Vilket program gör du dina planlösningar i? Ser proffsigt ut.
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
LoweW
@Jarlsgård Testade det, men då blir det väldigt tajt mellan köksö och öppnaspisen. Att göra en "bar" istället för en köksö såg lite instängt ut också.

@Jonatan79 Taket ska inte läggas om de närmaste åren. Tack ändå för tipset!

@bratanon Tackar! Jag använder Sketchup. Gratis och går snabbt att lära sig :)
 
  • Gilla
bratanon och 1 till
  • Laddar…
Jadu, då vet jag min själ inte hur du ska få till det!
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Jag ger mig fanken inte utan en fajt!

Om du väljer att flytta entrén så kan du får en mycket mer välfungerande planlösning in my opinion!

Illustration av en husritning med markerad föreslagen ny placering av entrén.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Fick slut på energi att painta.. därav text + linje :crysmile: )
 
  • Gilla
PellePeps och 2 till
  • Laddar…
LoweW LoweW skrev:
Uppdatering #6

Nu har jag kommit fram till var jag tror är den sista versionen av ritningen! Stort tack till Jarlsgård som tipsade om att utöka tvättstugan med ca 40cm! Det kommer nog att underlätta en hel del :)

Jag är fortfarande oviss över hur jag kommer att placera TV, soffa och fåtölj i det lilla hörnet som ska bli vardagsrum dock. Om någon har några tankar kring det lyssnar jag gärna! Sista bilden kommer med mått.

Nu väntar två dagar med städning av vind och påbörjande av uppbrytning av golvet. Bilder på det kommer!
Förvaring behövs alltid och jag tror du kommer att vara helnöjd med den lite större tvättstugan.
Men... varför så många högskåp i köket? Köket känns onödigt stort om du nu inte har 4-5 barn och lagar mat till en massa folk varje dag.
Har du funderat på en side by side kyl och frys i stället. Tar bara 90 cm i bredd och den går in på väggen mot tvättstugan där du verkar ha ett 60 cm högskåp. En sån kyl/frys tar ju bara 30 cm mer i bredd än ett 60 cm brett högskåp som nu kanske är tänkt för kyl och frys.
Skippa ett av högskåpen, helst båda till vänster i köket, och sätt in vanliga låga skåp med förvaringslådor, bara ett räcker, så för du mer arbetsyta och det kommer att kännas mer öppet och luftigt i hela rummet.

Köksön känns också alldeles för stor och jag hade gjort den max 80-100 cm bred och minskat ner djupet på den till 40 cm. Lådor finns till det djupet med. Du kan faktiskt ha en skiva som är djupare så du får in några barpallar vid den men sånt brukar man ledsna på snabbt. Ser snyggt ut men används sällan.
Du behöver inte så mycket mer arbetsyta när högskåpen är utbytta mot ett lågt skåp.
Sätt köksön på låsbara hjul så kan du flytta den till där den behövs om du får gäster och behöver ett sidebord och det blir lättare att städa.

Får du ner längden på köket och köksön så får du mer plats för en soffa vid samma väg som köket är mot som nu är 260 cm. Är högskåpen 40 cm och ett går bort har du 300 cm i stället. Är högskåpen 60 cm så har du 320 cm fri vägg för en soffa.
Får du in en soffa vid den väggen så får du kaminen åt rätt håll med sedd från soffan.
Teven kan du ha på en arm så du kan ha den platt mot väggen när den inte används och sen bara dra ut den och vinkla den när du sitter i soffan och då slipper du reflexerna med.
Fåtöljen kan stå på andra sidan soffbordet och den hamnar då närmare kaminen och sitter du i den behöver du inte vinkla ut teven från väggen. Men då måste köksön minska i mått.

Köksbordet är jag inte riktigt med på var du ville ha men antar att du menar där det blir fönster ner till golvet.
Bor man ensam så brukar det inte bli så mycket sittande vid ett köksbord. Man sitter och äter i soffan framför teven alternativt vid köksön om du har pallar där.

Om jag hade varit i ditt läge så hade jag väntat med att göra köksön tills köket var klart och sen känt efter hur stor köksö jag verkligen behöver.
 
Redigerat:
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
LoweW
J Jarlsgård skrev:
Jag ger mig fanken inte utan en fajt!

Om du väljer att flytta entrén så kan du får en mycket mer välfungerande planlösning in my opinion!

[bild]
(Fick slut på energi att painta.. därav text + linje :crysmile: )
Du har otroliga paint-skills! Jag ska skissa lite baserat på din fina teckning imorgon, så får vi se vad det blir av!

Tack :D
 
LoweW
B Bichonen skrev:
Förvaring behövs alltid och jag tror du kommer att vara helnöjd med den lite större tvättstugan.
Men... varför så många högskåp i köket? Köket känns onödigt stort om du nu inte har 4-5 barn och lagar mat till en massa folk varje dag.
Har du funderat på en side by side kyl och frys i stället. Tar bara 90 cm i bredd och den går in på väggen mot tvättstugan där du verkar ha ett 60 cm högskåp. En sån kyl/frys tar ju bara 30 cm mer i bredd än ett 60 cm brett högskåp som nu kanske är tänkt för kyl och frys.
Skippa ett av högskåpen, helst båda till vänster i köket, och sätt in vanliga låga skåp med förvaringslådor, bara ett räcker, så för du mer arbetsyta och det kommer att kännas mer öppet och luftigt i hela rummet.

Köksön känns också alldeles för stor och jag hade gjort den max 80-100 cm bred och minskat ner djupet på den till 40 cm. Lådor finns till det djupet med. Du kan faktiskt ha en skiva som är djupare så du får in några barpallar vid den men sånt brukar man ledsna på snabbt. Ser snyggt ut men används sällan.
Du behöver inte så mycket mer arbetsyta när högskåpen är utbytta mot ett lågt skåp.
Sätt köksön på låsbara hjul så kan du flytta den till där den behövs om du får gäster och behöver ett sidebord och det blir lättare att städa.

Får du ner längden på köket och köksön så får du mer plats för en soffa vid samma väg som köket är mot som nu är 260 cm. Är högskåpen 40 cm och ett går bort har du 300 cm i stället. Är högskåpen 60 cm så har du 320 cm fri vägg för en soffa.
Får du in en soffa vid den väggen så får du kaminen åt rätt håll med sedd från soffan.
Teven kan du ha på en arm så du kan ha den platt mot väggen när den inte används och sen bara dra ut den och vinkla den när du sitter i soffan och då slipper du reflexerna med.
Fåtöljen kan stå på andra sidan soffbordet och den hamnar då närmare kaminen och sitter du i den behöver du inte vinkla ut teven från väggen. Men då måste köksön minska i mått.

Köksbordet är jag inte riktigt med på var du ville ha men antar att du menar där det blir fönster ner till golvet.
Bor man ensam så brukar det inte bli så mycket sittande vid ett köksbord. Man sitter och äter i soffan framför teven alternativt vid köksön om du har pallar där.

Om jag hade varit i ditt läge så hade jag väntat med att göra köksön tills köket var klart och sen känt efter hur stor köksö jag verkligen behöver.

Oh, tack för all konstruktiv kritik och tips! Det är väldigt uppskattat :)

Jag ska kolla närmare på "side by side kyl & frys", detta är första gången jag hört talas om de! Tanken med det tredje högskåpet(mot tvättstugan) är att ha diskmaskin, ugn och microvågsugn där. Som man kan se på den senaste versionen av köket blir det väldigt tajt att få plats med de om man inte har ett högskåp.

Det ligger väldigt mycket i det du säger. Jag ska försöka banta ner längden på köket och storleken på köksön(som jag kommer att vänta med att bygga). Mat är något jag är väldigt glad i dock, så jag vill ha en ordentlig arbetsplats för det. Men du har helt rätt i att köksön är överdimensionerad, även fast jag kommer ha den som skafferi.

Återigen, tack för alla tips!
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
LoweW
Uppdatering #7

Ett tag sedan jag uppdaterade här, men rivningen/renovering har rullat på.

Vinden är nu fin och ren men får stå tills dess att jag vet var jag ska placera spottar. Efter det ska den isoleras och få ett golv så man kan gå/krypa där ordentligt utan att riskera att falla igenom taket.

Golv & golvbjälkar har rivits ut och grunden har jämnats till lite med grävning. Tyvärr är den fortfarande relativt ojämn i nordvästra hörnet. Det är inte så mycket att göra åt egentligen då det är två stora stenar där som man inte precis kan spränga. Grunden är lite udda gjuten, men mer om det i ett senare inlägg.

Dräneringen på utsidan blir relativt enkel att göra då grundfoten aldrig täckts för ordentligt med jord och grus.

Mer inlägg kommer nästa vecka då jag har mer ledig tid!
 
  • En delvis rivet golv med synliga golvbjälkar och isolering i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rivet golv och borttagen isolering med träreglar och spillvirke i ett rum under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävd mark vid husgrund med synliga fundament, ojämn terräng och byggställning vid trävägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
EmmyIs och 1 till
  • Laddar…
LoweW
Uppdatering #8

Nu är 10m av totalt 13m syll bytt! När sista partiet har blivit bytt ska det tilläggsisoleras och en ny fasad ska upp.
 
  • Renoveringsarbete med delvis utbytt syll och isolering vid en husvägg, verktyg och byggmaterial på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete med ny syll på 10m av 13m i ett rum med isolering och delvis trasig tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
EmmyIs och 1 till
  • Laddar…
LoweW
Uppdatering #9

Nu är äntligen fasaden på G! Får förhoppningsvis upp större delen av den denna helgen.
Då fasaden blev försenad passade jag på att riva den ena öppna spisen och förbereda för gjutning runt den så jag kan börja mura upp ett vedförråd. Istället för den runda formen som är där nu kommer det att bli en lite kantigare form.

Jag tejpade också upp "badrummet" i föräldrarnas vardagsrum för att säkerställa att jag inte tänkt fel när det gäller dimensionerna. Det kommer såklart vara annorlunda med väggarna uppe, men det kändes ändå som om det fanns gott om plats, både i duschen och runt toastolen.
 
  • Pågående renovering med en delvis oskyddad fasad och en öppen spis som är under förberedelse för gjutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rivningsprocess av en öppen spis med synliga röda tegelstenar och förberedelse för gjutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-skiss av en öppen spis som förbereds för renovering med markerade nya kanter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartvit skiss av ett badrumsutrymme med markerade zoner för dusch och toalett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av ett hus med markerat område för planerat badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blått tejp markerar badrummets planerade layout på ett trägolv i ett vardagsrum med möbler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En tejpad uppställning på ett trägolv markerar dimensionerna för ett framtida badrum med mätningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
EmmyIs och 1 till
  • Laddar…
Din ritning
https://www.byggahus.se/forum/attachments/efter-jpg.272253/

Jag har gått och tänkt på ditt hus och vore det mitt hade jag bytt plats på sovrum och badrum.
När man bor på landet och kommer in skitig och lerig så är det guld värt att ha badrummet och tvättrum precis vid entrén så man slipper dra in smutsen längre in i huset.
Dessutom ligger sovrummet nu i söderläge och kommer att bli varmt som en bakugn när solen har legat på hela dagen.
Lägger du sovrummet i stället där du har tänkt ha badrummet och tvättstugan så har du det i norr och öster och får in morgonsolen där.
Sovrummet håller sig svalt och du vaknar lättare med morgonsol.
Dessutom tror jag att du får ett mycket vettigare och rymligare sovrum och badrum med den planeringsyta du har.
Du får in många garderober i sovrummet när du byter plats med badrum och tvättstuga och förvaring får man aldrig för mycket av.
 
  • Gilla
LoweW och 2 till
  • Laddar…
LoweW
B Bichonen skrev:
Din ritning
[länk]

Jag har gått och tänkt på ditt hus och vore det mitt hade jag bytt plats på sovrum och badrum.
När man bor på landet och kommer in skitig och lerig så är det guld värt att ha badrummet och tvättrum precis vid entrén så man slipper dra in smutsen längre in i huset.
Dessutom ligger sovrummet nu i söderläge och kommer att bli varmt som en bakugn när solen har legat på hela dagen.
Lägger du sovrummet i stället där du har tänkt ha badrummet och tvättstugan så har du det i norr och öster och får in morgonsolen där.
Sovrummet håller sig svalt och du vaknar lättare med morgonsol.
Dessutom tror jag att du får ett mycket vettigare och rymligare sovrum och badrum med den planeringsyta du har.
Du får in många garderober i sovrummet när du byter plats med badrum och tvättstuga och förvaring får man aldrig för mycket av.
Tack för en tänkvärd kommentar!

Jag måste dock erkänna att jag satt ut väderstrecken fel i en av mina tidigare ritningar. Norr är ganska så exakt mot kortsidan på höger, den vid sovrum och toalett. Jag hade alltså satt det fel med ca 22,5grader.

Du har helt rätt att sovrummet kan bli större, så i den nyaste ritningen har jag gjort sovrummet djupare genom att ta ca 40cm från hallen/korridoren. Detta gör att man kan sätta garderober där sängen var innan och placera sängen lite vart som i rummet. En stor faktor till att jag vill ha just sovrummet i det hörnet beror också mycket på att det är väldigt fin utsikt därifrån mot öst.

Men jag ska definitivt läsa på mer om placering av rum med hänsyn till hur varmt det blir i trähus. Då jag under större delen av mitt liv bott i stampat lerhus har jag ingen erfarenhet av det riktigt.

Tack igen!
 
  • Arkitektonisk ritning av en bostadsplan med mått och möbleringsförslag, inklusive ett utvidgat sovrum mot öst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
LoweW
Uppdatering #10

Ny planlösning! Då "korridoren" mellan sovrum och tvättstuga känts aningen klumpig har jag skissat fram en ny lösning. Fick också tipset från min svåger att sätta skjutdörr till sovrummet som går in i väggen mellan sovrummet och tvättstugan.

Känns spontant som en bättre design än den förra.
 
  • Arkitektonisk ritning av en ny planlösning med måttsatta rum inklusive sovrum och tvättstuga, föreslagen skjutdörr markerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av en ny planlösning med skjutdörr mellan sovrum och tvättstuga för effektivare utnyttjande av utrymmet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bichonen och 2 till
  • Laddar…
LoweW
Uppdatering #11

Denna tråden har stått stilla men arbetet har fortsatt! Har tyvärr inte hunnit klart än men det är väl priset när man gör 95% av jobbet själv samtidigt som man lönearbetar :geek:

Utsidan är till stor del klar och håller nu på med att städa & plasta grunden och så småningom lägga golv. Nytt avlopp med brunn och infiltration är också på plats samtidigt som tomten jämnas till med oharpad matjord(?). Grävde också ur uppfarten med ett grävaraggregat för få ett ordentligt underlag.

Nästa uppdatering kan dröja men det tar nog mindre än 20 månader den här gången :rolleyes:
 
  • Renoverat enfamiljshus med ny fasad och städning runt grunden, i en lummig trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning över en våningsplanslayout i grått och vitt mot en olivgrön bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital skiss av ett enplanshus utan tak så att man ser rummens layout och möblering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av ett hus i byggfas, visar interiören utan tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-skiss av ett hus utan tak visar rumslayout och konstruktion i byggfas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Panoramabild av en trädgård under uppgrävning med en blå Ford traktor och ojämn mark.
  • Gilla
Söderslätt och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.