Hej!

Vi har en ganska nygjuten betongplatta. Eftersom vi vill att fukten ur betongen ska släppas ut och andas uppåt så kan vi inte ha någon ångspärr eller fuktspärr under parkettgolvet.

Det jag tänker mig är något mjukt material som inte möglar men som andas, men behövs detta verkligen?

Blir det för hårt att gå på parkett som ligger direkt på betong?



Uppifrån ner är det:
-Flytspackel
-Ny betong med gamla betongrander (Gjuten i gammalt garage där vi sparat 15cm gammal betongrand runt om kring.)
-Cellplast EPS och XPS längst ner
-Fuktspärr.


Tack för synpunkter.
 
swealp swealp skrev:
Hej!

Vi har en ganska nygjuten betongplatta. Eftersom vi vill att fukten ur betongen ska släppas ut och andas uppåt så kan vi inte ha någon ångspärr eller fuktspärr under parkettgolvet.

Det jag tänker mig är något mjukt material som inte möglar men som andas, men behövs detta verkligen?

Blir det för hårt att gå på parkett som ligger direkt på betong?

Uppifrån ner är det:
-Flytspackel
-Ny betong med gamla betongrander (Gjuten i gammalt garage där vi sparat 15cm gammal betongrand runt om kring.)
-Cellplast EPS och XPS längst ner
-Fuktspärr.
Tack för synpunkter.
Jag skulle ALDRIG lägga parkett direkt på en "nygjuten" betongplatta. Det blir problem. Betongen kan ta 6 månader på sig att torka. På grund av markfukten så brukar man alltid lägga en folie. Dessutom hindrar cellplasten torkning nedåt. Ett sätt för att kunna lösa problemet skulle kunna vara att lägga ett skikt av typ Platon fuktskyddsmatta mot betongen. Det finns även andra fabrikat.
 
swealp swealp skrev:
Hej!

Vi har en ganska nygjuten betongplatta. Eftersom vi vill att fukten ur betongen ska släppas ut och andas uppåt så kan vi inte ha någon ångspärr eller fuktspärr under parkettgolvet.

Det jag tänker mig är något mjukt material som inte möglar men som andas, men behövs detta verkligen?

Blir det för hårt att gå på parkett som ligger direkt på betong?



Uppifrån ner är det:
-Flytspackel
-Ny betong med gamla betongrander (Gjuten i gammalt garage där vi sparat 15cm gammal betongrand runt om kring.)
-Cellplast EPS och XPS längst ner
-Fuktspärr.


Tack för synpunkter.
Hej

Korrekt tillvägagångssätt är att vänta till du har under 90% RF i plattan på 40% av djupet, sen lägger man normalt en kombinerad plast och stegljudmatta.

Utan stegljudsmatta blir det väldigt bullrigt.
 
Men då blir det fuktspärr både ovanifrån och underifrån betongplattan, då kväver man in fukten i konstruktionen?? Det låter helt fel, att lägga ovanför betongplattan när man har det under också.

I vårt hus från 2003 (Eksjöhus) så har vi ingen matta eller något under parketten.
Det låter inte något när man går.

Är ni helt säkra på att det blir högljutt även fast det bara är 1 våning?


Tack så mycket
 
Kanske finns det någon riktigt diffusionsöppen matta man kan ha under parketten? Då är det ju inga problem. =)



Edit:
5 Juni kl 19:00

Har hittat en video som beskriver alla problem, tycker dock personligen inte deras lösning är den rätta.

Titta ->
(Exempel på hur det gått för en med ångspärr under parkettgolvet https://www.byggahus.se/forum/threads/kondens-under-parkett-moegel.261783/)
 
Redigerat:
Någon med erfarenhet får gärna säga vad den tycker?

Kan väl inte vara smart att ha fuktspärr under parkettgolv ifall det är en platta på mark med 30cm cellplast och ångspärr mitt i mellan. Risken finns att man låser in fukten i konstruktionen, precis som golvbranschen varnar om.

Har jag missuppfattat något? =)
Tack!
 
BirgitS
Om du inte tycker att golvtillverkarens läggningsinstruktioner är vettiga föreslår jag att du kontaktar deras kundtjänst för att få förklaringar och förtydliganden.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
swealp swealp skrev:
Någon med erfarenhet får gärna säga vad den tycker?

Kan väl inte vara smart att ha fuktspärr under parkettgolv ifall det är en platta på mark med 30cm cellplast och ångspärr mitt i mellan. Risken finns att man låser in fukten i konstruktionen, precis som golvbranschen varnar om.

Har jag missuppfattat något? =)
Tack!
Om du vill ha fukt i parketten så bygg gärns utan diffusionsspärr!
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
swealp swealp skrev:
Någon med erfarenhet får gärna säga vad den tycker?

Kan väl inte vara smart att ha fuktspärr under parkettgolv ifall det är en platta på mark med 30cm cellplast och ångspärr mitt i mellan. Risken finns att man låser in fukten i konstruktionen, precis som golvbranschen varnar om.

Har jag missuppfattat något? =)
Tack!
Om du vill ha fukt i parketten så bygg gärns utan diffusionsspärr! Betongen klarar nog fukten utan problem. Länge.
 
S seniorkonsult skrev:
Om du vill ha fukt i parketten så bygg gärns utan diffusionsspärr! Betongen klarar nog fukten utan problem. Länge.
Hej!
Hmm, jag tror inte du förstod problemet.

Väljer jag att skydda parketten med ångspärr så är jag orolig för att jag istället riskerar att få fukt i hela konstruktionen.

Jag har mailat byggbranschen, får se vad dem säger.

Utöver:
https://www.golvbranschen.se/om-oss...ligen-angsparr-under-tragolvet-vid-golvvarme/

www.Golvbranschen.SE skrev:
Det är aldrig bra att ha mer än ett fuktskydd i golvkonstruktionen, eftersom man då kan stänga in fukt mellan skikten. Det är därför viktigt att kontrollera att inget fuktskydd redan finns längre ner i konstruktionen
.....
Det finns två olika typer av Fuktskydd Ångspärr = Åldersbeständig plast, cirka 0,2 mm tjock. Detta är den vanligaste typen av fuktskydd och hindrar transport av vattenånga. Används då den relativa fuktigheten i undergolvet överskrider 60%.
 
swealp swealp skrev:
Hej!
Hmm, jag tror inte du förstod problemet.

Väljer jag att skydda parketten med ångspärr så är jag orolig för att jag istället riskerar att få fukt i hela konstruktionen.

Jag har mailat byggbranschen, får se vad dem säger.

Utöver:
[länk]
Jo, stod inget om golvvärme. Folie skall skydda parketten. Betongen klarar fukten. Dessutom om du inte har folien så riskerar parketten att torka ut ojämnt av golvvärmen och krympa lokalt. Har själv varit med om detta problem.
 
S seniorkonsult skrev:
Jo, stod inget om golvvärme. Folie skall skydda parketten. Betongen klarar fukten. Dessutom om du inte har folien så riskerar parketten att torka ut ojämnt av golvvärmen och krympa lokalt. Har själv varit med om detta problem.
Jag förstår inte riktigt vad du menar, ursäkta.

Använde du ekparkett när du fick problem?

Vi har ekparkett direkt på betong i vårt hus, utan några större problem senaste 15 åren.
Men om det är rätt, det vet jag inte.

mvh
 
Handlar om golvvärme som torkar ur fukten ir parketten, speciellt där slingorna ligger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.