Ska inom kort bygga en trappa av enklare modell (enligt bild) i en slänt & i anslutning till ett trädäck. 45x195 som vagnstycken, 45x120 som plansteg & 45x45 som stödkonsoler för stegen. Frågan är vad jag ska välja för skruv för dessa konsoler & hur många? 8mm på längden & 3 st per konsol kanske? Diameter 5mm, räcker det för en stabil konstruktion? Illustration av en enkel trätrappa i en slänt kopplad till ett trädäck med numrerade komponenter för byggplanering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om två fullvuxna män ska mötas på ett plansteg måste steget tåla en sammanlagd vertikal last på ca 200 kg. Om varje konsol är fastskruvad med tre skruvar i vardera ände blir det 33 kg per skruv, vilket väl de flesta skruvar som är 80 mm långa klarar med marginal. 5 mm diameter räcker säkert, 6 mm blir stadigare att skruva in.
 
  • Gilla
offlarjon
  • Laddar…
F
J justusandersson skrev:
Om två fullvuxna män ska mötas på ett plansteg måste steget tåla en sammanlagd vertikal last på ca 200 kg. Om varje konsol är fastskruvad med tre skruvar i vardera ände blir det 33 kg per skruv, vilket väl de flesta skruvar som är 80 mm långa klarar med marginal. 5 mm diameter räcker säkert, 6 mm blir stadigare att skruva in.
Det blir ju inte den belastningen på skruven. Den största skruvbelastningen blir en axiell dragbelstning som ger en grym friktion mellan 45x45 och vagnstycket. Jag hade satt tre stycken 6mm uteskruv C4 sv lämplig längd (tex 80mm). Det skiljer rätt mycket på gängorna och deras dragförmåga mellan 5 och 6mm tycker jag.
 
  • Gilla
offlarjon
  • Laddar…
Jag hade skippat konsolerna helt och fräst ett 10 mm djupt spår(45 mm brett naturligtvis) i vangstycket och skruvat från sidan på vangstycket.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Jag vet att dragbelastningen är huvudproblemet. Min avsikt var bara att introducera ett enkelt sätt att tänka på. Tyvärr är tillverkarnas produktblad väldigt tekniskt orienterade. En vanlig konsument kan inte läsa ut något användbart ur dem.

45x45 är inget optimalt mått på konsolen. Det är bättre med en något smalare variant och en kortare skruv. Sedan är det viktigt med tillräckligt hög virkeskvalitet på vangstyckena, utan kvistar på olämpliga ställen. Det bör vara C 24. Det går inte att köpa dem på Byggmax.

Edit: Ymers variant är naturligtvis snyggast och bäst!
 
  • Gilla
offlarjon
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Jag vet att dragbelastningen är huvudproblemet. Min avsikt var bara att introducera ett enkelt sätt att tänka på. Tyvärr är tillverkarnas produktblad väldigt tekniskt orienterade. En vanlig konsument kan inte läsa ut något användbart ur dem.

45x45 är inget optimalt mått på konsolen. Det är bättre med en något smalare variant och en kortare skruv. Sedan är det viktigt med tillräckligt hög virkeskvalitet på vangstyckena, utan kvistar på olämpliga ställen. Det bör vara C 24. Det går inte att köpa dem på Byggmax.

Edit: Ymers variant är naturligtvis snyggast och bäst!
Jo det är klart, att fräsa ett spår & skruva från sidan är ju att föredra men det kräver dessvärre verktyg som jag inte har.
Antar att dimensionen 34x45 för konsolerna är att föredra? Får bli något annat än Byggmax i såna fall eftersom det inte finns där
 
Du kan använda trallvirke 34x145 som du klyver. Finns även på Byggmax.
 
J justusandersson skrev:
Du kan använda trallvirke 34x145 som du klyver. Finns även på Byggmax.
Ok. Skulle en 60 mm träskruv funka i det fallet?
 
Om du inte har överhandsfräs kanske du har tillgång till en cirkelsåg? Det funkar lika bra, men tar lite längre tid. Ställ djupet på sågen till 10mm.
 
Eller fogsvans och stämjärn:)
 
  • Gilla
Ymer och 2 till
  • Laddar…
F
Ymer Ymer skrev:
Om du inte har överhandsfräs kanske du har tillgång till en cirkelsåg? Det funkar lika bra, men tar lite längre tid. Ställ djupet på sågen till 10mm.
Hur skulle det funka menar du? I fram/bakkant på klingan är det noll djup. Det blir liksom inte bra.
 
F
Delvis byggd trappa av trä och metall vid en terrass, med breda steg och stålvagnstycken, konstruktionsdetaljer syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av trätrappa under konstruktion med metalldetaljer och synlig stödstruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjorde en liknade trappa för nån månad sen men vagnstycken i varmgalvat VKR 200x100x5. Stegbredd på 1850mm.



Jag tror det går helt utmärkt att bygga som du tänkt dig och det kommer inte att spela nån direkt avgörande roll om du använder 45 eller 34mm konsol. Jag skulle hellre öka profilhöjden konsolen till 70 eller 95mm om det går. Fasar man hörnen på konsolen så kanske det funkar.

En 45mm bred konsol ger lite mer virke att skruva stegen i med. Är det nån oro för vagnstyckena (vilket jag inte tror det är) så bara dubbla och skruva ihop två 45x195 så du får ett vagnstycke på 90x195.

Fräsa eller såga ut skulle jag absolut inte göra om man är det minsta orolig för vagnstyckets hållfasthet.
 
60 mm är för kort skruv, ta 75 mm.
 
F fsn skrev:
Hur skulle det funka menar du? I fram/bakkant på klingan är det noll djup. Det blir liksom inte bra.
Man cirkelsågar över hela vangstyckets bredd. Två noggranna spår i vardera kant som skall tas bort. Sedan 6-7 spår emellan så man kan bryta bort det med händerna. Jämna till med stämjärn eller kniv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.