R
Hej.

Är i planeringsstadiet för en ny träaltan. Tänker lägga den på en befintlig stensatt altan med ett fall på ca 1%. Det låter inte så mycket men eftersom altanen kommer att vara 6 meter bred kommer nivåskillnaden att vara 6 cm mellan kanterna.

Vindskyddet/planket kommer att vara ganska tätt p.g.a. att vi vill ha bra insynsskydd. Jag antar att man inte vill ha samma lutning på det eftersom det kommer att synas mot huset som ju förstås är rakt.

Jag gissar att detta inte är ett unikt problem och att det finns fackmannamässiga lösningar, men jag är antagligen för dålig på att hitta rätt sökord för jag hittar inget på nätet.
 
En variant är att låta översta ribban vara vågrät och den nedre i linje med ytan. Jämn spridning emellan.

En annan är att låta alla ribbor vara horisontella och låta dem gå ned förbi ytan.

En tredje att köra stående ribbor...

Det är lite svårt att förstå exakt hur det ser ut utan skiss.
 
Fall på träaltan. Varför ?
 
  • Gilla
Holmspel och 1 till
  • Laddar…
T Tosse skrev:
En variant är att låta översta ribban vara vågrät och den nedre i linje med ytan. Jämn spridning emellan.

En annan är att låta alla ribbor vara horisontella och låta dem gå ned förbi ytan.

En tredje att köra stående ribbor...

Det är lite svårt att förstå exakt hur det ser ut utan skiss.
Alternativ att första ribban går längs med sen flyttar man ena sidan 0,5 mm upp (ifall man Hr 12 ribbor som exempel) tills översta ribban är i linje...
 
R
Tack för svaren. Jag har dock bestämt mig för att lägga den i våg. Var ute och mätte lite noggrannare ikväll och fallet på befintlig stenläggning är större än jag trodde så jag måste ändå kompensera en del och då kan jag lika gärna göra det fullt ut.

R RoBo skrev:
Fall på träaltan. Varför ?
För att den befintliga stenaltanen har fall och det hade varit enklast att bara lägga det nya trädecket direkt på.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.