Tjo, letar efter en sån här "förlängningssladd" det är alltså en kontakt man monterar på väggen men det är en vanlig stickkontakt som man pluggar in, tänkte sätta en sån i sovrummet istället för att dra dit elektriker o göra en "riktig" installation! Men var köper man den?
Vit väggmonterad förlängningskontakt med dubbla uttag och inkopplad sladd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggmonterad förlängningssladd med stickkontakt i ett bostadsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggkontakt med inpluggad sladd som sticker ut från väggen i ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Det är i princip en olaglig produkt här i Sverige, jag vet inte var det skulle finnas att köpa.

Du kan typ tillverka den själv (den blir inte mer laglig för det...) om du köper ett utanpåliggande uttag och ett sladdställ och kopplar ihop själv.
(gör du så, och blir det minsta osäker på om det blir rätt så hoppas jag du återvänder till denna tråd med ett inlägg, ev bilder, så vi får hjälpa dig att det blir så rätt som de kan bli)

Det största problemet med att skruva ihop detta med ett utanpåliggande uttag + sladd är att få en tillräckligt bra dragavlastning, så inte t.ex. ett barn råkar dra i kabeln och få loss kabeln och sen sitter med spänningsförande ledare i sin hand. :eek:

Du borde alltså hitta ett utanpåliggande uttag som har en dragavlastning för kabeln.
Jag har inga bra tips. Eljo aqua stark utrustad med en dragavlastning är det närmaste jag hittar i mitt minne, men det är inte så bra i en inomhusmiljö då det är IP44 med lock.

Det blir fortfarande "olagligt", men ändå såpass bra att det i realiteten inte är någon större risk, vilket jag själv tycker är det viktigaste målet.
 
Det går att lösa med grenuttag plus väggfäste, tex http://m.clasohlson.com/se/3-vägs-grenuttag/36-1108 och http://m.clasohlson.com/se/Väggfäste-för-grenuttag/36-3293 om du vill ha mer än ett uttag.
Om du bara vill förlänga ett euro-uttag (platta kontakten) så finns tex följande förlängare, http://m.clasohlson.com/se/Skarvsladd-2-m-Euro/36-1059

Sedan går det också att bygga själv som Mikael_L skriver men med dom fallgropar han skriver plus att man inte får använda eurokontakt till klass0-uttag (runt ojordat).
 
Grenuttag med väggfäste är en ganska bra lösning, problemet är dock jordningen. Om "moderuttaget" är ojordat får man inte använda ett jordat grenuttag.
 
Varför skulle du inte få det?
 
Det jordade grenuttaget försespeglar att anläggningen är jordad vilket det inte är om moderuttaget är ojordat. Jag är ingen elektriker men förstått av otaliga diskussioner här att det är ganska fel.
 
Om man tex ska koppla ihop flera datorprylar med varandra signalmässigt och dom står på samma plats och flera har jordad stickkontakt så är det väldigt bra (fördel) att ansluta alla till en och samma jordade grenuttag fastän själva grenuttagets stickpropp ansluts i ojordat uttag.


Dom otaliga diskussionerna som har förts gällande jordade uttag med ej ansluten jord härrör till den fasta installationen där man inte enkelt kan kontrollera att jordblecken är jordade, för att kunna kontrollera om jordblecken har kontakt med någon jordtråd så måste man ta bort uttagets skyddskåpa, eller använda mätinstrumentet.

Men en skarvsladd/grenuttag kan man visuellt enkelt kontrollera om den sitter i ett jordat eller ojordat uttag, man behöver inte ens dra ur stickproppen i dom flesta fallen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.