i angränsande reglar med hjälp av kortlingar.
 
Tänker mig att lösa det på detta viset. Har pratat idag med en lärare på byggprogrammet som menar att det räcker med reglar på 45x170. Det röda är mina grova reglar. Synpunkter på det?
Ritning av byggprojekt med dimensioner och grova reglar markerade i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det var en lösning i stil med det rödmarkerade som jag avsåg med mitt förra inlägg. Visserligen minskar lasten på bjälkarna något med fler bjälkar, men 45x170 är otillräckligt. 45x195 är på gränsen. För en acceptabel svikt krävs 45x220.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.